Proljeće je stiglo, a s njim i vrijeme za sezonsku izmjenu guma, iako treba upozoriti da je zimska oprema na kontinentalnim autocestama i državnim cestama obvezna do 15. travnja. Bez obzira kad se odlučite mijenjati gume, svakako je vrijeme za istraživanje koje ćete kupiti, ako nemate uskladištene još uvijek za novu toplu sezonu iskoristive ljetne gume.
Naše nedavno istraživanje o tome gdje je najpraktičnije i najpovoljnije kupiti gume pokazalo je da se u Sloveniju po gume više praktički ne isplati, a vrlo je upitna i isplativost kupnje pneumatika u internetskim trgovinama jer su njihove cijene istovjetne pa čak i više nego kod vulkanizera, gdje se fizički možete uvjeriti kad su gume proizvedene, dobiti savjet od stručnjaka i na koncu odmah ih montirati na kotače te eventualno ostaviti drugi komplet guma na čuvanju.
Najviše guma u zlatnoj sredini
Na pitanje koje se gume ove sezone najviše isplate već tradicionalno odgovor daje veliki test ljetnih pneumatika kojeg svake godine provode europski autoklubovi na čelu s njemačkim ADAC-om. U ovom testiranju sudjeluje i Hrvatski autoklub (HAK). Ove su godine testirali po 16 pneumatika u dvije dimenzije – 185/65 R15 koje su namijenjene najbrojnijim automobilima iz B i C segmenta (Kia Ceed i Stonic, Mercedes A-klase, Opel Astra, Dacia Dokker, Renault Kangoo i Zoe, VW Polo...) te po prvi put u dimenziji 215/65 R15C, koju koriste putnički kombiji i laka dostavna vozila (VW Multivan, Opel Vivaro i Movano, Renault Master i Traffic...).
Među testiranim gumama bilo je i mnogo proizvođača relativno nepoznatih hrvatskom tržištu, poput pneumatika marki Petlas (Turska), Maxxis (Tajvan), Giti (Singapur), Linglong (Kina), Apollo (Indija). Budući da se i na naše tržište probija sve više novih marki guma - u pravilu dalekoistočnog porijekla - zanimljivo je bilo vidjeti kako su prošle na testiranju. U manjoj dimenziji nije bilo velikih iznenađenja pa tako nijedna guma nije dobila najbolju, ali ni dvije najgore ocjene. Samo dvije gume dobile su “četvorku” (vrlo preporučljivo), a to su pobjednik – Bridgestone Turanza T005 koja bila najbolja na suhom i mokrom - te samo malo slabiji Vredestein Sportrac 5. Preostalih 14 guma u zlatnoj su sredini s ocjenom “preporučuje se”. Dakle, i slabije poznati brendovi ocjenjeni su s tri zvjezdice, odnosno “preporučuju se”. Ali, primjerice, Michelinov Crossclimate + može izdržati 56.173 km, a Linglong Green-Max HP010 samo 25.636 km.
Kod veće testirane dimenzije, koja je prvi put testirana, rezultati nisu blistavi. Niti jedan proizvođač nije zaslužio neku od dvije najbolje ocjene (izvrstan i vrlo preporučljivo) dok je najslabiju ocjenu ‘ne preporučuje se’ dobilo čak devet proizvođača: Falken, Uniroyal, Michelin, Fulda, Nexen, Sava, Semperit, Hankook i Kleber. Sve su ove gume pale na mokroj cesti, a ni ostale gume na mokrom nisu briljirale. Tragični rezultati na skliskoj podlozi nisu toliko čudni kad znamo da je na gumama kod dostavnih vozila prioritet produljeni vijek trajanja, ali su zabrinjavajući budući da se gume ovoga tipa sve manje koriste za prijevoz tereta, a sve više za prijevoz ljudi (putnički VW Multivan, Renault Traffic, Opel Vivaro..), gdje bi sigurnost i kvaliteta morali biti na puno višoj razini.
Performanse i dugotrajnost
Pobjednik ovoga testa i, naravno, najbolja guma na mokrom indijski je Apollo Altrust, ispred Goodyearova modela Efficient Grip Cargo. No, jedan podatak ukazuje koja će od tih dviju guma biti favorit prijevozničkih tvrtki – kategorija životnog vijeka. Pobjednik Goodyear sa svojih je 58.087 km gotovo dvostruko izdržljiviji od najlošijeg Apolla, koji može prevaliti tek 31.728 km.
Goodyear je samo iznimka koja potvrđuje pravilo, jer čak sedam od devet najslabije ocijenjenih guma (zbog lošeg ponašanja na mokrom) bilo je najbolje ocijenjeno na polju životnog vijeka. Stoga, preporuka je da se bira kompromis između ponašanja na cesti i dugotrajnosti.
VIDEO Donosimo sve lokacije u Hrvatskoj na kojima su nove kamere!
Naročito je HAK radio testiranja.