Uz nedavnu pompoznu Facebookovu najavu vezanu za promjene u news feedu, gdje će se staviti veći naglasak na same fotografije i preglednost, mi ćemo se malo vratiti natrag i vidjeti što je s još jednom novinom koju je Facebook nedavno također pompozno najavio te nekim korisnicima i omogućio korištenje. Naravno, bilo je tu i svakakvih najava na web-portalima, čak i nagađanja da Facebook ulazi u segment gdje je Google najjači. Da, riječ je o Open Graph Searchu. Koristio sam ga zadnja dva mjeseca i od prvog korištenja do danas, uz nalete ushićenja zbog nekih mogućnosti, priča se ponešto promijenila.
Ne, nije se pojavio novi Google
Nakon najave u siječnju ove godine krajem istog mjeseca dobio sam pristup Open Graph Searchu na svojem profilu te, kao što sam već spomenuo, taj dan jednostavno "zaplivao" bespućima pretraživanja fejsa. I odmah sam pogriješio, pretraživanje je preko Open Graph Searcha moguće, ali ne kako sam dosad navikao: onako lijeno u Google ubaciti bilo kakav komad teksta ili rečenicu i dobiti neke rezultate. Na moje razočaranje, uz želju da otkrijem sve mane, lajkove i tajne svojih prijatelja, Open Graph Search uglavnom funkcionira samo u nizu dostupnih varijanti koje vam sam nudi pri unosu pojmova ili eventualno ako napišete neku smislenu kombinaciju koja izgleda kao da ju je stroj napisao. Primjerice, prvo mi je palo na pamet pronaći sve korisnike Facebooka koji mrze Star Wars (začudo, ima i takvih), ali nisam uspio iz više razloga. Prvo, možete zaboraviti bilo što na hrvatskom jeziku – Open Graph Search funkcionira isključivo na engleskom jeziku, usto nije ni dostupan ako koristite Facebook na hrvatskom. Druga je stvar da jednostavno ne možete pretraživati na temelju pojma koji Facebook nema, a to je u ovom slučaju "dislike". Znači, vrlo je jednostavno naći prijatelje koje su lajkali Star Wars ili koji su lajkali bilo što, od fotografija do stranica, ali sve suprotno od toga ne može se koristiti. Ništa, dakle, od "hejtanja", barem s te strane. Ipak možete doznati dosta informacija o prijateljima koje ste možda propustili ili jednostavno niste znali, a možete raditi i poveznice između dva prijatelja i vidjeti koje su njihove zajedničke fotografije, interesi, vjerska uvjerenja...
Bilo koje pretraživanje kojim se bavite odnosi se prvo na vas pa na vaše prijatelje i prijatelje vaših prijatelja, to je maksimalan domet koji možete ostvariti. Recimo da želim naći sve katolike iz Zagreba, upišem u Open Graph Search rečenicu "Catholics from Zagreb, Croatia" i dobijem znatan broj osoba u rezultatima, ali svi imaju neku poveznicu s mojim profilom.
Znači, ne možete dobiti podatke korisnika s kojim niste ni u kakvoj korelaciji, morate imate barem jednog zajedničkog prijatelja. Tu ćemo staviti naglasak samo na jednu stvar, provjerite postavke privatnosti na svojem profilu i odlučite želite li da vas drugi korisnici preko zajedničkih prijatelja mogu pronalaziti ili ne i istovremeno pronalaziti vaše interese, fotografije i lajkove. Uza sve što sam opisao dosad, vjerojatno ste stekli dojam da Open Graph Search nije tražilica u smislu kao što je to Google, nego bi prije bila vrlo dobra navigacija kroz Facebook, što ću i detaljnije opisati. U trenutku kad budete imali mogućnost korištenja ove pretrage, prvo ćete uočiti drugačiji dizajn Facebook-trake i raspored ikona. Privatne su poruke i notifikacije s desne strane, a polje i ikona za pretraživanje s lijeve strane. Klikom na ikonu za pretraživanje otvara se izbornik s ponuđenim pretragama: My friends, Photos of my friends, Restaurants nearby, Games my friends play, Music my friends like, Photos I have liked. Ovo su prve pretrage koje Facebook nudi, gdje se vidi da je naglasak stavljen na interese i fotografije vaših prijatelja te vas jednostavno vuče da doznate što su vaši prijatelji radili ovih dana. Osim spomenutih pretraga, Facebook odmah nudi i sljedeće: Groups my friends are in, Friends of my friends, Places my friends have been to, Apps my friends use, Movies my friends like, Current cities of my friends.
Dva klika do "škakljivih" podataka!
Sve to radi što duljeg zadržavanja korisnika, a to će im s ovim i uspjeti jer kad jednom kliknete na jednu od ponuđenih pretraga, rezultate koje dobijete možete filtrirati i sortirati gotovo pa unedogled. Na primjer, vaša djevojka ima tisuće fotografija na svom profilu i uz sadašnji način funkcioniranja profila i pretrage pomučit ćete se da nađete, recimo, njene fotografije s bivšim, a uz Open Graph Search od toga vas dijele dva klika. Iskreno, pisanje zadnjeg odlomka malo me je potreslo jer nakon duljeg korištenja Open Grapha vidi se da je lako pronaći razne informacije, samo treba biti kreativan.
Ponovit ću isti savjet kao prije, posložite postavke privatnosti jer kad-tad će vam zasmetati što se pojavljujete hrpi korisnika zbog restorana u koje idete na ručak. Facebook s Open Graphom želi biti korisniku prvi izbor za pretraživanje dobrih restorana, glazbe, fotografija, a sve rezultate dobivate na temelju lajkova svojih prijatelja i prijatelja svojih prijatelja.
>> Sretniji smo komuniciramo li licem u lice nego Facebookom