Deset najboljih filmova po izboru Jelene Ružić
Drama, romantični; SAD, Njemačka, 174 min. Režija: Terrence Malick Glumci: August Diehl, Valerie Pachner1. Skriveni život
Iako duljina trajanja filma mnoge može odvratiti od gledanja, ovo nipošto ne smije biti taj slučaj. „Zbogom, sine“jedna je od većih filmskih poslastica ove godine, a definitivno najveća koju je bilo moguće pogledati na HBO-u. Osim povijesnog presjeka društvenopolitičkog stanja u Kini posljednjih 40 godina, ovdje su izvanredno obrađeni ljudski i prijateljski odnosi koje vrijeme oscilacijski dovodi iz stanja zamrlosti do stanja nerazdvojivosti. Film u kojem koncentracija ne pada ni u jednom trenutku, a koji sa sjajno portretiranim likovima daje potpuno novu perspektivu i krivnji, i boli, i oprostu. Drama; Kina, 185 min. Režija: Xiaoshuai Wang Glumci: Jingchun Wang, Mei Yong2. Zbogom, sine
„Mangrove“ je zapravo epizoda serije „Small Axe“ koja tematizira živote crnaca u Britaniji 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća. A ako se po „plotu“ serija poznaje, i ostatak filmskih epizoda je i više nego vrijedan gledanja. U centru zbivanja su crnci u Londonu koji početkom 70-ih, u nastojanju da se izbore za svoja prava, trpe nasilje i nepravdu od policije i vlasti. Osim dinamičnog scenarija, izvanredne glume, valja istaknuti i scenografiju koja „Mangrove“ čini filmom iz kojeg se može učiti. Ne samo o povijesti kao takvoj nego i o pop, gastro i inoj živopisnoj kulturi britanske crnačke zajednice. Drama; Velika Britanija, 127 min. Režija: Steve McQueen Glumci: Shaun Parkes, Letitia Wright3. Mangrove
Pomalo plahi pekar Cookie i njegov prijatelj Kinez Kung-Lu započinju „biznis“s kolačićima za kojima su poludjeli svi, a koji su takvi zahvaljujući tajnom sastojku – mlijeku koje kriomice uzimaju od krave lokalnog moćnika. Baš kao što su se svima osladili njihovi kolačići, ovom simpatičnom i neobičnom dvojcu osladio se novac koji su počeli zarađivati, zbog kojih će i poći na „Ikarov let“s kojeg povratka nema. „First Cow“donosi priču o jednom pravom prijateljstvu. Iako ta sintagma djeluje otrcano, redateljski besprijekorno i glumački senzibilno „First Cow“pokazuje kako ovdje to nije slučaj. Drama; SAD, 122 min. Režija: Kelly Reichardt Glumci: Alia Shawkat, John Magaro4. First Cow
Scott je, u očima mnogih, izgubljeni tinejdžer s velikim mogućnošću da zaglibi u život pun neiskorištenih potencijala i neulovljenih prilika. Dane provodi dokoličareći, a sve se mijenja kada u život njegove majke ulazi novi muškarac, prvi nakon smrti njegova oca. Iako se na trenutke čini da se moglo jednako reći u manje vremena, odnosno s manje digresija i lutanja u narativu, inteligentni humor, sjajno portretirani tinejdžer čiji je lik kao stvoren za Petea Davidsona i cijeli dijapazon emocija koje je prikazao, a koje tako slikovito prikazuju jedno odrastanje, i više su nego nivelirali sve sitne nedostatke. Humorna drama; SAD, 136 min. Režija: Judd Apatow Glumci: Pete Davidson, Bel Powley5. The King of Staten Island
Pored McQueenova „Mangrovea“, „Suđenje čikaškoj sedmorici“ još je jedan film u kategoriji sudskih drama koji je ove godine vrijedan pažnje. Osim iznenađenja u vidu Sache Barona Cohena kojeg smo navikli viđati kao kralja mokumentaraca, a koji ovdje pokazuje raskoš svog glumačkog umijeća, „Suđenje čikaškoj sedmorici“ na jedan jako zabavan način donosi lekciju o povijesti, američkoj političkoj sceni i društvenoj atmosferi koja je vladala krajem 60-ih godina. Iako je za gledanje filma potrebna potpuna koncentracija, redatelj ni u jednom trenutku ne dozvoljava da pripovjedačka linija postane preteška za praćenje. Drama; povijesni, SAD, 129 min. Režija: Aaron Sorkin Glumci: Eddie Redmayne, S. Baron Cohen6. Čikaška sedmorka
Naizgled tako obična, ovdje je ispričana na jedan produbljen i do u detalje seciran način. Jer, koliko god junakinje filma živjele u modernom i liberalnom društvu, abortus (posebice maloljetnički) još je uvijek tabu. Naime, dvije prijateljice iz ruralnog mjesta odlaze u New York kako bi jedna od njih prekinula trudnoću. Problemi sa skupljanjem novca, unutarnja previranja djevojke koja se sprema pobaciti ovdje su prikazani tako autentično, gotovo bolno realno. Film budi empatiju prema djevojkama poput Autumn, a spora radnja svakako daje vremena za razmišljanje o ovom važnom društvenom problemu. Drama; SAD, 101 min. Režija: Eliza Hittman Glumci: Sidney Flanigan, Talia Ryder 7. Nikad, rijetko, ponekad, uvijek
Na programu ovogodišnjeg Motovun film festivala našao se, po mnogočemu, važan film. Rocks je tinejdžerka nigerijskih korijena koja odrasta u Londonu i uživa u svom multi-kulti društvu. Sve dok nju i njezina mlađeg brata ne ostavi majka. Iako su sve glumice tinejdžerice amaterke amaterke, čini se da je upravo to pridonijelo prikazu realnosti života u kojem Rocks doslovce preko noći odrasta. Višeslojna je ovo priča, ne samo o odrastanju nego i o snovima i ambicijama, o majčinstvu, životima imigranata na Zapadu i nijedan od tih segmenata ovdje nije manje zastupljen i lošije prikazan od bilo kojeg drugog. 8. Rocks
Većina toga što dolazi sa sjevera Europe nerijetko je, u najmanju ruku, mračno. Ni „Bijeli, bijeli dan“ nije lišen tamnih nota u svojoj, ipak poprilično lijepoj poetici. Ingimundur je udovac koji se bori s tugom zbog tragično preminule supruge. Uskoro počinje sumnjati da mu je voljena supruga za života bila nevjerna pa čini sve da potvrdi tu sumnju. Mržnja, povrijeđenost i agresija koja se javlja u Ingimunduru na trenutke kao da izlaze s ekrana. Gledanje filma tada zbilja postaje posebno emocionalno iskustvo koje prelazi u jednako intenzivan pozitivni pol s prikazom odnosa koje Ingimundur ima s unukom Salkom. Drama; Island, 109 min. Režija: Hlynur Pálmason Glumci: Ingvar Sigurdsson, Ída Mekkín Hlynsdóttir9. Bijeli, bijeli dan
Fay i Everett zaljubljenici su u radio koji u svom mjestašcu u Novom Meksiku jednu večer počinju primati neobične signale. Uskoro im se javljaju slušatelji koji žele iznijeti svoje priče koje su možebitno povezane s tim signalima, a svaka je od njih obavijena velom tajni koje gotovo da koketiraju sa zavjerama. Ovaj izrazito napet film, koji će u sebe uvući čak i ne-ljubitelje znanstvene fantastike i NLO tematike, jednostavno ne dopušta da se skrene pogled s ijedne scene. „The Vast of Night“ pokazuje i kako je za uspjeh najmisterioznijih priča potrebna što veća jednostavnost u njihovu kazivanju. Drama; misterij, SAD, 91 min. Režija: Andrew Patterson Glumci: Sierra McCormick, Jake Horowitz10. The Vast of Night
Deset najboljih filmova po izboru Roberta Bubala
Ovo je definitivno godina Kelly Reichardt, već godinama vodeće nezavisne američke filmske redateljice, koja se rijetko viđenom čvrstinom hvata u koštac s “muškim” žanrom, vesternom. Kao i u svome prethodnom vesternu “Meek’s Cutoff”, Kelly Reichardt i u “First Cow” (“Prva krava”) istražuje sudbine običnih Amerikanaca koji su u potrazi za srećom upadali u nevolje, a svojom čarobnom izvedbom vraća nas u arhaične karaktere jednog naraštaja. Od Kelly nismo ni očekivali ništa drugo nego da nas počasti još jednim individualnim remek-djelom, raskošnim filmskim dijamantom koji pedantno secira jedno prijateljstvo, do krajnosti iskreno i bolno. Sramežljivi kuhar Otis Cookie Figowitz (John Magaro) susreće Kineza Kung-Lua (Orion Lee) s kojim besperspektivno provodi dane u šumskoj kolibi. Kada jednog dana primijete da obližnji bogati britanski trgovački moćnik (Toby Jones) na svoje imanje dovodi kravu, smisle lukav poslovni plan: noću će pomusti mlijeko, a ujutro napraviti kolače koje će u gradu prodati umornim putnicima koji tuda prolaze. S vremenom ova zavjera postaje priča o pohlepi, očaju i američkom snu ukorjenjujući se u iskrenu želju za uspjehom u neprolaznom svijetu, ali i romantični ep o prijateljstvu, u kojem Kelly ne ide dalje od čiste, gole ljudske potrebe za druženjem; ona nije skliznula u područje muške ljubavi, već ostaje čvrsto u bazenu ljudske egzistencije. Drama; SAD, 122 min. Režija: Kelly Reichardt Glumci: John Magaro, Orion Lee1. First Cow
Uvjerljivi kroničar frustrirane britanske radničke klase Ken Loach još je jednom uzdrmao filmski svijet razornom društvenom dramom, toliko upečatljivom i bolnom da djeluje poput skrivene kamere, a ne dugometražnog igranog filma. Film prati prosječnu radničku obitelj iz Newcastlea, Rickyja Turnera (Kris Hitchen) koji se zapošljava u dostavnoj tvrtki i njegovu suprugu Abbie (Debbie Honeywood) koja radi kao njegovateljica nepokretnih osoba. Tu je i njihovo dvoje djece, senzibilna i uredna Liza te nešto stariji, oštroumni, ali buntovni mangup Seb. Loachov film nije za svakoga: tjeskoban je, tmuran, beznadan, ali istovremeno iskren, istinit i snažan. Usmjeren je na poražavajući status radničke klase u Engleskoj, a poentira sugestijom da i ovdje postoje slamovi, samo što su ovdje oni betonski i još bezdušniji. Drama; Velika Briranija, 101 min. Režija: Ken Loach Glumci: Kris Hitchen, Debbie Honeywood2. Oprostite, mimoišli smo se
Terence Mallick ne odustaje od svoje filmske poetike kojom je izgradio jedan od najzanimljivijih filmskih stilova modernog doba. No njegova maestralnost, a očito i odabir tema, nisu zanimljivi onima koji dijele nagrade pa je Mallick ostao najpodcjenjeniji veliki autor današnjice. I ovdje uživamo u njegovu besprijekornom vizualnom okviru: predivne panorame planina prošarane maglom, moćnim slapovima i snopovima trave i žita koji posrću pod naletima oštrih srpova bajkovite su, ali i funkcionalne jer autor kao i u “Tankoj crvenoj liniji” inzistira na kontrastu između koloritne prirode i ljudskog zla: on traži tragove čistoće u turbulentnom svijetu i prikazuje nam nevinost kroz djecu, životinje, biljke... Drama, romantični; SAD, Njemačka, 174 min. Režija: Terrence Malick Glumci: August Diehl, Valerie Pachner3. Skriveni život
Dvije nerazdvojne sestre u Rio de Janeiru 1950-ih prisiljene su živjeti odvojeno. Razdvojene lažima svoga oca, grade život jedna pored druge, misleći da je ona druga na sasvim drugom kraju svijeta. U ovoj senzualnoj melodrami raskošne teksture, koloritne i s bujnim zvukovima, svjedočimo jedinstvenoj priči o ženama čija neovisnost umova ostaje netaknuta čak i kada njihove snove uništava zastrašujuće patrijarhalno društvo. Zavodljivo, tužno, nježno i surovo. Drama; Brazil, 134 min. Režija: Karim Aïnouz Glumci: Carol Duarte, Fernanda Montenegro4. Nevidljivi život Eurídice Gusmăo
Vijugava dramaturška naracija, koja skakuće gore-dolje u razdoblju duljem od trideset godina, prati odnose dvije prosječne kineske obitelji čija se intima istražuje kroz njihovo prijateljstvo i tragediju koja ih razdvaja. Zamršen cik-cak narativ nakon dva sata čini se zaokruženim, no tada obitelj čiji je sin prouzročio smrt sina druge obitelji, a koja se u međuvremenu enormno obogatila, zove stare prijatelje da ih posjete. Tu se razmotavaju stvari za koje smo mislili da su posložene, no ispostavlja se da je cijela priča puno zamršenija. Wang je neizravnim pristupom stvorio emotivno snažnu dramu i nije dopustio da mu pripovijedanje ni na trenutak isklizne iz ruku. Drama; Kina, 185 min. Režija: Xiaoshuai Wang Glumci: Jingchun Wang, Mei Yong5. Zbogom sine
Priča dvostruke narativne dubine uvodi nas u svijet jedne nepoznate kineske tradicije da se oboljeloj osobi ne otkrije smrtonosna dijagnoza, a s druge strane pokazuje i jaz domovinske i iseljene Kine. Kada baki Nai Nai dijagnosticiraju smrtonosni rak, cijela se obitelj okuplja u Kini i organizira lažno vjenčanje kako bi se još jednom svi zajedno okupili, a njezina nećakinja Bill (briljantna Awkwafina) teško podnosi sve te laži, ali ih se pridržava. Humorna drama; SAD, 100 min. Režija: Lulu Wang Glumci: Awkwafina, Shuzhen Zhao6. Oproštaj
Ovo je nesumnjivo najbolji light film u posljednjih nekoliko godina, pravi vatromet zabave, pametnih dijaloga, virtuoznih prevrata, odličnih glumaca i besprijekorne radnje. Priča prati grupu lopova koji su 2006. opljačkali banku Banco Río u Acassusu, to je jedna od najoriginalnijih i najpoznatijih pljački banke u povijesti Argentine. Beskrajno bolje, zabavnije i pametnije od prerazvikane budalaste serije “Kuća od papira” koja je upropastila jednu sjajnu priču. Krimi komedija; Argentina, 114 min. Režija: Ariel Winograd Glumci: Guillermo Francella, Diego Peretti7. Pljačka stoljeća
Obiteljski ep o prosječnoj tajvanskoj obitelji rastrganoj unutar svojih malih zidina, s ljutitim ocem koji ne može oprostiti zločin sinu i traži za njega maksimalnu kaznu. Po povratku sina iz zatvora situacija nije ništa bolja, ali se odnosi počnu mijenjati u trenutku kada otac shvaća da su mu sina počeli ucjenjivati kriminalci: preuzima tada stvar u svoje ruke i u stilu najboljih filmskih osvetnika ispravlja nepravdu koja ga je gušila. Krimi drama; Tajvan, 156 min. Režija: Chun Mong-Hong Glumci: Wu Chien-Ho, Chen Yi-wen8. A Sun
Tinejdžerica Autumn putuje u New York kako bi potražila pomoć nakon neželjene trudnoće. Kada dođe do bolnice koja će obaviti abortus, suočena je s upitnikom o svojim seksualnim navikama i partnerima, a na bolna pitanja mora odgovoriti s – nikad, rijetko, ponekad ili uvijek. Što su pitanja bolnija, to su odgovori „uvijek“ češći. Drama; SAD, 101 min. Režija: Eliza Hittman Glumci: Sidney Flanigan, Talia Ryder9. Nikad, rijetko, ponekad, uvijek
Kako preživjeti spoznaju da vas je žena, za koju ste bili beskrajno uvjereni da ste s njom imali savršen život, zapravo varala? Bivši policajac otkriva da je njegova pokojna supruga imala aferu s lokalnim oženjenim čovjekom, a kako razmotava istinu, u njemu se akumulira bijes i on nesvjesno počne ugrožavati sebe i svoje najmilije. Teška sjeverno-ledena drama s daškom seksi metafizike. Drama; Island, 109 min Režija: Hlynur Palmason Glumci: Ingvar Sigurdsson, Ída Mekkín Hlynsdóttir10. Bijeli, bijeli dan
Terrence Malick!!!