Često znam pročitati po mrežama kako moda i nije tako važna. Ima bitnijih stvari na svijetu, kažu kritičari.
Sigurno da ima, no koliko ljude moda ipak zanima i spremni su je platiti, najbolje govori podatak da najbogatiji čovjek na svijetu dolazi upravo iz modnog biznisa, i to luksuznog. Forbes je ranije ove godine objavio kako je najbogatija osoba na svijetu Francuz Bernard Arnault, vlasnik grupe LVMH, koja između ostalog u posjedu ima Louis Vuitton, Loewe, Dior, Tiffany, Tag Heuer... On je, prema Forbesu, vrijedan 211 milijardu dolara te je iza sebe ostavio Gatesa, Bezosa, Muska, Zuckerberga... Na istoj je listi 11. osoba nasljednica beauty imperija L'Oreal, Françoise Bettencourt Meyers (inače, upravo je na Netflix stigao sjajan dokumentarac o njezinoj borbi s majkom za nasljedstvo), dok je osnivač Zare, Španjolac Amancio Ortega na 14. mjestu. Čisto da ilustriram o kakvom se biznisu radi sljedeći put kada pročitate članak da je netko nosio ovu ili onu haljinu ili cipele i pitate se zašto o tome pišemo.
Od pandemijske 2020. svi su online prodavači, pa tako i modni, doživjeli veliku ekspanziju. Prema podacima Eurostata, u Hrvatskoj 83 posto ljudi koristi internet, a čak 70 posto njih aktivno kupuje online. S ovakvim brojkama svrstali smo se ipak u donji dio liste jer u Europi se – a istraživanje je uključilo teritorij Europe, ne samo zemlje EU – taj postotak kreće iznad 80. Iza nas su ostale zemlje istočne Europe, poput BiH (39 posto) te Crne Gore (31 posto).
Kako bilo, prodaja odjeće i modnih dodataka u Europi godišnje ima promet oko 450 milijardi dolara, od čega oko 120 milijardi otpada na online. Sada kada sam vrijednost modnog biznisa donekle stavila u kontekst, mogu se baciti na recenziju u Hrvatskoj najpoznatijih modnih online shopova i platformi. Ovaj put izostavit ćemo one koji prodaju dizajnersku odjeću, zadržat ćemo se na high street brendovima. Na svim recenziranim platformama kupovala sam više od 10 puta, osim na Zalandu. Isključila sam i platforme Answear (dostava i povrat besplatni za narudžbe iznad 50 eura) i About You (poštarina se naplaćuje do iznosa 14,90, a povrat je besplatan) jer s njima nemam gotovo nikakvog iskustva.
Asos
Britanski Asos jedna je od najvećih platformi za kupnju odjeće u Europi. Iako je globalan, najviše ipak ima prihoda s britanskog tržišta. Postoji od 2000. godine, naziv mu je zapravo kratica termina As Seen on Screen, a ima u ponudi žensku i mušku odjeću i modne dodatke te ponešto kozmetike i ukrasa. Nedavno su kupili kultni Topshop, koji je bio pred propašću, što pod njihovim okriljem dobro funkcionira, a glavni prodajni adut im je i vlastita modna marka ASOS, koju godinama pažljivo grade. Ima tu još nekoliko desetaka više ili manje poznatih marki, a donedavno su imali besplatnu dostavu i povrat. Međutim, to se promijenilo pa se tako za područje Hrvatske (gdje se sve distribuira preko Hrvatske pošte), sada plaća dostava 2,89 funti, a toliko je i povrat. Dostava je besplatna ako je neka akcija ili račun prijeđe 160 funti.
Kada se dogodio Brexit, tome su doskočili tako što su velik dio skladišta prebacili u Njemačku, pa kupci u EU nisu osjetili razliku.
Moje iskustvo kupnje na Asosu je zaista dugotrajno i uglavnom dobro, stranica ima jasno prikazane fotografije proizvoda na modelu i bez modela iz svih kuteva, kvalitetan i detaljan opis. Prije nekog vremena uveli su i ocjene proizvoda od korisnika, što znatno pomaže u kupnji. Povrati funkcioniraju bez dodatnih pitanja, a moraju biti unutar 28 dana (za Božić je taj period duži). Često imaju akcije na dio asortimana ili čak na sve (uz izuzetak dijela Birkenstock i Nike obuće). Imaju dobro napunjenu sekciju Outlet, gdje su stalno sniženi proizvodi, a popusti se zbrajaju. Povrata kozmetike nema.
Kao jedinu negativnost navela bih upravo plaćanje povrata, iako razumijem da su to morali napraviti zbog velikog pritiska vraćanja pošiljki. Kada sam dobila oštećen artikl i vratila ga, svejedno mi je naplaćen povrat, što sam kao kupac doživjela kao nefer praksu.
Savjet plus: Najbolje je u postavkama označiti cijenu u funtama jer je ona iz nekog razloga povoljnija nego u eurima. Također, imaju u ponudi luksuzni britanski beauty brend Charlote Tilbury, kojega nigdje nećete naći jeftinije, posebno kada imaju dodatan popust 20 posto.
H&M
Švedski high street div u online ponudi ima žensku, mušku, dječju odjeću i modne dodatke, kozmetiku te kolekciju H&M Home, koja je donedavno bila nedostupna u dućanima u Hrvatskoj, pa je online bila jedina opcija. Izbor online neizmjerno je bolji nego u trgovinama, od samih artikala do veličina. Svako malo nude i kodove za popust od 15 ili 20 posto. Nikad nemaju neko veliko sniženje, no ako na vrijeme spremate stvari u favorite te iskoristite kod za popust, možete zaista kupiti sjajne stvari i to povoljnije nego u trgovinama.
Dostava se plaća 4,99 eura za kupnju do 40 eura, a iznad toga je besplatna. U Hrvatskoj su partneri s kurirskom službom DPD, koju se zove za prikup povrata. Povrat nije moguć u dućanima već unutar 30 dana od prispijeća pošiljke i košta 3,99 eura, koje će se odbiti od cijene vraćenog artikla. Fotografije su vjerne stvarnom stanju, a nemaju naznačen feedback korisnika poput Asosa.
Savjet plus: Registrirajte se i kupujte preko aplikacije jer će vam svako malo dolaziti kodovi za popust. Sekcija Home im je izvrsna i za fer cijenu možete nabaviti zaista divne komade, posebno ukrasne jastuke i vaze.
Zalando
Njemačka platforma za prodaju ženske, muške i dječje odjeće i modnih dodataka startala je 2008. u Berlinu, kada su je osnovali David Schneider i Robert Gentz te se prometnula u najveću europsku online modnu shopping platformu. Na hrvatsko tržište došli su 2021. godine i stranica ima verziju na hrvatskom jeziku. Početkom 2023. godine su, međutim, objavili kako su upali u određene probleme zbog pada prodaje, što je rezultiralo i otpuštanjem dijela zaposlenih.
Dostava iznad iznosa 14,90 eura je besplatna, a za manje pošiljke je 2,90 eura. Povrat je besplatan i vrijedi unutar 100 dana od primitka. Partner za naše tržište im je Hrvatska pošta. Imaju daleko najveći izbor brendova, također mnoge koje drugi nemaju u ponudi, primjerice, Veja, GAP ili Banana Republic.
Zara
Najveći brend i perjanica španjolske Inditex grupe, čiji je vlasnik Ortega kako je gore spomenuto, 14. najbogatiji čovjek na svijetu. Zaru su osnovali supružnici Ortega 1975. godine u Galiciji i najuspješniji je globalni high street brend. Pa koja je tajna Zarina uspjeha? Vrlo je jednostavno zapravo, kod njih nema čekanja i izbacivanja dvije kolekcije godišnje, oni to rade na dnevnoj bazi i prvi su počeli s time. Proizvodi se odjeća sada za sada, a pri tome važnu ulogu imaju kupci. Ima i jedna anegdota vezana uz to. Godine 2015. gospođa Miko je u Zari u Tokiju tražila ružičasti šal i nije ga bilo. Istovremeno je takav šal zatražila Michelle u Torontu, Elaine u San Franciscu i Giselle u Frankfurtu. Zahvaljujući politici tvrtke, ovaj je podatak odmah došao do nadležnih te je ružičasti šal u roku nekoliko dana dizajniran, proizveden i distribuiran u Zarine dućane. Tako funkcionira Zara.
Recimo i da se u Zari strogo drže statistike, brojki, feedbacka s terena. Ako se nešto ne prodaje, odmah se miče u skladište, a novi predmet zauzima njegovo mjesto.
Kada je riječ o online shoppingu, Zara je jedini veliki brend od navedenih koji omogućava povrat artikala kupljenih online u njihove fizičke dućane. Povrat mora biti unutar 30 dana od kupnje. Ako se odlučite za njihov prihvat u nekome od dućana, dostava je besplatna i artikl dolazi za 3-5 radnih dana. Dostava na kućnu adresu košta 3,95 eura (3-5 dana) ili 9,95 eura (2-3 dana). Iz ovih je iznosa jasno kako brend potiče dostavu i povrat u dućanima. Zgodno je što su i dućani uveli blagajne koje su samo za prihvat online narudžbi. Home kolekciju moguće je kupiti preko istoga sajta, no dostava velikih komada nije moguća u dućane.
Savjet plus: Čuveno Zarino sniženje uvijek počinje večer prije online nego u dućanima.