Mazda3

Kako je japanski kompakt u 20 godina evoluirao od pristupačnog do premium modela

Foto: Mazda
26.10.2023.
u 12:15
Mazda3 je zapravo nasljednica Mazde Familia, modela koji je kod nas poznatiji pod imenom Mazda 323, a proizvodio se od 1963. do 2003. godine
Pogledaj originalni članak

Mazda slavi 20. obljetnicu svog popularnog kompaktnog modela Mazda3, jednog od najprodavanijih modela te marke koji je globalno od 2003. isporučen u više od šest milijuna primjeraka. Mazda3 je prije 20 godina zamijenila Mazdu 323, poznatu i kao Mazda Familia ili Protegé, koja se pod raznim imenima proizvodila od 1963. godine u osam generacija. I prema broju generacija (u ponudi je četvrta generacija Mazde3) i prema broju godina u usporedbi s modelom 323, Mazda3 je, čini se, na polovici svog puta. A za "trojku" je sve krenulo još 1999. godine kada je Mazda započela projekt zamjene starih modela Familia/323/Protegé novim dizajnom hatchbacka i limuzine. Ovaj projekt vodio je glavni dizajner Hideki Suzuki, a uključivao je suradnju između Mazdinih dizajnerskih centara u SAD-u, Njemačkoj i Japanu. Godine 2001. odabran je dizajn Hasipa Girgena, koji je proveo šest mjeseci usavršavajući ga u Hirošimi prije odobrenja za proizvodnju. Konačni proizvod otkriven je 2003. godine. Brzo je stekla popularnost jer je bila automobil koji je pristupačan, zabavan za vožnju i kvalitetno izrađen.

Godine 2006. Mazda je na Ženevskom sajmu automobila predstavila Mazdu3 MPS (Mazdina serija Performance) s naglaskom na performanse. Bila je opremljena diferencijalom s ograničenjem proklizavanja i snažnim 2,3-litrenim motorom s turbopunjačem, istim onim koji se koristi u Mazdi6 MPS. Automobil je dobio pozitivne recenzije i od medija i od kupaca.

Šteta štio Mazda više ne nudi sportsku izvedbu MPS

Druga generacija Mazde3 predstavljena je 2008. godine i premijerno prikazana na salonima automobila u Los Angelesu i Bologni. Iako je još uvijek koristila arhitekturu 'C1' koju su zajednički razvili Ford, Mazda i Volvo, ovaj je model bio ažuriran tijekom svog životnog vijeka i uveo je tehnologiju Skyactiv i razne verzije performansi u liniju Mazde3. Sredinom 2013. godine stigla je treća generacija Mazde3 s potpunijim skupom tehnologija Skyactiv i odmakom od zajedničke platforme 'C1'. Te nove tehnologije sada su bile smještene na novo razvijenom Mazdinom Skyactiv podvozju koje Mazda3 dijeli s prvom generacijom CX-5. Mazda3 također je prva usvojila dizajnerski jezik Kodo i uvela inovacije poput GVC-a i Skyactiv mjenjača i motora. Simbolizirajući Mazdinu predanost održivom Zoom Zoomu i pristupu s više rješenja, treća generacija Mazde3 bila je osnova za koncept 'Skyactiv-CNG' koji se pokreće na komprimirani prirodni plin i demonstrira svestranost Skyactiv-G motora. 

VEZANI ČLANCI:

Koristeći konceptni automobil Kai kao temelj dizajna, četvrta i sadašnja generacija Mazde3 predstavljena je u studenom 2018. godine na sajmu automobila u Los Angelesu i bila je prvo Mazdino vozilo koje predstavlja ambiciju 'puta prema premiumu'. Ova generacija također je bila prva Mazda3 koja uvodi značajnu vizualnu razliku između hatchback i sedan verzija. Upečatljiv dizajn osvojio je brojne nagrade u industriji – uključujući za najbolji dizajn godine na sajmu Svjetskog automobilskog dizajna 2020. godine – kao i novo predstavljeni motor Skyactiv-X (Spark Controlled Compression Ignition) s kompresijskim paljenjem kontroliranom svjećicom (sada ažuriran na e-Skyactiv X), koji u kombinaciji s novim 24-voltnim blagim hibridnim sustavom nudi poželjnu mješavinu karakteristika performansi dizela i benzinca.

Aktualna Mazda3

Četvrta generacija Mazde3 ima ugrađeno više čelika visoke čvrstoće u svoju strukturu, što je rezultiralo vrhunskom sigurnošću tijekom međunarodnih regulatornih testiranja. Također je predstavila GVC Plus, poboljšanje u odnosu na GVC sustav u trećoj generaciji. Prigodom proslave 100. obljetnice Mazde Motor Corporation 2020. godine izdano je posebno izdanje Mazde3. Ovo izdanje temeljilo se na vrhunskoj opremi i uključivalo je elemente dizajna inspirirane Mazdinim prvim osobnim automobilom, R360 Coupe. Sa svojom sedefastom bojom Snowflake White, bogatom bordo unutrašnjošću i prigodnom oznakom, ovaj se model ograničene serije doista izdvajao iz gomile.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.