Cambridge Audio je britanski proizvođač hi-fi opreme "stare škole", jedan od rijetkih koji je uspio uklopiti tradicionalne kvalitete uz najnovije tehnologije i trendove. Kako im to polazi za rukom - pitali smo Daniela Poultona, menadžera prodaje te tvrtke. Dan - kako voli da ga zovu prijatelji - boravio je u Zagrebu u poslovnom posjetu tvrtki Audio Cinema Art, koja već 15 godina zastupa Cambridge Audio u našoj regiji, a razgovor smo vodili u ugodnom ambijentu hotela Esplanade.
"U ovom trenutku ljudi provode više vremena slušajući glazbu nego što je to ikad bio slučaj", rekao nam je Dan. "Ono što mi, Cambridge Audio, želimo učiniti jest omogućiti ljudima da tu glazbu slušaju uz višu kvalitetu zvuka - i stoga iz nje izvuku što je više moguće užitka, bilo da ju slušaju s iPada, mobitela, uredskog računala ili kod kuće."
Dakle, tko i što je Cambridge Audio?
- Prvo bih vam htio skrenuti pozornost na naše redizajnirane web stranice. Nažalost, zasad su dostupne samo na engleskom jeziku - prevođenje će potrajati dva-tri mjeseca - ali ponosni smo na informacije koje se na njima nalaze.
Tamo je i podatak koji me iznenadio: da Cambridge Audio postoji još od 1968. Ja sam osobno čuo za tvrtku tek u devedesetima, kad se etablirala kao proizvođač vrhunskog audija koji se nudi po pristupačnim cijenama.
- To i dalje vrijedi. Mi se ne smatramo jeftinom tvrtkom - uostalom, u našem portfelju ima i prilično skupih uređaja kao što su snažna pojačala koja koštaju nekoliko tisuća funti; ne nudimo samo uređaje iz početne, cijenom najpristupačnije klase - ali naš je moto i dalje "sound for pound" (znam, to je fraza koju nije lako prevesti na druge jezike). Dakle, za svaku funtu (ili euro, ili kunu) koji potrošite na našu opremu - nastojimo vam za nju dati što više glazbenog užitka, najviše što je moguće. Da, tvrtka je nastala 1968. U to doba je došlo do eksplozije glazbe; nastajala je glazba uz koju su se identificirali mladi koji nisu željeli biti kao njihovi roditelji: baviti se dosadnim poslovima. Htjeli su raditi ono u što bi uložili svoju strast, a mnogima je to bila glazba. Tvrtka je nastala na Sveučilištu Cambridge, na kojem su nastali mnogi klasični britanski hi-fi brendovi kao što su Cirrus, Mission, Audiolab, Arcam... ukupno njih čak 25. Nažalost, neki od njih više nisu s nama ili su promijenili vlasnika. Ne i Cambridge Audio: mi smo i dalje u privatnom vlasništvu dvoje osnivača, koji su 1994. otkupili brend. Filozofija tvrtke od tada je, kako ste i vi rekli, dati ljudima mogućnost da iskuse pravi, vrhunski hi-fi po razumnoj cijeni: ne morate imati Ferrari u garaži da biste imali Cambridge Audio u dnevnoj sobi. Činjenica da smo u privatnom vlasništvu, za razliku od mnogih drugih formalno britanskih brendova, znači da ne moramo osigurati profit dioničarima na kraju svake godine; naš profit se može uložiti natrag u tvrtku kako bi ona nudila još bolje proizvode.
Velika je razlika u atmosferi koja vlada u našim uredima u odnosu na druge britanske hi-fi tvrtke. Radeći deset godina u veleprodaji hi-fi opreme, imao sam ih prilike obići manje-više sve njih; uglavnom je kod svih tišina, samo se radi i ne čuje se glazba. U Cambridge Audiju uvijek nešto svira, u svakom uredu; mi svoj posao obavljamo sa strašću.
Ali, 1994. vi ste bili jedna od rijetkih tvrtki koje nude vrhunski hi-fi po umjerenoj cijeni. Danas ima više tvrtki koju slijede istu filozofiju, a osobito je žestoka konkurencija s Dalekog istoka, posebice iz Kine. Što to danas možete ponuditi što one ne mogu?
- Naša najveća komparativna prednost su - ljudi. U Londonu imamo veliki tim zadužen za istraživanje i razvoj; ti ljudi su s nama već godinama, i svi su oni vrlo strastveni ljubitelji glazbe koji svoj posao rade s užitkom. To je naša najveća prednost: znam da na Dalekom istoku postoje mnoge tvrtke koje mogu proizvesti uređaje po niskim cijenama, kao i da imaju pristup do kvalitetnih i jeftinih komponenti, ali ono što nemaju je - povijest. Na našoj strani je bogata baština britanskog hi-fi-ja, koju usavršavamo sa strašću i užitkom.
Često spominjete britanski hi-fi. Što to odlikuje britansku "školu" visoke vjernosti reprodukcije zvuka?
- Primjerice, japanska škola hi-fi-ja zvuči vrlo precizno, otvoreno, resko - sve je savršeno, ali fali nešto malo topline, srca... Naš zvuk nije toliko savršeno precizan; dakako, i mi nastojimo prenijeti svaki detalj, i najmanju sitnicu, ali to nam nije toliko važno koliko želja da pokrenemo srce slušatelja, da vas ponesu osjećaji kad čujete glazbu koja vam se sviđa...
Nama je vrlo bitno da očuvamo taj britanski duh jer danas je većina britanskih kompanija u vlasništvu stranaca, a inozemna konkurencija je sve žešća.
A kako osiguravate kvalitetu proizvodnje, s obzirom na to da nemate vlastitu proizvodnju u Britaniji, već se sve proizvodi u Kini?
- Dva su ključna jamca kvalitete. Prvi je iskustvo, jer se većina naših proizvoda još od 1994. godine proizvodi kod istih pet-šest partnera. Drugi je taj što imamo svoj veliki tim "na terenu": u Hong Kongu i Kini imamo desetak ljudi koji provode kontrolu kvalitete neovisno o timovima u samim tvornicama, koji se ponekad možda malo i uljuljkaju jer im ne odgovara sami sebe kritizirati. Ovako, kad znaju da ćemo mi sve još jednom prekontrolirati, i oni su rigorozniji. Zahvaljujući tome što imamo svoj vlastiti tim, možemo biti sigurni da je kvaliteta točno onakva kakvu želimo.
Što je još karakteristično za proizvode iz portfelja Cambridge Audija?
- Nastojimo ne komplicirati stvari nepotrebno. Nije nikakav problem napraviti da u izborniku imate mali milijun opcija, ali to nije ono zbog čega većina ljudi kupuje opremu. Kupit ćete, primjerice, AV receiver zato što volite slušati glazbu ili gledati filmove. Korisničko iskustvo važnije je od bogatstva opcija.
Nekad, kad biste kupili hi-fi, na vrhu kutije biste našli ogroman, debeli korisnički priručnik. No ono što ljude veseli nije proučavanje uputa prije korištenja nego samo korištenje uređaja; zato on mora biti jednostavan za uporabu, sam po sebi razumljiv. A korisnički priručnik danas pakiramo na dno kutije, a ne na vrh. Pa ako netko voli provesti vikend proučavajući upute, kako bi "uhvatio" sve mogućnosti - slobodno, ali tko to ne želi - ne mora, jer naši su uređaji dovoljno jednostavni za korištenje i bez da zavirite u upute.
Koliko je danas za Cambridge Audio važan klasični hi-fi a koliko novi, umreženi, bežični "gadgeti"? Hoće li se taj odnos promijeniti ubuduće?
- Hi-fi i dalje čini glavninu našeg biznisa, oko 60-70%, ovisno o zemlji. Ovi drugi, nazovimo ih lifestyle proizvodi - uređaji kao što su bežični Bluetooth zvučnici - polako postaju sve važniji. Mi imamo određeni krug vjernih korisnika koji nam se vraćaju zato što znaju da im nudimo vrhunsku kvalitetu hi-fi zvuka za poštenu cijenu, ali s proizvodima kao što je Minx otvaramo se novom krugu kupaca - mlađih ljudi, obitelji...
Koje su vaše komparativne prednosti u tom segmentu tržišta?
- Isti princip - "sound for pound" - vrijedi i ovdje. Naravno, obraćamo veliku pozornost na dizajn, kao i na spomenutu jednostavnost uporabe, ali naša ključna razlika je ipak - kvaliteta zvuka. Na tom tržištu natječemo se s velikim brendovima kao što su JBL ili Bose - to su tvrtke koje su puno bolje poznate najširoj publici - pa stoga moramo ponuditi proizvode koje zvuče još bolje. I druge stvari moraju biti bolje: primjerice, baterije kod bežičnih zvučnika moraju trajati dulje. Takav je slučaj s našim Bluetooth zvučnicima Minx Go: baterije traju dulje nego kod konkurencije pa je i to jedan od razloga zbog kojih ih je What Hi-Fi proglasio proizvodom godine u toj kategoriji.
Usput budi rečeno, najesen ćemo izdati novu verziju tih zvučnika, s FM radioprijemnikom.
Koliko vam je važan dizajn? Cambridge Audio je uspio postići prepoznatljivost dizajna; vaši proizvodi djeluju britanski, tradicionalno, ali ipak istodobno moderno.
- Sve više pozornosti obraćamo na dizajn. Prije petnaestak godina svi su nam proizvodi izgledali slično, ali sad se toma obraća više pozornosti jer ljudi sve češće traže uređaje koji će i lijepo izgledati u njihovim dnevnim boravcima, a ne samo dobro zvučati. Naša je prednost što imamo priličnu iskusnu ekipu dizajnera koji dugo rade s hi-fi-jem, ali redovito nam se pridružuju i novi mladi ljudi. I naš je vlasnik vrlo posvećen dizajnu pa postavlja visoke standarde. Zbog toga pokušavamo što više utvrditi tipičan "Cambrdige Audio izgled", prepoznatljivost.
Naš dizajn ima notu britanske suzdržanosti, on ne "vrišti", nije upadljiv. Svejedno, on mora odražavati kvalitetu i biti moderan. I naravno, mora sugerirati ljudima da je taj proizvod jednostavan za uporabu.
Nekad su AV receiveri imali takvu šumu kontrola sprijeda da biste se pred njima osjećali kao da pripadaju ekskluzivnom klubu: dok dobro ne proučite što koja tipka radi, nećete moći koristiti taj uređaj. To ne želimo. Dapače, imamo običaj da ljudi koji rade u našoj kompaniji ponesu prototipove uređaja i daju ih na korištenje svojoj rodbini. Ako ih njihove bake, djedovi, ujaci... ne bi znali koristiti, onda nešto nije u redu s njima: treba ih pojednostaviti kako bi ih mogli koristiti apsolutno svi!
Prije dvije godine kupio sam njihov minx sustav sa sonata stereo receiverom. Minx su dva mala zvucnika + subwoofer. Totalno neupadljivi i bas zbog toga prekrasni. Medjutim, pozelio sam av receiver umjesto sterea, prodao gore navedeni i kupio marantzov av. Iskreno, pozalio sam. Iz Cambridge-a sam dobivao znacajno bolji, puniji zvuk, nego trenutno iz Marantza.