Na konkurenciju ne gledamo kao na nešto dobro ili loše već imamo svoj smjer, politiku i cilj, a to je kupac kojemu smo kao proizvođač najbliže i uvijek mu možemo ponuditi najkvalitetniji namještaj u odnosu na cijenu, koji smo sami osmislili i dizajnirali, kaže Renato Radić, vlasnik i predsjednik uprave bjelovarske Prima grupe, koja u svom portfelju ima šest tvornica pločastog i masivnog namještaja, madraca i podnica u Hrvatskoj, dvije tvornice tapeciranog namještaja u BiH te 55 hrvatskih i osam makedonskih salona namještaja. Nakon preuzimanja posrnulog Brestovca, nove akvizicije grupaciji trenutačno nisu u fokusu. No s nedavnim otvaranjem novouređenog salona u Sesvetama jasno je naglašeno kako stremi još većem rastu i kvaliteti proizvoda. Radić govori o daljim planovima, konkurenciji, kupcima...
Kako ocjenjujete tržište namještaja u Hrvatskoj?
Domaće tržište namještaja pod dominacijom je stranih lanaca pa time i stranih proizvođača, dok je ponuda hrvatskih proizvođača u njima sporadična. Kao vertikalno integrirana poslovna grupa Prima je tu izuzetak i veseli nas što naš poslovni model sve više prepoznaju kupci i postaje bitno što se u našim trgovinama nudi namještaj koji je osmišljen i proizveden u RH.
Može li se reći da u nas posljednjih godina raste potražnja za namještajem? Vidi li se oporavak kupovne moći građana?
Da. Kriza na tržištu namještaja je prošla, potražnja je stabilna i značajna.
Strahovalo se da će dolazak Ikee ugroziti poslovanje domaćih proizvođača. Kako ste vi prošli?
Nije bilo značajnog utjecaja na naš promet. Ikea je stigla pred kraj krize kad je tržište već počelo rasti neovisno o novim konkurentima. Poštujemo konkurenciju, koja nas motivira da budemo bolji i ne posustajemo. Današnji kupac cijeni kvalitetan i trendovski namještaj pa nismo smatrali da je nužno upuštati se u cjenovne utrke s konkurentima. Jeftin i akcijski namještaj po meni nemaju dugoročnu perspektivu za rast prihoda i profita, a ni plaća. Stabilan rast prodaje na domaćem tržištu pokazuje da smo odabrali dobar put.
Što vas izdvaja od konkurencije?
Naša vizija i misija, i kako ih živimo kroz naše proizvode, trgovine i zaposlenike. Kao pametna, funkcionalna i kreativna zajednica stalno učimo, stvaramo i inoviramo nova rješenja za naše kupce, kojima je to jako bitno i stalno nam se vraćaju. Značajno sudjelujemo i u B2B segmentu kada govorimo o opremanju apartmana i kuća za odmor, gdje smo ponudili niz gotovih ideja prema zahtjevima za odgovarajuću kategoriju smještaja.
Je li teško drvnoj industriji doći do sirovine?
Sirovinske kvote su poznate i usuglašena pravila raspodjele. Ovih dana upravo potpisujemo Pismo razumijevanja kojim te odnose uređujemo s Hrvatskim šumama do 2027. Njime želimo osigurati raspodjelu drvne sirovine, rabatnu politiku i cijene koje će osigurati da drvni resurs bude u funkciji novostvorene vrijednosti u preradi drva i proizvodnji namještaja, što bi sirovinu trebalo zadržati u domaćim pogonima, a cijelom sektoru rast, razvoj, investicije i daljnje zapošljavanje uglavnom u ruralnim područjima. To je za nas poduzetnike u ovom sektoru bitno i tu ne možemo osporiti ulogu resornog ministarstva, no tek proglašenjem ove grane strateškom mogu krenuti zakonski paketi i strukturni zaokreti u ovoj grani.
Ima li povlaštenih po pitanju sirovine? Udruženje pri HGK nedavno se obrušilo na Florian i njegove planove u Vukovaru.
Postoje značajni pritisci na ukupnu kvotu drvne građe koja se godišnje siječe u Hrvatskoj. Svi novi potencijalni proizvođači mogu ostvariti svoje potrebe samo ako se umanje kvote sadašnjim prerađivačima, a tu se javlja problem već zaposlenih, uloženih investicija. Uostalom, svaki se poslovni subjekt želi razvijati, a ne smanjivati svoje aktivnosti na tržištu.
S kakvim ste rezultatima planirate završiti 2017.?
Lani je grupe uprihodovala 80 milijuna eura, što nam je omogućilo nastavak snažnog investiranja u nove tehnologije koje trebamo za svoje proizvode, a ova će godina biti još bolja.
Koliko vaših prihoda čini izvoz?
Oko 25%, a izvozimo u gotovo sve zemlje EU. Najbolje rezultate postižemo na njemačkom tržištu, koje je i najznačajnije, ali i najjači pritisak konkurencije. No izvozimo i u Austriju, Švicarsku, Češku, Rumunjsku, Mađarsku...
Kakvi su rezultati suradnje s Amazonom?
Nismo polučili posebno značajne rezultate, možda najviše zbog toga što smo u internetskoj prodaji bili fokusirani na OTTO, koji je i najjači internetski prodavač namještaja i s tom smo suradnjom iznimno zadovoljni.
Kakvi su vam planovi za 2018.?
Rast i u proizvodnji i u prodaji. Ulažemo značajna sredstva u opremanje naših maloprodajnih salona, povećavamo broj prodavača... Iduća će godina biti posvećena brušenju poslovanja radi zadovoljenja potreba naših kupaca, ali i naša 1552 zaposlenika.
Reutersove fotografije godine: Pogledajte trenutke koji su obilježili 2017.!
Kuhinje po mjeri i masivni namještaj iz Brestovca su im ok. Ostalo im je uglavnom krš koji služi par godina pa završi na smeću. No takva je kupovna moć i sudbina za većinu kupaca kod nas....