Sjećate li se vremena kad je bilo potrebno dodatno platiti za audiouređaj u novom automobilu? Čini se kao da je bilo jučer, zar ne? Srećom, tijekom ovog desetljeća, a posebice tijekom posljednjih nekoliko godina, događa se svojevrsna digitalna revolucija u sklopu koje su suvremeni multimedijski sustavi dospjeli u gotovo sve klase automobila – najčešće serijski (više klase) ili uz relativno razumnu nadoplatu (niže klase).
Prve tragove te digitalne revolucije možemo pronaći u pojavi Bluetootha u automobilima prije desetak i više godina. Polako, ali uvjerljivo, ta se nevidljiva, ali vrlo korisna veza između sve naprednijih mobilnih telefona i naših automobila proširila u gotovo sve segmente, odnosno iz najviših u niže klase.
Sličan tijek događaja možemo uočiti i kod multimedijskih sustava koji su se iz neintuitivnih i jedva korisnih posljednjih godina transformirali u jednostavne, informativne i, čini se, sveprisutne tehnologije – nekoć dostupni samo u većini vozača nedostupnim modelima, danas se sve češće nude i u većini pristupačnih automobila.
Utjelovljeni u sve bolje, učinkovitije i, najvažnije od svega, veće visokorezolucijske zaslone osjetljive na dodir, multimedijski sustavi dospijevaju u ili na središnje konzole svih automobila čiji proizvođači računaju na tržišni uspjeh. Pritom je sasvim razumljivo da postoje značajne funkcionalne, kvalitativne i cjenovne razlike između multimedijskih sustava koji se nude u, primjerice, novoj Daciji Duster i onih dostupnih u automobilima poput BMW-ove serije 5 ili nadolazeće nove Mercedesove A-klase, ali uzbudljiva je spoznaja da će se napredniji sustavi potonjih premium modela za nekoliko godina vrlo vjerojatno “spustiti” i u budget automobile, poput onih spomenutog rumunjskog proizvođača.
Ovo su groblja dizelaša, 300.000 čeka svoju sudbinu:
Osim što omogućuju sve brže i bolje povezivanje s našim iz godine u godinu sve naprednijim pametnim telefonima, multimedijski sustavi omogućuju pristup svim važnijim funkcijama modernih automobila, što posljedično rezultira sve manjim brojem nejasnih i nepotrebnih tipki. Između ostalog, a ovisno o automobilu i razini opreme, multimedija koja se krije iza dodirnih zaslona utjelovljuje navigaciju, klima-uređaj, audiosustav, pristup posebnim aplikacijama i brojne druge korisne funkcije.
Multimedijski sustavi, međutim, nisu samo smanjili broj tipki u modernim automobilima nego su i promijenili način na koji slušamo glazbu. Poput nekadašnje kazete, CD je pregazila modernija tehnologija, a iako neki automobili još uvijek nude prepoznatljivi tanki utor za umetanje srebrnog diska, glazbu u obliku MP3 datoteka danas uglavnom slušamo preko Bluetootha ili USB utora.
Dobar primjer napretka multimedijskih sustava na neki način predstavlja i nedavni početak svojevrsnog iskorjenjivanja klasičnih i već desetljećima korištenih analognih instrumenata. Sve ih češće zamjenjuju, pogađate, digitalni instrumenti. “Virtualni kokpit” bio je svjetsko čudo kad se 2014. pojavio u Audiju TT, a danas se nudi i u VW Golfu i Polu. Slične digitalne instrumente nude i brojni drugi proizvođači, poput BMW, Volva i Mercedesa.
Jedan od značajnijih pokazatelja u kojem se smjeru kreće razvoj multimedijskih sustava, a posljedično i digitalnih instrumenata, možete vidjeti na primjeru nove, četvrte generacije Mercedesove A-klase koja, poput S i E-klase, nudi dva ogromna visokorezolucijska zaslona spojena u jedan (lijevi za instrumente, desni za multimediju). No, još impresivniji od samih ekrana jest Mercedesov novi MBUX multimedijski sustav koji je premijeru imao upravo u novom kompaktnom modelu. Umjetna inteligencija MBUX-a omogućuje nevjerojatnu funkcionalnost i učinkovitost te ima dosad najnaprednije upravljanje glasovnim naredbama – ako vam je hladno, samo recite: “Hej, Mercedes, hladno mi je” i automobil će automatski podići temperaturu klima-uređaja na, primjerice, ugodna 24 stupnja.
Upravo je inteligentno glasovno upravljanje sljedeći veliki korak razvoja modernih multimedijskih sustava i sve češće ćemo ih viđati u novim automobilima premium proizvođača. Zatim će vrlo brzo postati dijelom opreme u automobilima nižih klasa koji su dostupniji većini kupaca. Uostalom, za svega nekoliko godina, nije nemoguće zamisliti da će i takvi “normalni” automobili, primjerice, gradske i niže klase također imati velike digitalne ekrane, poput onih u novoj A-klasi.
Živimo u uistinu uzbudljivim vremenima koja će impresionirati i one koje automobili ne zanimaju – teško je, naime, ostati ravnodušan prema spomenutim multimedijskim sustavima i tehnologijama, jer oni oblikuju sadašnji i budući način na koji koristimo automobile. Pored autonomne vožnje, multimedijski sustavi najznačajniji su segment razvoja industrije, stoga sjednite za upravljač, zavežite sigurnosni pojas i uživajte.
Zaboravili ste spomenuti da su automobili sve skuplji a tehnologija koja se ugrađuje u njih sve jeftinija