pulitzerovski roman richarda powersa

Drveće kao dokaz: uništavamo svijet neronovskom upornošću

Foto: Matt Crossick
Drveće kao dokaz: uništavamo svijet neronovskom upornošću
02.03.2022.
u 11:26
Roman "Iznad svega" Richarda Powersa objavila je Fraktura.
Pogledaj originalni članak

Richard Powers plodni je američki romanopisac čiji je roman "Iznad svega" 2019. godine nagrađen Pulitzerovom nagradom. Nedavno ga je objavila Fraktura u prijevodu Lare Hölbling Matković i pod uredničkom paskom Sanje Jovičić. Riječ je o knjizi koja bi trebala biti obavezna literatura za sve djelatne političare, i u Brazilu i u SAD-u, ali i u Hrvatskoj. Jer Powers u svom opsežnom romanu piše o drveću, ali i cijelom biljnom sustavu koji suvremena civilizacija ubrzano uništava u opsesivnoj jurnjavi prema što većem profitu. Roman je spoj beletristike i znanstveno utemeljene studije, što ponekad otežava njegovo čitanje, jer usporava srednjostrujaški romaneskni linearni hod. Naravno, lutajući bespućima SAD-a, Powers svojim likovima opisuje i propast tradicionalnih usitnjenih farmera i bezdušnu dominaciju velikih kompanija i sustava koji nemaju vremena ni živaca za nijanse, stvarajući tako uvjete za pobunu svih onih koji se osjećaju prevareno, ugroženo i poniženo. A tih ima na milijune. "Iznad svega" je roman vapaj za ugroženo drveće i ugrožene biljne vrste, ali i roman koji ispisuje mogući hodogram novih revolucija koje bi mogle izbiti i u naoko bogatim i sigurnim zapadnim društvima i demokracijama.

U temelje svog ekološkog romana autor je ugradio devetero likova različitih i po obrazovanju i po porijeklu i po ekonomskom statusu. No riječ je o ljudima koji su u svojim životima dolazili u bliski kontakt s drvećem. Tako je Nicholas Hoel potomak obitelji koja je, doselivši se u prostranstva Iowe, uz kuću zasadila šest američkih kestena. Samo je jedan preživio i postao gigant koji je obilježio generacije. I uvijek je jedan član obitelji slikao sve kestenove mijene puneći obiteljski album vrijednim sentimentalnim blagom sve do trenutka kad je farma propala i prodana nekoj kompaniji koja je divovski kesten odlučila posjeći sa stoičkim mirom s kakvim se svih ovih godina ruši drveće na Medvednici ili drugdje po Hrvatskoj. Tu je i znanstvenica Patricia Westerford koju je korumpirana akademska zajednica (svaka sličnost s Hrvatskom posve je isključena) ekskomunicirala i pokušala uništiti jer je otkrila da drveće međusobno komunicira i razmjenjuje informacije. A to je i dokazala svojim bespoštednim i dirljivim istraživanjima. A kada se ti zaljubljenici u drveće okupe oko drevne sekvoje zvane Mimant pokušavajući je spasiti od drvosječa i moćne tehnike, ali i pokušavajući spasiti (pra)šume koje bi po njima trebale ostati neuređene i divlje jer samo tako mogu služiti biosustavu, a onda i čovjeku, dolazi do eksplozivnog sukoba. A taj Mimant, stari sjevernokalifornijski gorostas, čija se visina može uspoređivati s tornjevima neke obožavane europske gotičke katedrale, samo je simbol prirode koju čovječanstvo nekažnjeno uništava uz pomoć tzv. tehnološkog napretka. S Mimantom se borci za prirodu lako identificiraju. Ali nisu dovoljno snažni da ga obrane od kapitalističkog stroja ni od kapitalističke ideologizirane propagande. Proglašeni su gotovo teroristima, da bi onda teroristi i postali jer se počnu služiti paljevinama industrijskih pogona i vozila te alata koji služe za rušenje i grubu obradu debala.

A kada pri takvoj jednoj samoubilačkoj akciji slučajno strada mlada idealistica Olivia, grupa od pet pobunjenika odlučuje se na bijeg u ilegalu i na skrivanje svih tragova koji bi je mogli razotkriti. No malo što se danas može sakriti od državnih organa gonjenja, naravno, pod uvjetom da organi gonjenja doista i žele uhvatiti one koje gone. I da ne fingiraju iz ovih ili onih razloga. Pa na kraju dođu do svog cilja, sveučilišnog profesora Adama koji mora platiti kaznu i za svoja, ali i za tuđa (ne)djela. Iako je kraj romana prilično neodređen, Richard Powers tom je angažiranom prozom dokazao da mu je važnije otvarati bitna društvena pitanja nego se baviti protočnošću radnje i literarnim stilom ili pak poentiranjem. Pri tome je i zorno dočarao današnju situaciju u sjevernoj Americi, zemlji koja je kod brojnih svojih građana nepovratno ubila ideju solidarnosti, čovječnosti, ali i poštovanja znanosti i znanstvenih spoznaja. "Iznad svega" je roman o jednom amoralnom vremenu koje svoje najvrednije resurse uništava neronovskom upornošću. A lucidni Richard Powers s pravom se pita dokle.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.