EFIKASNOST

Rimac Automobili uvode menadžment po uzoru na Toyotu

toyota
Foto: Žarko Bašić/Pixsell
27.10.2014.
u 20:29

Metodologija upravljanja preuzeta iz Japana, koju promiču profesori sa studija strojarstva, vrlo je uspješna, a ne znači otpuštanje radnika

Čak i ako smo svjesni da je među najvećim problemima i države i poduzeća njihova neefikasnost, napori da se taj problem riješi gotovo ne postoje. Prof. dr. sc. Nedeljko Štefanić redoviti je profesor zagrebačkog Fakulteta strojarstva i brodogradnje i sa svojim kolegom sa splitskog Fakulteta elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje prof. dr. sc. Ivicom Vežom član Europske akademije industrijskog menadžmenta sa sjedištem u Nizozemskoj, AIM-a. Još od 2008. dvojica se hrvatskih profesora s još nekoliko kolega bave Lean Managementom, kako kaže prof. Štefanić, najjačom svjetskom metodologijom koja pomaže poduzećima da budu efikasnija.

– Ta je metodologija nastala u Toyoti 60-ih godina prošlog stoljeća, a u konkretnu disciplinu uobličili su je profesori Womack i Jones s američkog sveučilišta MIT. U osnovi, Lean (vitak) Management su tri pojma, 3P u engleskom – people, process, performing. Metodologija je primjenjiva i na državu, gradove, županije, zdravstvo, kulturu, školstvo i turizam – objašnjava prof. Štefanić. – Tih je pet principa Leana: sagledavanje vrijednosti koja se isporučuje kupcu iz njegova kuta gledanja, prepoznavanje procesa dodavanja vrijednosti od ugovaranja posla pa sve do isporuke gotovog proizvoda ili usluge, eliminiranje svih vrsta zastoja u proizvodnom procesu te težnja izvrsnosti u procesu kontinuiranog unapređenja. Kod nas se tako ponašaju samo rijetki, a među njima su Končar energetski transformatori, Dalekovod proizvodnja, Jadranska banka, Novi Feromont, Županijske ceste Zagrebačke županije... Porazno je što je metodologija izazvala znatno više zanimanja u susjednoj BiH gdje ju je, recimo, usvojio jedan FEAL iz Širokog. Da ne govorimo o Mađarskoj gdje je on sada općeprihvaćen. Primjena isključuje otkaze kao metodu, a rezultati višestruko nadmašuju uložena sredstva – ističe prof. Nedjeljko Štefanić koji s kolegama u Zagrebu od 3. do 7. studenog organizira četvrtu konferenciju o Lean i green proizvodnji i uslugama pod nazivom Lean thinking – uklanjanje gubitaka i stvaranje vrijednosti.

– Svi danas govore o gubicima u zdravstvu. Međutim, nitko ne razmišlja kako skratiti procedure od 40-50 koraka koji su potrebni praktički za sve što korisnik našeg zdravstvenog sustava želi napraviti u nekoj zdravstvenoj ustanovi. Da bi se postigla ušteda, procese se mora gledati od početka pa do kraja u jednom nizu, od narudžbe pa do predaje proizvoda u skladište odnosno obavljanja konkretne usluge. Tako ne možete na tržište dolaziti pravovremeno ni biti konkurentni, imat ćete uvijek prevelike zalihe te lošu kvalitetu proizvoda. Končar energetski transformatori uspjeli su Lean Managementom skratiti proizvodni proces za 25 posto a da nisu otpustili nijednog zaposlenika – govori prof. Štefanić.

– Jedna od tvrtki u koju ćemo uskoro početi uvoditi Lean Management jesu i Rimac Automobili čiji vlasnik Mate Rimac zna koliko je bitno održavati efikasnu proizvodnju zadovoljavajući istodobno stalno rastuće zahtjeve tržišta. U SAD-u je nedavno provedena anketa na tisuću poduzeća koja su preživjela krizu, 80 posto njih koristilo je Lean Management.

Lean Management gleda zaposlenike kao izvor stalnog poboljšavanja, samo ih treba naučiti kako koristiti te alate – završava prof. Nedeljko Štefanić.

>> 'Druge se države bore da zadrže poduzetnike'

Komentara 2

DU
Deleted user
15:16 28.10.2014.

što to vrijedi kad su se u partijama namnožili "ekonomisti", koji i dalje "uče" marksovu političku ekonomiju, a o tržišnoj ekonomiji i menadžmentu ne znaju ništa. dok se njih masovno ne pootpušta, u hrvatskoj mendažmenta niti neće biti kao struke, nego će se taj izraz koristiti za fotelje političkih podobnika koji imaju sve privilegije ovog svijeta a za rezultate uopće ne odgovaraju. no nema pomaka dok hdz/sdp ne bude maknut sa scene voljom birača.

Avatar think pink
think pink
09:34 29.10.2014.

a što će to rimcu? pa on proizvede jedna auto godišnje. plus tri bicikla. organizaciju takve "proizvodnje" može mu srediti i moja baba. i to besplatno.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije