Denis Derk

Kehlmannova igra žanrovima u kojoj propituje ulogu straha u umjetničkoj kreaciji

Foto: Žarko Bašić/Pixsell
Kehlmannova igra žanrovima u kojoj propituje ulogu straha u umjetničkoj kreaciji
27.09.2017.
u 08:05
Kehlmann se često bavi likovima koji imaju veze s umjetnošću i znanošću, dakle ljudima koji imaju pravo biti čudnovati i netipični, koji strše iz svakodnevice i imaju privilegij biti različiti, neukroćeni...
Pogledaj originalni članak

Njemački književnik austrijskog porijekla (ili tako nešto) Daniel Kehlmann posljednjih je godina čak dva puta boravio u Zagrebu.

Riječ je o neupitnoj literarnoj zvijezdi njemačkog govornog područja kojoj je agilna Fraktura na hrvatskom jeziku donedavno objavila čak šest djela, među njima i Kehlmannovu najpopularniju knjigu, roman “Mjerenje svijeta” koji je umnogome odredio njegovu globalnu književnu i komercijalnu prepoznatljivost. Uoči 5. Festivala svjetske književnosti Fraktura je objavila i Kehlmannov noviji uradak, novelu “Trebao si otići” koja je unatoč apartnosti i svojevrsnoj literarnoj introvertiranosti u Njemačkoj prošle godine bila neupitni bestseler i naišla na masovni odaziv osviještenih čitatelja.

Tu je novelu na hrvatski prevela Latica Bilopavlović Vuković, a uredio Seid Serdarević. Sve one koji su čitali Kehlmannov hvaljeni roman “Ja i Kaminski” (svojedobno ga je u Hrvatskoj objavila naklada Aora u prijevodu Štefice Martić), ili baš na nedavnom Frakturinu festivalu gledali igrani film poznatog Wolfganga Beckera baziran na tom romanu, uočit će sličnosti između priče o Kaminskom i njegovu zlosretnom biografu te tematike kojom se bavi novela “Trebao si otići”.

I inače u svom poprilično opsežnom opusu Kehlmann se često bavi likovima koji imaju veze s umjetnošću i znanošću, dakle ljudima koji imaju pravo biti čudnovati i netipični, koji strše iz svakodnevice i imaju privilegij biti različiti, neukroćeni, tajnoviti i povlašteni. Tako i u noveli “Trebao si otići” imamo posla s uglednim mlađim književnikom (i scenaristom) koji sa slavnom suprugom glumicom i malom kćerkicom odlazi u usamljenu kuću u Alpama kako bi dovršio rad na filmskom scenariju za nastavak filma koji je bio hit. Producent mu stalno diše za vratom, supruga se lomi između obiteljskih obaveza i svog zvjezdanog statusa koji stalno treba potvrđivati novim i novim glavnim ulogama, a kći iziskuje stalnu roditeljsku pažnju u neizmjernim količinama jer i sami roditelji potpuno u duhu vremena hrane njen posvemašnji egoizam i ovisnost o starijima.

U noveli Kehlmann spretno i uporno izmjenjuje scene iz filmskog scenarija u nastajanju i scene iz obiteljskog života umjetničke obitelji koja se zapravo teško nosi s ladanjskom planinskom svakodnevicom. Komunikacija između pisca i glumice odveć se lako pretvara u kakofoniju, a tajanstvena kuća s još tajanstvenijim vlasnikom vrlo brzo postaje noćna mora za pisca koji se ne može nositi s lijepom i seksualno poželjnom suprugom te postaje žrtva i svoje ljubomore i svoje literarne frustriranosti. I tako se očekivani idilični trenuci alpskog obiteljskog mira pretvaraju u pravi horor, u opasnu neizvjesnost, u borbu na život i smrt između realnosti, snoviđenja i čistih tlapnji. Mnoge rečenice pisac ostavlja nedovršene, baš kao i radnju.

Cijela novela prepuna je stravične atmosfere kojoj itekako pogoduju i brdske legende o staroj i novoj kući na planinskoj osami do koje vodi strma i opasna slijepa cesta. Sa svim se tim opasnostima Kehlmannovi tipizirani likovi ne mogu nositi pa veze između njih pucaju brže nego što bi pucale da nisu odlazili u izolaciju na planinske nedokučive visove u kojima je civilizacija samo igračka moćne, ponekad i zlokobne prirode.

Kehlmann, kao dijete glumice i filmskog i kazališnog redatelja i unuk poznatog pisca, doista je prava osoba za obdukciju umjetničkih obiteljskih odnosa u kojima se stvarni karakteri sukobljavaju s vanjskim fasadama koje su umjetnici stvorili o sebi prema ljubopitljivoj javnosti. Upoznat s nastajanjem scenarija, ali i kazališnih obrada baziranih na literarnim djelima, i u ovoj se knjizi Kehlmann poigrava umjetničkim vrstama i žanrovima, baveći se tankoćutnim umjetnicima kojima producenti, sponzori i surova borba za preživljavanje uništavaju i intuiciju i talent, pretvarajući ih u radnike na traci koji nemaju vremena ni za odmor ni za obitelj.

I premda na strani umjetnika nisu ni sveprisutne tehnološke novotarije, jedini osjećaj koji hrani njihove kreativne sposobnosti jest elementarni, za život opasni ljudski strah.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.