70. Dubrovačke ljetne igre

Tko su sve bili dubrovački Hamleti?

13.02.2019.
u 11:17
Mnogi tvrde da je najbolji Hamlet bio onaj Rade Šerbedžije iz 1974., a posljednji u tom slavnom nizu bio je Luka Dragić, nizu koji se nastavlja već ovog ljeta
Pogledaj originalni članak

Tri sata ujutro. Vruća, kolovoška noć u Dubrovniku, ni na vrhu Lovrijenca nema ni daška vjetra. A pred mojim očima Hamlet, Laert, kralj, kraljica... umjesto da dostojanstveno budu “mrtvi”, valjaju se po sceni od smijeha?! Alma Prica, Goran Grgić, Luka Dragić i Radovan Ruždjak sami su poslije rekli da su od potresnog kraja najpoznatije Shakespeareove tragedije napravili čistu “sapunjaru”; mrtvi i tragično raspoređeni po Lovrijencu, umjesto zvukova bubnjeva, začuli su bagere?! I ta je tehnička greška ubila njihovu glumačku koncentraciju. Otkud bageri na Lovrijencu? Stigli su ravno iz zagrebačkog HNK, koji je bio koproducent tog “Hamleta” ljeta 2010., a bageri su bili dio predstave na sceni HNK, zbog (i tada) najavljivane gradnje podzemne garaže ispod njihove zgrade.

Lokrum potvrdio tvrđavu

Od te 2010. do 2019., kada svečano slave svoj 70. rođendan, Igre su bile bez mitskog Shakespeareova lika, kroz čiju se dubrovačku povijest može ispričati i povijest našeg najslavnijeg ljetnog festivala. Od njegovog početaka 1949. godine prošla su tek tri festivalska izdanja kada je 1952. redatelj Marko Fotez, jedan od osnivača Igara i čovjek u čijoj je glavi rođena vizija Dubrovnika kao ambijentalnog teatra, na Lovrijenac smjestio “Hamleta”. Tu je on našao svoje prirodno stanište, što je izlet na Lokrum samo potvrdio.

Prvi Fotezovi danski kraljevići bili su Veljko Maričić (1952. – 1956.), Jurica Dijaković (1965.), Jovan Miličević (1957. – 1960.), da bi isti redatelj već 1962. ponovno postavio tu tragediju, bez koje Igre kao da nisu “cijele”. Nekoliko godina poslije, Igre su već bile veliki festival sa svjetskim pretenzijama, kojem novac nije upitan, jer mala socijalistička Jugoslavija želi cijelom svijetu pokazati da se i u kulturnim dosezima može mjeriti sa supersilama. Godine 1967. (do 1969.) redatelj novog “Hamleta” je stranac, britanski glumac Denis Carrey, a naslovnu ulogu tumači Petar Kralj. Sedamdesete godine 20. stoljeće za mnoge su vrijeme prave hamletovštine na Lovrijencu. Počelo je 1974. s velikom i raskošnom predstavom redatelja Dine Radojevića u izvedbi Festivalskog dramskog ansambla. Naslovnu ulogu tumači tada najveća glumačka zvijezda bivše države Rade Šerbedžija, a oni koji se i danas sjećaju njegova Hamleta reći će da je bio najbolji kojeg su vidjele stare dubrovačke zidine.

Godine 1977. mogli su ga stalni posjetitelji Igara (tih se godina odlazilo u Dubrovnik na kulturno hodočašće) usporediti s jednom od najvećih svjetskih zvijezda. U Dubrovnik je stigao Derek Jacobi, britanski glumac kojeg je tada šira javnost poznavala zbog maestralne uloge u povijesnoj seriji BBC-a “Ja Klaudije”, a kazališni milje kao proslavljenog šekspirijanca. I zamislite, u tom mračnom socijalizmu te daleke 1977. nikome nije zasmetalo što je redatelj Toby Robertson svog Hamleta vidio kao homoseksualca. U tom desetljeću Hamlet je bio i Zvonimir Zoričić, pod redateljskom palicom Mladena Škiljana. Mitska uloga na mitskoj dubrovačkoj tvrđavi poseban je zalogaj za svakog redatelja i sve glumce, ali to je i mjesto na kojem se ruše mitovi i predrasude. Nedavno smo se, tako od velikana hrvatskog glumišta, prerano preminulog Ive Gregurevića, oprostili kao od filmskog glumca, a malo se tko sjetio kako je i on bio dubrovački Hamlet. Tu mu je ulogu 1990. dao mađarski redatelj Lászlo Babarczy, a svi koji su ga uspjeli vidjeti u samo četiri izvedbe te predstave kažu da je bio sjajan, posve drugačiji, još mnogo mračniji Hamlet.

Očaj i nemoć ratnog mraka

Neki govore kako je iz očaja i nemoći njegova lika izbijao sav mrak koji se već 1990. nadvio nad Lovrijenac, u ljetu kada zapravo nitko nije mogao ni zamisliti sve one granate koje će 1991. pasti na opkoljeni grad. No, brzo nakon Domovinskog rata, 1994. Hamlet se pobjednički vraća u svoju tvrđavu, a sve do 2000. u predstavi redatelja Joška Juvančića glumi ga Goran Višnjić. Nakon njega, a u produkciji Igara, na Lovrijenac je s hamletovskim mačem u ruci stigao još samo Luka Dragić, u predstavi s početka ove priče, koja se igrala 2009. i 2010. godine.

Taj slavni niz ovog ljeta nastavlja novi Hamlet – Frano Mašković, glumačka zvijezda ZKM-a i filma “Osmi povjerenik”, a novog “Hamleta” režira Paola Magelli. No, treba spomenuti da je Lovrijenac 2016., na Midsummer Scene Festivalu, vidio “Hamleta” u kojem je naslovni junak postala junakinja, žena koja se bori u svijetu muškaraca poštujući zakone muškog svijeta, a tu je ulogu tumačila Helen Millar.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

Avatar rubinet
rubinet
18:07 13.02.2019.

" mala socijalistička Jugoslavija "...Točno! Pod čijim su nadzorom bile DLJI razvidno pokazuju glumačke podjele.