Učinak poticaja koje je država lani počela davati kupcima ekoloških automobila vidljiv je i mjerljiv, dokazuje analiza tvrtke Jato Dynamics. Automobili lani novoregistrirani u Hrvatskoj u prosjeku emitiraju 115,7 grama ugljikova dioksida po prijeđenom kilometru, što je smanjenje od 9,7 posto u odnosu na godinu prije, kad nam je prosjek bio 125,4 grama CO2/km.
Poticaji su pomogli
Koliko je to značajan korak, govori i činjenica da smo na popisu europskih zemalja – studija Jato Dynamicsa obuhvatila ih je 23 – po postotku smanjenja CO2 ukupno drugi, odmah iza Norveške, koja ima veću ekološku svijest i više pogodnosti za ekološki svjesne vozače od Hrvatske. Norveška je lani, u odnosu na 2013. godinu, prosječne emisije novih automobila na svojim cestama smanjila za 12,8 posto, sa 123,2 na 110,4 grama CO2/km. To je postigla poticanjem vozača na kupnju električnih automobila, koji zauzimaju čak 12,4 posto norveškog tržišta novih automobila (u Europi je prosjek 0,45 posto).
Na trećem je mjestu, iza Hrvatske, Finska čiji novi automobili emitiraju 4,6 posto manje štetnih tvari. Na svakom od 23 tržišta obuhvaćenih ovom studijom prosječna količina emisija iz novih automobila pala je za bar dva posto, dok je ukupno europsko tržište emisije ugljikova dioksida smanjilo za 3,5 posto.
Nizozemska najčišća
Najniže se s emisijama, pak, uspjela spustiti Nizozemska, čiji je prosjek – nakon što je 2013. uvela novi porezni režim još povoljniji za vlasnike čišćih vozila – 106,8 grama CO2 po km. Slijedi Grčka sa 107,3 g CO2/km, pa Portugal sa 108,6 g CO2/km. Na drugom je kraju ljestvice bogata Švicarska u kojoj prosječan novi automobil kupljen prošle godine emitira 141,5 grama CO2 po kilometru. No, trendovi upućuju na to da bi i njezin novi vozni park ove godine trebao pasti ispod 140 grama ugljikova dioksida po prijeđenom km pojedinog automobila.
PO SEGMENTIMA
Mališani najčišći, SUV modeli više zagađuju
Podjela po segmentima otkriva da s veličinom vozila obično rastu i CO2 emisije. Najnižih 105,7 grama CO2 po km u prosjeku emitiraju lani kupljeni novi mali automobili (A segment). Njih je na tržište pristiglo 8,68 posto. Novih SUV modela bilo je više (14,12%), a u prosjeku emitiraju 152,1 g CO2/km. B i C segment su najzastupljeniji te na njih otpada 26,21 odnosno 24,62 posto europskog tržišta novih automobila. Zajedno, dakle, drže više od 50 posto tržišta. Ovi automobili u prosjeku emitiraju 111,2 odnosno 113,8 grama CO2 po km.
PO PROIZVOĐAČIMA
Renault u atmosferu šalje najmanje CO2
Gledano po zastupljenim automobilskim markama, od 20 najprodavanijih ukupno ih je 18 reduciralo prosječne emisije svoje game, u usporedbi sa 2013. godinom. Hyundai je zadržao 129,7 grama CO2 po km iz 2013. godine, a Kia je čak skočila sa 129,5 na 130,9 g CO2/km. Renault drugu godinu zaredom ima najniže prosječne CO2 emisije u Europi – 108,4 g/km. Slijedi Peugeot sa 109,4 grama, Citroen sa 111,4, Toyota sa 112,5 i Nissan sa 113,8 grama CO2 po km.
Prosječne emisije novih vozila kupljenih 2014. (u gramima CO2/km)
1. Nizozemska 106,8
2. Grčka 107,3
3. Portugal 108,6
4. Norveška 110,4
5. Danska 110,8
6. Francuska 113,9
7. Hrvatska 115,7
8. Irska 116,9
9. Italija 117,9
10. Španjolska 118,7
Moj auto ispušta nula grama CO2 i tako već 45000 km a koštao je 5000 eura i troši 7 kuna na 100 km