Ivo Usmiani:

'Ako smo strateška industrija, zašto država reže cijene lijekova'

Foto: Nel Pavletić/Pixsell
Ivo Usmiani
Foto: Nel Pavletić/Pixsell
Ivo Usmiani
09.12.2014.
u 20:30
Prodano je više od 100 milijuna proizvoda Aqua Maris
Pogledaj originalni članak

Jadran galenski laboratorij uskoro završava veliku investiciju Pharma Valley, nastavlja s akvizicijama i širenjem tržišta te čeka poziv za dubinsko snimanje u Imunološkom zavodu. Čelnik JGL-a Ivo Usmiani kaže da su im fokus velika i brzorastuća tržišta, a cilj im je postati globalni lider u području nazalnih dekongestiva. Uspijevaju promišljenim upravljanjem, a ove godine je to bio velik izazov zbog ruske krize, dok država, bez obzira na strategiju, ne daje potrebnu važnost farmaceutskoj industriji.

Poslovanje vam je stabilno i rastete. No ipak, situacija na tržištima Rusije i Ukrajine i pad cijena lijekova poremetili su planove?

Tvrtka je, bez obzira na šest godina krize u Hrvatskoj, zaključno s 2013. udvostručila ukupne prihode. Lani je izvoz u strukturi ukupnih prihoda dosegao 78 posto, a prvenstveno je ostvaren na našim ključnim tržištima, na području ZND-a. Nažalost, poslovanje je ove godine obilježeno geopolitičkom i gospodarskom krizom na tržištima ZND-a, prvenstveno u Rusiji i Ukrajini, te drastičnim smanjenjem cijena lijekova u Hrvatskoj, što je rezultiralo padom prihoda od sedam posto u 11 mjeseci u odnosu na lani. Ipak, prodaja na tržištu Rusije raste osam posto u odnosu na lani. U Rusiji, Ukrajini i Kazahstanu i dalje smo među 50 najvećih kompanija po prihodu. Prema procjenama, dogodine očekujemo rast prihoda od 10 posto. Nadam se da će biti dovoljno mudrosti u potezima europskih i naših političara da zaštite europske, pa tako i hrvatske ekonomske interese.

I pad vrijednosti rublja i grivne loše se odrazio?

Ruski rubalj je, pod pritiskom pada cijena nafte, od početka godine devalvirao 30 posto, dok je vrijednost ukrajinske grivne, zbog sukoba u regiji, pala 60 posto. Razmatramo nova zaduženja u ruskim rubljima s ciljem prirodnog “hedginga” naših ruskih potraživanja.

Osim ZND-a, koja su vam još tržišta važna?

Ciljevi prodaje za cijelo područje ZND-a u ovoj godini dosežu 60 milijuna eura izvoza. Naša druga strateška regija je jugoistočna Europa gdje smo prisutni kroz tvrtke kćeri i predstavništva. U New Yorku smo registrirali tvrtku JGL North America LLC, a nedavno smo izvezli prve količine proizvoda i na tržišta Indonezije i Ujedinjenih Arapskih Emirata, a imamo ugovore za JAR i Nigeriju. Stoga će se JGL u budućnosti intenzivno fokusirati na velika i brzorastuća tržišta i ključne regije svijeta - Bliski istok, zapadnu Europu, SAD, Južnu Ameriku, Kinu i Vijetnam. Za četiri poslovne godine mogli bismo biti prisutni na tržištima više od 50 zemalja.

Imali ste i akvizicija, a iskazali ste i interes za Imunološki zavod?

Akvizicijom BG Pharme u stečaju i daljnjim ulaganjem od dva milijuna eura u tijeku smo širenja poslovanja, pokretanja proizvodnje i širenja portfelja Rx i OTC proizvoda u Srbiji kroz novu tvrtku JGL Beograd Sopot. Činjenica je da smo na vrhuncu investicija te smo prvenstveno posvećeni realizaciji triju strateških projekata - Pharma Valley, Adrialab i JGL Beograd Sopot, pa nemamo previše prostora, niti interesa, za dodatna ulaganja. No, i dalje očekujemo poziv Vlade i omogućavanje dubinskog snimanja Imunološkog zavoda. Navedena stručna analiza, kao i natječaj koji će definirati vlasničku strukturu i vrijednost kompanije nužan su preduvjet za naše daljnje odluke i korake.

Foto: Nel Pavletić/Pixsell

Foto: Nel Pavletić/PIXSELL

Projekt Pharma Valley je pri kraju?

Ukupna vrijednost investicije je 361 milijun kuna. Planiramo da će građevinski dio biti gotov potkraj godine, a dio koji je povezan s opremom, kvalifikacijom i validacijom, tijekom ožujka 2015. Riječ je o našoj dosad najvećoj investiciji, koja u velikoj mjeri određuje budućnost tvrtke. Pharma Valley ima dva ključna cilja - osigurati uvjete i kapacitete u proizvodnji, razvoju i skladištenju za realizaciju dugoročnog plana razvoja tvrtke te objediniti sve proizvodno-tehnološke lokacije na jednom mjestu. Što se tiče zapošljavanja, s obzirom na to da smo zbog intenzivnih priprema za puštanje u rad nove tvornice u protekle dvije godine zaposlili oko 200 novih ljudi, stope novozaposlenih u budućnosti će biti usklađene s etapama realizacije projekta i potrebama koje proizlaze iz planova prodaje, posebice daljnjeg rasta izvoza.

Spominjete fokusiranje na oftalmološki i program nazalnih dekongestiva. Je li to segment poslovanja koji bilježi najveći rast?

Terapijski i tehnološki fokusirani smo na razvoj i proizvodnju lijekova za osjetila, a naša je vizija globalno liderstvo u području nazalnih dekongestiva. Unutar naše linije Aqua Maris danas je 15 proizvoda, držimo 8% svjetskog tržišta u segmentu „nasal salin“ i globalni smo lider u segmentu slanih otopina za higijenu nosa. S više od 100 milijuna prodanih proizvoda, Aqua Maris je jedan od najvećih hrvatskih izvoznih brendova.

Farmaceutska industrija stavljena je na vrh u strategiji zemlje. Osjeća li se potpora države?

Hrvatska ima jako dobro razvijenu farmaceutsku industriju koja je snažno izvozno orijentirana i zaslužuje da je se tretira kao stratešku industriju. Unatoč krizi, i dalje je sposobna investirati, povećavati izvoz i zapošljavati, usklađena je s normama EU, ima potrebne certifikate te može konkurirati na najzahtjevnijim tržištima. Nažalost, tržišni pokazatelji to ne potkrepljuju, domaći proizvođači lijekova kontinuirano padaju na domaćem tržištu u tržišnim udjelima, generičko propisivanje u Hrvatskoj se ne potiče, pod stalnim smo pritiskom smanjenja cijena lijekova koji su 30 posto niži od cijena u EU, produljenim rokovima plaćanja iznad 200 dana i troškovima financiranja takvog sustava. Svi su trendovi suprotni od racionalnih i nužan je snažan zaokret u odnosu na sadašnju politiku upravljanja zdravstvenim sustavom.

Primjerice, naš betablokator Lybrol košta samo četiri kune, što je samo 23% cijene u Češkoj, Italiji i Sloveniji. Ako je farmaceutski sektor od strateške važnosti za Hrvatsku, onda treba promijeniti i način razmišljanja o rješavanju problema u zdravstvu, odnosno uštede ne provoditi gotovo isključivo smanjenjem cijena generičkih lijekova, što u najvećoj mjeri pogađa hrvatske proizvođače. Bez stabilnih uvjeta poslovanja, redovitog plaćanja isporučenih lijekova, bez fiskalnih poticaja koji privlače i motiviraju investitore, bez poticajnih mjera koje su vezane uz školovanje kadrova koje ta industrija treba, nema koncentriranja sektora na dugoročni rast.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.