Uđete li u Laubu na izložbu "Podsjećanje" slavnog Jannisa Kounellisa osjećat ćete se kao da ste ušli na palubu jedrenjaka širom razapetih jedara! Doživljaj je fantastičan, a znači puno više od samog sebe... Umjetnički je to doživljaj, pojačan i činjenicom da taj ambijent potpisuje jedan od najznačajnijih umjetnika 20. stoljeća i otac tzv. "arte povera". Kounellis je danas stari gospon na pragu osamdesetih koji je odavno shvatio da umjetnička slika ne ovisi o okviru. Sliku može umjetnik postići raznim sredstvima, pa i na način koji je sada pred zagrebačkom publikom – ambijentalno. Nitko ne može poreći da u Laubi nije vidio sliku predivnih jedara koje je Kounellis prikupio od venecijanskih majstora koji su desetljećima čuvali i krpali jedra.
Mitološka energija
Na njima su još stare, izvorne slike i crteži – slike razapetog Krista, globusa s križem, golemoga sidra... Puno je mitološke energije u njima. Neka su jedra i nagorjela, a sva nose tragove vremena i dugih putovanja u 18. i 19. stoljeću. S njima nam pristižu i Kounellisove misli o putovanju, na što nas upozorava kustos Kounellisove izložbe u Zagrebu Ludovico Pratesi.
"Jedra" su i kao izložba puno putovala – prvi put bila su izložena na Venecijanskom bijenalu 1993. u Giardinima. No nigdje nije bilo toliko mjesta da budu razapeta u punoj snazi kao što je to slučaj u Laubi, kaže nam Morana Matković, kustosica u Laubi. Sigurna je da baš Lauba korespondira s Kounellisovim idejama i samim radom u kojem on koristi sirove materijale, drvo, ciglu, zemlju, tkanine. Sama je na Žumberku skupljala kamenje kojim će u Laubi pričvrstiti jedrilje za pod.
Kounellisu je, čini se, putovanje bilo sudbinom kao i Odiseju. Iz Grčke se 1956. sa suprugom Effie odselio u Italiju, u Rim, na umjetničke studije. Njegova venecijanska "Jedra" nisu jedini rad koji tematizira putovanje. Za prvu izložbu u Modern Art Agency preplovio je Napuljski zaljev 1969. godine.
Iste je godine pažnju svijeta privukao čuvenom izložbom sa 12 živih konja izloženih "kao da su automobili". Dvije godine ranije izlagao je i žive ptice u kavezu... Djela su mu uvijek poticala rasprave o odnosu umjetnosti i života, odnosno prirode i kulture.
Teško je biti 'artlover'
Pokazao je koliko su ti odnosi začudni, a umjetnost jedan od načina da ih potpunije sagledamo, izvan šablona. Pogled na dijelove životinjskoga mesa koje je izložio gotovo kao u mesnici, zahtijevao je u tom pogledu veliki napor od štovatelja umjetnosti.
Najgore je kod toga sumnjati u umjetničku relevantnost tako radikalnih ideja koje, kaže kritika, pokušavaju stavovima dati (umjetnički) oblik. Ne može se, naime, svaka zamisao dati tako veličanstvenom i uzvišenom slikom kakvu smo dobili razvijanjem Kounellisovih jedara u Laubi.
>> Umjetnici pozivaju: provjerite kako se nosite s umiranjem...