VEĆ JE ZAPELO

Dio država ranije bez benzinaca, dio zagovara odgodu

Foto: Arhiva VL
Foto: Arhiva VL
Foto: Arhiva VL
07.03.2023.
u 15:01
Zabrana vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem zasad je na čekanju, Europa je podijeljena pa je Vijeće EU odgodilo konačnu odluku, koju će Hrvatska poslušati. Slovenija, pak, već 2030. želi biti bez ICE motora
Pogledaj originalni članak

Europska unija prošlog je mjeseca odobrila zakon kojim će se zabraniti prodaja novih automobila s motorom s unutarnjim izgaranjem (ICE) u njezinim državama članicama od 2035. godine, no stvar je ipak zapela na Vijeću EU koje je danas trebalo donijeti konačnu odluku. O tome će se tako raspravljati kasnije - nije rečeno kada - ali pritisci Njemačke i Italije, zemalja s jakom autoindustrijom, očito su urodili plodom.

Vlade nekih od EU zemalja već su se ranije izjasnile protiv zabrane, dovodeći u pitanje vremenski raspored postupnog ukidanja ICE motora koji klimatski znanstvenici smatraju nužnim. To je već ukazivalo da bi se ovaj plan mogao suočiti s odgodama. Italija, Portugal, Slovačka, Bugarska i Rumunjska lani su predlagale da se zabrana prodaje novih benzinskih i dizelskih automobila odgodi za pet godina. Hrvatska će se uskladiti s odlukom Vijeća EU, kad do nje dođe.

Neke druge zemlje Europske unije, pak, već su prihvatile postupno ukidanje automobila na benzin: Nizozemska, belgijska regija Flandrija, Švedska, Grčka i Slovenija - sve one žele ukinuti prodaju ICE automobila čak i ranije, između 2029. i 2030. Jedina zemlja u svijetu koja uvelike nadmašuje postavljene planove je Norveška, pionir električne mobilnosti izvan Europske unije, gdje je oko 80 posto novih prodanih automobila već potpuno električno, a 100 posto električnih novih automobila tamo se očekuje 2025. godine.

Slično tome, dobrovoljno formirani blokovi jedinstvenih standarda za vozila u SAD-u vjerojatno će se raspustiti zbog automobila s motorom s unutarnjim izgaranjem. Kalifornija je također za 2035. odredila datum postupnog ukidanja prodaje takvih novih vozila. Ranije je 17 država vezalo svoje standarde za vozila s kalifornijskim (prema Saveznom zakonu o čistom zraku) no nekoliko ih sada želi odustati.

S odlukom Kalifornije zasad se slaže manje od polovice njezinih bivših saveznika (Washington, Oregon, Connecticut, Massachusetts, New York, Vermont, Delaware). Također, potegnulo se i pitanje hibrida koje neki smatraju najboljim od oba svijeta - bar u prijelaznom razdoblju - dok drugi tvrde kako hibridi zagađuju više od deklariranog, posebno stoga jer ih većina vozača ni ne puni električnom energijom. Iako se u početku očekivalo da će hibridi biti ukinuti i u Kaliforniji, ipak će biti dopušteni neki napredni hibridi s velikom snagom baterije. Ostale nacije koje povoljno tretiraju hibride, zalažući se za njihovo postupno, a ne naglo ukidanje, su Kanada, Slovenija, Singapur i Japan. Većina država dugoročno ipak i njih želi zabraniti.

S druge strane, Šri Lanka je postavila najteže ostvarive ciljeve od bilo koje zemlje, izglasavši ne samo ukidanje prodaje novih automobila na benzin, već i potpunu zabranu cestovnog prometa za aute s motorom s unutarnjim izgaranjem, tuk-tuk vozila i motocikle do 2040. godine. Pitanje je ipak kako će to za koju godinu izgledati jer Šri Lanka je već donosila zakone koji su se u praksi pokazali teško provedivima.

Postupno ukidanje vozila s ICE motorima svakako će lakše ići u zemljama vez vlastite autoindustrije ili njezinih podružnica - samo će trebati zabraniti njihov uvoz. No, države čija se gospodarstva većim dijelom temelje na automobilskoj industriji, poput Njemačke, Italije ili Francuske, mogle bi se naći u problemima. Globalni problem vezan za visoke cijene električnih vozila ostaje nepromijenjen: električna će mobilnost, ako se nešto u odnosu na sadašnju situaciju i planove drastično ne promijeni, značiti mobilnost samo za imućnije.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 2

MI
Mikis
16:50 07.03.2023.

tim preuranjenim najavljivanjem necega sto ce biti ekskluzivno samo za europu nekoliko desetljeca prije ostalih kontinenata samo selim preuranjeno i opet svu industriju i proizvodnji izvan eu i postajem sve slabiji i slabiji bez radnih mjesta koje grade i stvaraju novu vrijednost, nego samo usluzne djelatnosti. odnosno , za 50 godina eu mocnici rade na slugarskoj eu ostalom svijetu. da ne govorim kako te preuranjene avanture novotarija i zabranjivanja upotrebe starih vrijednosti postajemo siromasni gradani svijeta u kojem vlada trzisna ekonomija principa usporeda i kompetencija i konkurentnosti

IG
igorl
13:43 21.03.2023.

Nis, zapocet prodaju malih prikolica sa dizelskim generatorima. Kad krenes na put, samo je zakurblas, pristekas na auto i to je to.