“Poslije Yanga”

Distopijski film upozorava nas da ćemo živjeti u emocionalnim vezama s robotima

Foto: PRIME VIDEO
Distopijski film upozorava nas da ćemo živjeti u emocionalnim vezama s robotima
22.09.2022.
u 09:00
Nove filmove recenzira filmska kritičarka Jelena Ružić
Pogledaj originalni članak

Već se sada, iako se do kraja godine puno toga stigne promijeniti, na svjetskim listama (dosad) najboljih filmova u 2022. mogu naći neki naslovi koji se ponavljaju. Jedan od takvih je i “Poslije Yanga”. Riječ je o drami redatelja Kogonade koji se publici predstavio 2017. godine filmom “Columbus”. I baš kao što je u toj nježnoj priči o životima dvoje ljudi koji se nađu u malenom gradiću, a koji se povežu intimnim razgovorima Kogonada stvorio atmosferu koja je kombinacija mirnoće, topline, beskrajne vjere u ljudskost i neke ugodne potištenosti, u ovom filmu nastavlja stvarati u istom tonu. “Poslije Yanga” najbolje bi se mogao opisati kao jedna šaptajuće tiha distopijska obiteljska priča u kojoj kao najeksplicitnija konstanta stoji melankolija.

Kroz blago usporenu radnju smještenoj u bliskoj budućnost u kojoj je granica između robota i ljudi, prirode i tehnologije tanja nego ikada prije, pratimo život višerasne obitelji koju čine otac Jake (Colin Farrell), majka Kyra (Jodie Turner-Smith) te djeca Mika i Yang. Naizgled sasvim obična obitelj u kojoj su, međutim, djeca posvojena Mika i kupljeni Yang koji je, zapravo, tzv. Techno sapiens, odnosno robot. Kyra i Jake kupili su, naime, Yanga samo da bi Mika imala starijega brata s kojim će ugodnije odrastati. No, još veći razlog zbog kojeg su ga kupili je činjenica da je Yang kulturološki Techno sapiens. Naime, njegova primarna uloga je da Miki pomogne da se bolje i uspješnije poveže sa svojim kineskim nasljeđem. Tijekom jedne zajedničke obiteljske aktivnosti Yang se pokvari. Jake i Kyra zaključuju da, ako ga ne uspiju popraviti, neće kupovati novog robota jer nemaju novca. I tako je Yang od krasnog sina u sekundi postao pokvareni robot. Roba s greškom. A premda polovan, bio je “certificiran”. Razgovor supružnika o Yangovoj sudbini izgledao je kao da komentiraju kvar robotskog usisavača, a upravo je uprizorenje njihove tek blage zabrinutosti zbog događaja koji je njihovoj kćeri oduzeo voljenog brata jedan od duboko potresnih trenutaka u filmu. A gotovo da je od samo takvih film i napravljen. Uskoro Jake i Kyra dobivaju čip iz Yanga iz kojeg saznaju da je ne samo imao život prije njih nego da je, posve šokantno za robote, imao osjećaje.

Iako su se neka pitanja ovdje samo zagrebala – pitanje vlasništva nekoga tko se smatra dijelom obitelji, kupnja koja bi djetetu trebala nadomjestiti roditeljski manjak vremena i sl. – upravo zato što se ne daju detaljni odgovori i vrijede. Jer tjeraju na razmišljanje. “Poslije Yanga” višeslojan je film prekrasne scenografije čistih linija i minimalističkog dizajna koji, koristeći temu umjetne inteligencije, baš kao i fantastični film Spikea Jonzea “Ona”, propitkuje pitanja usamljenosti, potrebe za bliskosti s drugima, ali i presudne važnosti emocija u baš svakom i svačijem životu.

1. Poslije Yanga (Amazon Prime)

Futuristički, SAD, 96 min.

Režija: Kogonada

Glumci: Colin Farrell, Jodie Turner-Smith

2. Kraj puta (Netflix)

Brenda, njezino dvoje djece i brat nađu se u opasnosti nakon jednog ubojstva i nestanka velike količine novca. Ubrzo se njihovo putovanje kroz Novi Meksiko pretvara u noćnu moru u koju su uključeni nepoznati ubojica, dileri, otmičari... Ispodprosječan film u kojem je, umjesto da se naglasak stavlja na scenarij, režiju i glumu, u središtu pozornosti politiziranje i politička (ne)korektnost.

Krimi drama, SAD, 89 min.

Režija: Millicent Shelton

Glumci: Queen Latifah, Ludacris

3. Pad (CineStar)

Dvije prijateljice odluče se popeti na zapušteni 600 metara visok stup na čijem vrhu zaglave. Cijela se radnja filma odvija na stupu, a zapravo je zadivljujuće kako se uspjela, unatoč očitim pretjerivanjima i nedostacima, stvoriti toliko napeta atmosfera da se na trenutke požele premotati “strašni” dijelovi. Jednostavno, efektno i sasvim dobar razlog za otići u kino.

Triler, V. Britanija, SAD, 107 min.

Režija: Scott Mann

Glumci: Grace Caroline Currey, Virginia Gardner

4. Tri tisuće godina čežnje (CineStar)

Od njegova posljednjeg uratka George Miller je doživio kopernikanski žanrovski obrat s filmom “Tri tisuće godina čežnje” pokazujući time svoju bravuroznost. Bajka za odrasle o samoći, ljubavi i najdubljim htijenjima ispričana kroz odnos Alithee (T. Swinton) i džina iz bočice koji žudi za slobodom (I. Elba) u kojoj je upravo dvojac Swinton-Elba nositelj osvježavajuće filmske čarolije.

Fantazija, Australija, 108 min.

Režija: George Miller

Glumci: Tilda Swinton, Idris Elba

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

ZV
zvezdomor
12:16 22.09.2022.

Bedastoće