Za svaku priliku

Pogon na sva četiri kotača vam je preskup? Postoje i jeftinije alternative

Sustav Grip Control danas je dostupan kroz sve širu paletu raznih vrsta automobila nekoliko proizvođača
20.01.2018.
u 13:42
Mnogima su pravi off road sustavi potrebni samo nekoliko puta godišnje, a i pomoćni omogućavaju svladavanje težih terena
Pogledaj originalni članak

Premda nam u velikoj većini situacija ne treba, nema vozača koji barem jednom nije poželio da mu je automobil opremljen pogonom na sva četiri kotača. Osjećaj da nemate kontrolu nad vozilom te da se ne uspijevate izvući iz parkirališta koje je preko noći prekrio snijeg može biti vrlo neugodan. U takvim situacijama čovjek bi se osjećao mnogo bolje da se može poslužiti sa sva četiri pogonska kotača. No, kako takvi pogoni u pravilu znatno poskupljuju kupnju automobila, a realno su – osim ako je riječ o profesionalcima ili istinskim zaljubljenicima u offroad – doista potrebni svega nekoliko puta godišnje, većina se vozača ipak ne odlučuje za njih.

Znatno su pokretljiviji

Međutim, postoji opcija koja i aute sa samo jednom pogonskom osovinom čini znatno pokretljivijima od klasičnih vozila s prednjim ili stražnjim pogonom, a istodobno je u pravilu puno jeftinija od 4x4 automobila. Sustav Grip Control danas je dostupan kroz sve širu paletu raznih vrsta automobila nekoliko poznatih marki, a razvijen je prije desetak godina i to suradnjom Boschovih stručnjaka i inženjera grupacije PSA Peugeot Citroën. Francuzi su negdje u to vrijeme na Citroënu C5 predstavili i sustav Snow Motion, koji je služio za kontrolu trakcije prednjepogonske limuzine u zimskim uvjetima.

Pogledajte kakve skupocjene automobile voze hrvatski nogometaši:

Sustav kontroliranog proklizavanja Grip Control čini još nekoliko koraka dalje, pa poboljšava kretanje u uvjetima snijega, blata i pijeska i predstavlja dobar kompromis između sigurnosti i pokretljivosti. Ima pet načina rada koji se biraju rotacijskim izbornikom, a sustav se temelji na različitim postavkama ESP-a za postizanje najbolje trakcije na oba prednja kotača.

U standardnom načinu rada ESP je kalibriran za svakodnevnu upotrebu na asfaltiranim prometnicama s normalnim razinama prianjanja. U modu za vožnju po snijegu sustav se ponaša tako da prihvaća bolju zabilježenu trakciju između dva prednja kotača i na taj se način počinje pokretati, a s povećanjem brzine kontrola trakcija stalno prebacuje moment između prednjih kotača, uvijek birajući onaj s više prianjanja. Sustav se automatski vraća na postavke standardnog načina rada kad brzina prijeđe 50 km/h. Za vožnju kroz blato, makadam i mokru travu bira se način rada All Terrain, koji u trenutku pokretanja dozvoljava jako proklizavanje kotača koji najslabije prianja da se ubrza izbacivanje viškova blata i izlazak na čvrsto tlo.

Za vožnju po blatu i pijesku

Istovremeno, kotač koji najbolje prianja dobiva najviše momenta. U fazi nastavka kretanja sustav optimizira proklizavanje u skladu s naredbama vozača, a isključuje se nakon 80 km/h. Pri vožnji po pijesku sustav dozvoljava proklizavanja dvaju pogonskih kotača istovremeno da osigura kretanje vozila i da ne dođe do ukopavanja, a ako je potrebno, može raditi sve do 120 km/h. Opcija ESP OFF potpuno deaktivira dinamičke kontrole stabilnosti (ESP) i sustava pomoći kako bi vozač mogao samostalno odlučivati, a ponovno se aktivira iznad 50 km/h.

Sustav je s godinama stjecao sve više poklonika, a zbog dobre reputacije i široke primjene danas ga je moguće naći u Peugeotovim i Citroënovim, ali i Opelovim vozilima, i to u obiteljskim MPV i SUV automobilima, ali i velikim monovolumenima i malim furgonima, od Crosslanda X i C3 Aircrossa, do Partnera i Travellera.

Pogledajte i 10 stvari koje možda niste znali o Yugu: u jednom je bio bolji i od Saaba

Foto: dave_7/Wikimedia Commons
Yugo
Foto: Charles01/Wikimedia Commons
Yugo
Foto: Filip Brala/PIXSELL
Yugo
Foto: STR - 5123/PIXSELL
Yugo
Foto: STR - 5123/PIXSELL
Yugo
Foto: Ivo Čagalj/PIXSELL
Yugo
Foto: Davor Višnjić/PIXSELL
Yugo
Foto: Robert Anić/PIXSELL
Yugo
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Yugo
Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
Yugo
Foto: Xm2500/Wikimedia Commons
Yugo - Innocenti Koral

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 4

DU
Deleted user
13:54 20.01.2018.

Hyundai ima dobar omjer cijene i kvalitete. Realni su

JO
josmalopanestalo
22:33 20.01.2018.

to vam treba ko bušmanu bunda

GV
golub Vaso
13:48 20.01.2018.

SUV je pomodno sranje, bez funkcionalnih prednosti