Osim bolesti, koronavirus svijetom širi paniku, strah, ali i rasizam te ksenofobiju. Meta su Kinezi, odnosno općenito Azijci koji su proglašeni “krivcima” i za nastanak i za širenje virusa. Kritiziraju se njihove neobične prehrambene navike, način na koji prodaju i skladište hranu, ali i stil života općenito. Situacija je eskalirala do te razine da se društvenim mrežama šire lažne vijesti o tome kako su u Kini specijalitet čak i fetusi, a tu su i neprovjerene informacije o tome kako se izliječiti od bolesti, koji su simptomi...
Zbog svega je došlo do toga da je u svijetu izražena antikineska atmosfera, pa su tako mnogi odustali od naručivanja kineskih proizvoda, paketi se bacaju, ukinuti su brojni letovi prema Kini, izbjegavaju se svi s “kosim očima”. U Europi su “na meti” turisti koje su u Veneciji pljuvali, u Torinu su cijelu obitelj optužili da je nositelj virusa, a u Milanu je pokrenuta grupa na društvenim mrežama u kojoj se djeca pozivaju da se ne druže s malim Kinezima. Ništa drugačije nije ni u Australiji koja je evakuirane iz Wuhana poslala na izolirani otok, a antagonizam prema Kinezima sve je snažniji i u SAD-u.
Natpis “Nismo iz Kine“
Iako je u Hrvatskoj situacija puno mirnija, grupa azijskih turista koja se fotografirala na glavnom zagrebačkom trgu jučer je ipak bila praćena prijekim pogledima, a oni koji su ih spazili oprezno su napravili malo veći krug da ih zaobiđu. Tako je u posljednjih nekoliko tjedna, potvrđuju nam turistički radnici, koji su primijetili nešto veću dozu opreznosti domaćina prema gostima iz Kine. Shvatio je to očito i domišljati turist iz Tajvana koji je tijekom šetnje Šibenikom nosio natpis “Nismo iz Kine“. Razlog je navodno bila činjenica što su ljudi počeli bježati i stavljati majicu preko usta kada bi ih vidjeli. Također, u medijima se prenose vijesti o turističkim grupama iz Kine koje dolaze u Hrvatsku, a pritom su redovito praćene nizom negativnih komentara uznemirenih građana.
Je li panika u Hrvatskoj eskalirala, provjerili smo u kineskim restoranima i trgovinama u Zagrebu gdje vlasnici i voditelji ipak smiruju situaciju. Čini se kako većina gostiju ipak nije počela izbjegavati kinesku kuhinju, a kažu nam kako za to nema ni razloga.
– Ljudi jesu oprezniji, ali ne toliko. Malo jesmo primijetili razliku, ali ne možemo reći da ima panike – kaže nam Xiaotong Chen-Li, vlasnica pet kineskih, odnosno azijskih restorana u Zagrebu. Asia I u Novoj Vesi i Asia II u Šenoinoj ulici tradicionalni su kineski restorani koje je prve otvorila, a potom su otvoreni Dragon BBQ u Green Gold centru te restorani brze prehrane Wok&Roll u Arena centru i Avenue Mallu.
– Prije 30 godina otvorila sam prvi lokal, bio je to prvi tradicionalni kineski restoran u Zagrebu. Tada je kineska kuhinja Zagrepčanima bila jako egzotična i k nama su dolazili uglavnom ljudi koji su puno putovali te su bili otvoreni prema isprobavanju. S vremenom je sve više ljudi počelo upoznavati kinesku kuhinju i ona je postala jako popularna – govori Chen-Li te dodaje kako u restoranima kineski kuhari pripremaju originalne recepte tako da su jela autentična. No u pripremi se koriste namirnice koje se kupuju u Hrvatskoj, tako da ni u tom slučaju nema mjesta panici.
– Ovdje kupujemo sve meso – piletinu, svinjetinu, junetinu, janjetinu... Popularne su i patke, a u Hrvatskoj nabavljamo i sve morske plodove poput škampa i liganja – nabraja Chen-Li. Što se tiče začina i ostalih kineskih proizvoda koje se koriste u kuhinji, a ne mogu se nabaviti u Hrvatskoj, oni se dobavljaju iz Europske unije, a ne direktno iz Kine.
Chen-Li smatra i da kineska kuhinja zapravo nije toliko različita od hrvatske te se više ne smatra toliko neobičnom.
– Najveća je razlika u tome što se u Kini u jednom jelu kombinira više namirnica, odjednom se jedu riba, meso, povrće, juhe... dok se u Hrvatskoj svaka namirnica priprema posebno – kaže.
Proizvodi iz Nizozemske
S obzirom na to da je kineska kuhinja sve popularnija u Hrvatskoj, sve više ljudi sami pripremaju kineska jela kod kuće, za što su im potrebne originalne namirnice. Stoga je popularno odredište azijska trgovina Asia Store u Ilici 52. Iako su se neki pitali jesu li kineski proizvodi sada sigurni, u trgovini kažu kako zbog koronavirusa nisu izgubili kupce.
– Mi imamo stalne kupce, i strance koji žive ovdje ili su tu na odmoru i Hrvate koji vole eksperimentirati. Čak je više domaćih koji su sve otvoreniji prema novome. Nitko od njih nije odustao od kupnje – kaže voditelj trgovine Zoran Čičmak te dodaje kako se njihovi proizvodi uglavnom dobavljaju od veletrgovaca iz Nizozemske. Proljetne rolice, tjestenine, gotove juhe, čajevi, začini... namirnice iz cijele Azije mogu se naći na policama trgovine.
– Najviše volim pripremati Mie goreng, azijsko jelo od tjestenine s umacima i začinima. Redovito ovamo dolazim po namirnice i nije mi palo na pamet prestati kupovati azijske proizvode zbog virusa – kaže Jakica Jurić, koja je i jučer kupovala u Asia Storeu. Ta je trgovina u Ilici tu već dvije i pol godine, a prije toga bila je na Europskom trgu. Za cijelo to vrijeme u njemu radi prodavačica Ksenija Jakopčević, koja kupcima pomaže s odabirom proizvoda, a nikada, pa tako ni sada, nije doživjela negativne komentare na azijske proizvode.