Marija Tudor

Usprkos nagradama, bez političkog zaleđa teško je raditi u Splitu

Foto: Miroslav Lelas/PIXSELL
Usprkos nagradama, bez političkog zaleđa teško je raditi u Splitu
02.12.2021.
u 11:40
Ponosna sam što je festival “Mali Marulić” potaknuo Hrvate da počnu pisati suvremene tekstove za djecu, dogodine će slaviti 15. rođendan" kaže ravnateljica Gradskog kazališta lutaka Split.
Pogledaj originalni članak

Nakon niza izvrsnih predstava Gradsko kazalište lutaka Split dobilo je i Nagradu hrvatskog glumišta za predstavu “Miš u toću” Ivane Vuković u režiji Ivana Plazibata. Povod je to za razgovor s Marijom Tudor, ravnateljicom kazališta koje vole i mali i veliki.

Nominirani ste u dvije od ukupno tri kategorije predviđene za lutkarske i predstave za djecu, to je velika stvar?

Iznenadila nas je i razveselila nagrada, u velikoj konkurenciji čak 80 predstava. Pogotovo jer je predstava “Miš u toću” nastala u ludim okolnostima. Pripremali smo sasvim drugu, veliku ansambl-predstavu, a kad je nastupio lockdown i nismo znali hoće li se moći igrati u zgradi, smislili smo novu, s manje glumaca i jednostavniju po mobilnosti i scenografiji. Uz Anu Mariju Veselčić, koja je nominirana za najbolje glumačko ostvarenje, u njoj igraju Franjo Đaković i Milena Blažanović. Prepoznat je i sjajan tekst Ivane Vuković i uvijek inovativna režija Ivana Plazibata. Sretni smo što ga imamo u Splitu.

Zbog korone ste izvodili predstave koje je moglo gledati samo šesnaest osoba?

U normalnim okolnostima puno nastupamo, štedimo gdje možemo i nikad nismo poslovali s minusom. Zbog korone smo ostali bez 75 posto prihoda od ulaznica, što je oko 600 tisuća kuna u sezoni. Financira nas najvećim dijelom Grad od kojeg dobijemo oko 4 milijuna kuna za plaće 28 zaposlenika koji se ubijaju od posla, sveukupan program što podrazumijeva i Festival “Mali Marulić” te sve režije te opremu. Iznos koji dobijemo od Ministarstva kulture ovisi i o tome imamo li investicija. Iako smo jedino institucionalno kazalište za djecu u županiji, od Splitsko-dalmatinske županije dobili smo sredstva samo za projekt “Malena mjesta srca moga” koji smo dvaput prijavljivali na natječaj. Snalazimo se s onim što imamo, svaku kunu okrenemo dvaput. No upravo je ovo teško vrijeme pokazalo zašto GKL postoji: da bi zadovoljilo javnu potrebu u kulturi, osobito kad su u pitanju djeca na koju su se ove pandemijske okolnosti itekako odrazile. Zato smo investirali i u novu vanjsku pozornicu na Bačvicama, na kojoj su izvedbe uglavnom rasprodane i svaka od njih izniman je doživljaj.

Iznimno je važan i poznat vaš Festival hrvatske drame za djecu “Mali Marulić”.

To je veliki projekt, a nastao je zato što nije bilo dovoljno suvremenih tekstova za djecu. Iduće godine čeka nas petnaesto izdanje “Malog Marulića”, koji se prometnuo u festival od nacionalnog interesa i koji motivira pisce da stvaraju nove, suvremene tekstove za lutkarsko i dječje kazalište. Nama to puno znači jer u Split dolaze produkcije iz cijele Hrvatske. Nadamo se da će se i sljedeće godine održati u tradicionalnom terminu u travnju.

Što vam je najveći problem u radu?

Uvijek je negdje u zraku ili na snazi nekakva zabrana zapošljavanja. Kultura se nažalost tretira kao trošak, a kazalište ima specifične poslove što zahtijeva ljude koji to znaju raditi. Morali bismo pomladiti ansambl, ali i tehniku, jer većina više nije u snazi obavljati teške fizičke zadatke. Puno se mladih glumaca kod nas okušalo, neki su i nagrađivani, ali ne možemo raspisati natječaj za zapošljavanje bez suglasnosti Grada, a nju ne možemo dobiti ako u proračunu nisu odobrena sredstva. I tako se vrtimo u krug. Jako je teško biti ravnatelj kad niste član nijedne političke opcije.

Hoćete reći da sve ipak određuje politika?

Činjenica je da se politika uvijek pobrine za svoje ljude u sustavu. S druge strane, ja imam “slobodu”. Odrađujem drugi mandat i mislim da je osam godina prava mjera za ravnatelja i za kazalište. Moje iskustvo je dragocjeno, ali svjesna sam da je dobrodošla drukčija i nova energija. Kao nepolitička ravnateljica ne mogu osigurati ono što bi trebalo za još bolje funkcioniranje GKL-a. Već dvadeset godina plaćamo prostor u Solinu u kojem se održavaju lutkarske i scenografske radionice, tehnika radi na relaciji Split-Solin. Nešto se počelo pokretati, čak imamo i zaključak o davanju prostora, ali nikako da se ostvari primopredaja. GKL je ustanova Grada Splita, stoga mu je nužan prostor u gradu.

U subotu je premijera predstave “Slonić Dištonić” Siniše Novkovića, glumca GKM-a. Kakva je to priča?

Predstavu smo radili s namjerom da bude zabavna, lepršava i duhovita. A to pogotovo treba djeci, kojoj u ovim okolnostima nedostaje doživljaj živog kazališta, nesputanog smijeha i radosti. Nakon toga slijede malo teže teme. Branimir Rakić će kao svoj diplomski rad režirati predstavu “Regoč” prema djelu Ivane Brlić Mažuranić. Renata Carola Gatica priprema “Kaktus bajke” Sunčane Škrinjarić, a s njom će raditi Aliona Pavlović, jedna od najnagrađivanijih lutkarica u Hrvatskoj. A na jesen 2022. s Ivanom Vuković i Ivanom Plazibatom planiramo predstavu koja će se baviti temom siromaštva i socijalnih razlika među djecom. I tu se nadamo uspjesima, jer od 2014. do danas dobili smo 63 strukovne nagrade!

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.