Večernjakovo sjećanje na Sašu

Nagrada za dramski tekst Saša Anočić mala je zahvala za rad prerano preminulog umjetnika

Nagrada za dramski tekst Saša Anočić mala je zahvala za rad prerano preminulog umjetnika
23.06.2021.
u 09:34
Večernji list odlučio je odati počast i čuvati uspomenu na lik i djelo Saše Anočića uspostavljanjem nagrade za najbolji dramski tekst koja bi bila nazvana po njemu
Pogledaj originalni članak

Iznenadna i prerana smrt Saše Anočića šokirala je protekli mjesec hrvatsku kulturnu scenu, kako njegove kolege, tako i publiku. Iako ostaje tuga zbog svih onih kazališnih predstava ili glumačkih uloga koje je još mogao i trebao ostvariti, a nije stigao, neizbrisiv je trag koji je ostavio i kao redatelj i kao glumac. Večernji list odlučio je, stoga, odati mu počast i čuvati uspomenu na lik i djelo Saše Anočića uspostavljanjem nagrade za najbolji dramski tekst koja bi bila nazvana po njemu.

– Večernji list nizom akcija i projekata pokazuje da je važan društveni faktor, a na tom putu želimo sačuvati uspomenu na Sašu Anočića i njegov rad, kako glumački, tako i redateljski. Taj rođeni Osječanin, koji je velik dio života proveo u Zagrebu, ostavio je golem trag na hrvatskoj kazališnoj sceni u cjelini, pa mu želimo dijelom vratiti dug. Držimo da bi nagrada za dramski tekst koja bi nosila njegovo ime bila primjeren način da mu se odužimo – kaže Dražen Klarić, glavni urednik Večernjeg lista.

– Jako lijepo! Odlična je to ideja! – reagirala je na prvu Anočićeva supruga Barbara.

– Saši bi sigurno bilo jako drago! – dodala je.

Ideju podupire i Sašina kći Mia, također glumica.

– Divno! Cijela bi moja obitelj sigurno bila presretna da se to dogodi. Ne možemo ga vratiti, ali ovakvi znakovi pažnje struke i medija puno nam znače – ističe Mia.

Inicijativa Večernjaka oduševila je i struku, odnosno Sašine kolege i suradnike u kazalištima, počevši od onoga osječkoga, u kojemu je i započeo karijeru.

– Saša je bio silno senzibilan, a otišao je prerano. Prva ljubav mu je, to će svi posvjedočiti, bila režija, a kad radite režiju, onda ste sigurno bliži tekstovima i pisanju nego kao glumac. Prema tome, pozdravljam inicijativu Večernjeg lista, doista mi je drago što ćemo ga se iznova prisjećati i nagrađivanjem najboljih dramskih tekstova. Saša Anočić mora se vratiti kući, kao ime, i kao netko tko je doista ostavio traga i u našem kazalištu i inače – ističe Dražena Vrselja, intendantica Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku. Kazalište je, dodaje ona, otvoreno za buduću suradnju. Spremnost za suradnju iskazuju i u osječkoj gradskoj upravi.

Grad Osijek potpuno podržava nagradu za dramski tekst koju pokreće Večernji list. Osijek je Sašin rodni grad, grad u kojem je postigao prve uspjehe, grad čijim se kazalištima uvijek vraćao i u kojem je podučavao buduće glumce. Njegovim preranim odlaskom kazališna i filmska scena izgubila je jedinstvenu osobnost koja je svojim talentom i iskustvom mogla još višestruko pridonijeti hrvatskoj kulturi i umjetnosti. Drago nam je da će nagrada koja potiče dramsko i kazališno stvaralaštvo biti u spomen na našeg Osječanina i velikana hrvatske kazališne i filmske scene. Svakako smo zainteresirani u tome sudjelovati – ističe Ivan Radić, gradonačelnik Osijeka. Saša Anočić rođen je 19. svibnja 1968. u Osijeku, gradu u kojem je postigao i svoje prve uspjehe, gradu čijim se kazalištima stalno vraćao. I u kojemu je poučavao buduće glumce, studente Akademije za umjetnost i kulturu. Preminuo je 5. svibnja, točno dva tjedna prije 53. rođendana. Diplomirao je glumu na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu 1998. godine. Kao glumac je isprva bio zaposlen u HNK u Osijeku, odakle prelazi u Zagrebačko kazalište mladih. Sljedeća mu je adresa Kazalište Trešnja, gdje je i glumio i režirao velike hitove poput “Alise” i “Pinocchija”, ali i koje je vodio kao ravnatelj, od 2009. do 2014. godine. U Trešnji ostvaruje brojne zapažene uloge, kao što su Strašilo u “Čarobnjaku iz Oza”, Otac u “Mami kao priči”, Lumiere u “Ljepotici i zvijeri”, Fagin u “Oliveru Twistu”...

Od samih njegovih profesionalnih početaka bilo je jasno da Sašu Anočića ne zanima samo gluma. Bio je kazališni kreativac u punom smislu te riječi, istinski teatarski inovator – pisao je, režirao, birao glazbu, radio na svjetlima... Ne čudi, stoga, što je radio u brojnim kazalištima u Hrvatskoj, ali i u susjednim zemljama. Kao redatelj, u riječkom je HNK Ivana pl. Zajca postavio na scenu “Komšiluk naglavačke”, a u SK Kerempuh potpisao je naslove “Kad se mi mrtvi pokoljemo” te “O medvjedima i ljudima”, dvije velike predstave.

No, svoj istinski teatarski dom našao je u Exitu, kazalištu koje promiče glumačku izvrsnost, donosi uvijek nove, izuzetno zanimljive dramske tekstove. Njegovi “Kauboji” stekli su status kultne predstave, koja više od deset godina neprekidno puni kazališne dvorane, a uvijek se iznova traži karta više. “Kauboji” su 2008. godine osvojili i Nagradu hrvatskog glumišta za najbolju predstavu u cjelini i za najbolju režiju. Vestern je tada, kao žanr, bio mrtav u cijelom svijetu...

– Cilj nam je bio napraviti što bolji proizvod i da uživamo u tome. Na prvoj sam im probi rekao: “Novac ovdje nije važan”. “Kauboji” su mi se dogodili u trenutku kada sam već počeo naginjati prema četrdesetima i bio je to neki trenutak za rezime i života i rada. U takvim trenucima svi se uvijek vraćamo u djetinjstvo, u sjećanja, mirise, okuse... i preko toga gledamo što je danas, gdje su razlike... Jednostavno je sve sjelo na svoje mjesto – rekao je Anočić u razgovoru za Večernji list 2018., na deseti rođendan “Kauboja”, predstave na koju su hrlili i oni koji prag kazališta i nisu baš često prelazili. Bio je svjestan da se ne samo njegova karijera, nego i karijere svih glumaca iz predstave, dijeli na vrijeme prije i poslije “Kauboja”, baš kao i opterećenje koje je taj nevjerojatan uspjeh donio u njegov rad.

I prije “Kauboja” u KNAP-u je 2006. predstavio veliki hit tog kazališta, “Smisao života gospodina Lojtrice”, napravljen u stilu humora legendarne britanske skupine Monty Python. Saša je bio autor i redatelj, a kroz tu je predstavu promovirao tada mlade lavove: Rakana Rushaidata, Živka Anočića i Radovana Ruždjaka, trojac koji je dvije godine kasnije bio i jezgra “Kauboja”.

– Sam Bog zna što bih bio da mi se nije dogodio Sale. Nemam pritužbi – tim je riječima Rakan Rushaidat, jecajući i citirajući rečenicu iz “Kauboja”, završio svoj govor na Anočićevu pokopu na Aninom groblju u Osijeku.

Posebno poglavlje pripada i Anočićevu radu u dramskom kazalištu Gavella, gdje je 2013. režirao Baretićeva “Osmog povjerenika”, a 2019. Marinkovićeva “Kiklopa”, s kojim je ponovno pomeo sva kazališta. Na Nagradi hrvatskog glumišta 2019. “Kiklop” je bio najbolja predstavu u cjelini, Saša je dobio nagradu za najbolju režiju, a njegov brat Živko Anočić za najbolju sporednu ulogu. Vratimo se u HNK Osijek, gdje je radio nagrađivani mjuzikl “Osječki long, long play” koji je privlačio nostalgijom za nekim boljim, rokerskim vremenima u životu njegova grada.

– Rođen sam u Osijeku šezdesetih, živio sam tu sedamdesetih i osamdesetih, ali tek radeći na ovoj predstavi spoznao sam koliko smo svi isprepleteni. Autora ovog teksta Branka Kostelnika znam kao vođu kultne art-rock grupe Roderick, dok sam ja svirao u bendu Osman, nazvanom po jednom osječkom klošaru koji je također u predstavi. Brankov bend oteo je našeg gitarista pa ga u to vrijeme nisam volio iako ga zapravo nisam ni poznavao – prisjetio se u razgovoru za naš list redatelj Saša Anočić u povodu praizvedbe “Osječkog long, long playa” prije tri godine.

Na tom je naslovu Anočić surađivao s Davorom Špišićem, koji je bio zadužen za dramatizaciju. I baš se on posebno razveselio kada je čuo da Večernji list priprema projekt u spomen na njegova sugrađanina, prijatelja i kolegu.

– Iznimno je vrijedna inicijativa Večernjeg lista kojom bi se osnovala Nagrada Saša Anočić za novi suvremeni dramski tekst. Kulturološki i društveni kapital budućeg priznanja za najbolju dramu ima svoju snagu iz nekoliko razloga. Ponajprije, tom nagradom bi se memorirao značaj prerano preminulog svestranog teatarskog umjetnika Saše Anočića – čovjeka koji je u svom performerskom nervu podjednako uzbudljivo objedinjavao glumačku, redateljsku i spisateljsku strast i osobnost. Također nisu zanemarivi razlozi u dodatnom generiranju dramskog stvaralaštva, jer dok su brojne postojeće nagrade za prozu, i u Hrvatskoj i u susjednim zemljama, nagrade za dramske autore u priličnom su deficitu – kaže Davor Špišić, osječki književnik, scenarist i novinar.

Naposljetku, ustanovljenjem Nagrade Saša Anočić postigao bi se, dodaje on, zanimljiv kontinuitet s uglednom Nagradom Branko Gavella koju je za dramski tekst potkraj sedamdesetih i početkom osamdesetih dodjeljivao magazin Start.

– To je priznanje bilo iznimno ugledno, dobivali su ga najznačajniji dramatičari u Jugoslaviji (primjerice Slobodan Šnajder za dramu “Hrvatski Faust”), u pravilu za ostvarenja koja su kasnije ušla u dramske antologije. Osim toga, i Gavella i Anočić su u periodima svog stvaranja donijeli brojne inovacije u izvedbenim idejama i postupcima pa je i ta spona interesantna. Kako je Start tada kao i Večernji list bio dio izdavačke kuće Vjesnik, i ta činjenica kontinuiteta je vrijedna. Pogotovo u vremenima posvemašnjeg diskontinuiteta i negiranja standarda koji su prije postignuti – rezimira Špišić.

Od filmskih uloga Saše Anočića, izdvajaju se one u filmovima “Kauboji”, “Koko i duhovi”, “Libertango”, “Crnci”, “Zapamtite Vukovar” (gdje je utjelovio Sinišu Glavaševića), “Gospođa za prije”, “Armin”, “Mrtvi kutovi”, “Anđele moj dragi”...

Saša Anočić ostao je vjeran svome rodnom Osijeku, gradu u koji se namjeravao vratiti. Gradu koji je u najteže ratno doba branio i kao hrvatski branitelj. 

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.