Većini je privatnih kupaca, pokazuju statistički podaci, i prije krize kupovina novog automobila bila nedostižna, a „novo normalno“ samo ih je još više usmjerilo prema kupovini rabljenih automobila. Nažalost, tržište rabljenih automobila u pravilu prati tržište novih automobila pa je i na njemu situacija nepovoljnija nego prije. Upravo zato što ćete za rabljeni automobil morati izdvojiti više novaca nego do sada, iznimno je važno da svoj, teško zarađeni, novac ne uložite u rabljeni automobil koji je u lošem stanju. Srećom, na raspolaganju vam je mnoštvo „alata“, savjeta i trikova koji olakšavaju odluku dali je automobil o kojem razmišljate dobra kupnja, a u nastavku donosimo neke.
1. Točno odredite karakteristike vozila koje kupujete
Kako bi, često dugotrajan, proces kupovine rabljenog vozila što više optimirali, unaprijed strogo odredite karakteristike vozila koje kupujete. Odredite veličinu/klasu vozila koji kupujete, starost vozila, vrstu motora (Otto, Diesel), vrstu mjenjača i sl. te ne radite kompromise oko toga. Najčešće kupac ima određen samo budžet pa se vrlo brzo nađe u situaciji da se od prvotnog plana kupovine, primjerice, malog gradskog automobila odustaje jer se za isti budžet, igrom slučajnosti, na tržištu nudi luksuzna limuzina. Premda naizgled takav “dobitak na lutriji“ može izgledati primamljivo, prije kupovine takvog vozila potrebno se zapitati. Zašto se luksuzna limuzina prodaje za isti iznos kao i mali gradski automobil? Treba li mi uopće takav automobil? Jednom kada kupim takav automobil, hoću li ga moći održavati i plaćati sve troškove vezane za njegovu eksploataciju?
2. Detaljno istražite sve o vozilu koje kupujete
Utrošite malo vremena na internetu čitajući recenzije o vozilu koje želite kupiti. Provjerite reputaciju pouzdanosti takvog vozila čitajući iskustva vlasnika. Detaljno usporedite cijene i prijeđene kilometre vozila koja se nude na tržištu. Provjerite na portalu Jomologia.hr katalošku vrijednost takvog vozila i usporedite ju s oglašenim cijenama jer možda su oglašene cijene ipak malo prenapuhane. Koje su dimenzije pneumatika na vozilu koje je zaokupilo vašu pažnju? O odgovoru na to pitanje ovisi i cijena istih, koje ćete zasigurno u nekom trenutku morati kupiti. Koliki su troškovi osiguranja, teh. pregleda i registracije?
Važno je otkriti skriva li vozilo nešto iz prošlosti, poput 'skinute' kilometraže. Na svakom redovnom tehničkom pregledu vozila u Republici Hrvatskoj stanje kilometraže upisuje se u računalo i evidencija se po broju šasije vozila vodi godinama unazad (najviše do 2007. godine). Zatražite od vlasnika potvrdu o stanju brojača kilometara na redovnim tehničkim pregledima, koja se može zatražiti u stanici za tehnički pregled ili da vam da na uvid prometni dokument s kojim sami možete zatražiti takvu potvrdu.
3. Ne ustručavajte se zatražiti pomoć prilikom pregleda automobila
Napokon ste pronašli vozilo koje, barem “na papiru“, zadovoljava sve vaše želje i dogovorili ste s vlasnikom pregled, međutim shvatili ste da ne znate na što zapravo treba obratiti pažnju. Ne očajavajte nego zatražite pomoć osobe kojoj vjerujete, a posjeduje potrebno iskustvo i znanje. Ukoliko, nažalost, ne poznajete osobu s potrebnim znanjem, zatražite vlasnika da se vozilo pregleda u servisu.
4. Prilikom pregleda vozila obavezno obratite pažnju na sljedeće:
Pneumatici
Pneumatici vašeg vozila su jedini dio vozila koji dodiruje podlogu po kojoj se krećete. Zbog toga se smatraju jednim od najvažnijih dijelova vozila te se svakako prije kupovine vozila moraju detaljno pregledati. U kakvom je stanju gazna površina pneumatika? Ima li oštećenja, nejednolike potrošenosti ili poroznosti? Što kaže „DOT oznaka“, koliko su stari? Samo su neka pitanja na koja treba potražiti odgovor. Zakon kaže da dubina utora pneumatika po gaznoj površini mora biti viša od tvornički dopuštene dubine označene TWI (eng. Tread Wear Indicator) oznakama, odnosno ako iste ne postoje najmanja dopuštena dubina je 1,60 mm. Ako je dubina utora pneumatika manja od 3 mm to znači da ih je uskoro potrebno zamijeniti, što nije zanemariv trošak. Dali su gume na vozilu zimske, ljetne ili pak cjelogodišnje? Možda živite o podneblju gdje su cjelogodišnje gume najbolji izbor, ali možda vam ipak treba vozilo s ljetnim i zimskim gumama, što povećava ukupne troškove.
Kada pregledavate pneumatike, obratite pozornost i na felge vozila. Dali su izgrebane ili jače oštećene? Osim što vas eventualni popravak može koštati, stanje felgi, na neki način, pokazuje i odnos prodavatelja prema vozilu.
Karoserija
Kod pregleda karoserije je, prije svega, važno da se vozilo pregledava na danjem dnevnom svjetlu jer kiša ili mrak mogu sakriti mnogo nedostataka. Manja udubljenja ili ogrebotine, pogotovo ako nema opasnosti od pojave korozije, vas ne bi trebale previše zabrinjavati. Takva oštećenja se mogu lako i jeftino popraviti, a vama nude mogućnost za pregovore oko konačne cijene vozila. Vozila s većim oštećenjima i vozila na kojima ste učili pojavu korozije, poglavito ako je riječ o strukturalnoj koroziji, najbolje je izbjegavati. Obratite posebno pažnju na ujednačenost razmaka spojeva različitih dijelova karoserije i dali postoji razlika u boji između različitih dijelova karoserije. Anomalije vam mogu otkriti da je vozilo bilo popravljano nakon udesa.
Stakla
Obratite pozornost na sva stakla na vozilu. Ako sva stakla nisu iz iste godine i istog proizvođača ukazuju da je vozilo imalo neku vrstu udesa. Ima li vjetrobransko staklo pukotina ili većih oštećenja? Ako su oštećenja u vidnom polju vozača, odnosno na površini koju pokrivaju brisači vozila, možda nećete proći tehnički pregled, a izmjena vjetrobranskog stakla nije zanemariv trošak. Dali su stakla na vozilu dodatno zatamnjena? Prema zakonu, dodatno se smiju zatamnjivati sve staklene površine osim prednjeg vjetrobranskog stakla i bočnih stakala u ravnini vozača i suvozača na prednjim sjedalima (u prvom redu sjedenja). U suprotnom vozilo ne može proći tehnički pregled.
Tekućine
Provjerite razine tekućina koje su bitne za ispravno funkcioniranje vozila, kao što su motorno ulje, tekućina za kočnice i servo upravljač te rashladna tekućina. Ako su razine niske, to bi mogao biti znak da automobil nije dobro održavan te ujedno ukazuje na nemar vlasnika. Kada provjeravate razinu ulja u motoru, provjerite i čep otvora za nadolijevanje ulja. Ako uočite emulziju ulja i vode (op.a. bijelu tvar nalik majonezi) moguće je da dolazi do miješanja rashladne tekućine s motornim uljem zbog loše brtve glave motora.
Unutrašnjost vozila
Unutrašnjost vozila ne treba zanemarivati. Postoje li oštećenja u unutrašnjosti, tvrdokorne mrlje na sjedalima, tepihu ili krovnoj oblozi vozila? Osjećaju li se neugodni mirisi ili mirisi cigareta? Ne zaboravite provjeriti prtljažnik vozila. Ostavlja li prtljažnik dojam da se u njemu prevozio teret za koji vozilo nije namijenjeno? Postoji li u prtljažniku rezervni kotač i alat za promjenu gume? Ako vozilo ne posjeduje rezervni kotač, postoji li set za popravak gume? Dali je sva obvezna oprema (sigurnosni trokut, prva pomoć i rezervne žarulje svjetlosnih sklopova) na broju.
Kada pregledavate unutrašnjost vozila provjerite i ispravnost električnih uređaja u vozilu, kao što su radio, podizači prozorskih stakala, vanjska osvrtna zrcala, rad klima uređaja i sl. Provjerite i dali su se nakon pokretanja vozila ugasila signalna svijetla na instrumentnoj ploči koja su se trebala. Signalna svijetla kao što su MIL (eng. malfunction indicator lamp) signalno svjetlo, odnosno popularnije zvano check engine signalno svjetlo, signalno svjetlo za tlak kočione tekućine ili signalno svjetlo ABS (eng. anti-lock braking system) sustava mogu ukazivati na ozbiljne i potencijalno skupe nedostatke.
Provjera povijesti vozila
Zatražite vlasnika vozila na uvid svu servisnu dokumentaciju koju posjeduje i detaljno je proučite. Redovno servisiranje automobila osigurava dugi životni vijek i svaki dokaz o tome je dobrodošao. Uredno popunjena servisna knjižica i pripadajući računi servisa su dobar dokaz da je vozilo pravilno i redovno održavano. Kada provjeravate servisnu povijest vozila, provjerite ima li vozilo koje želite kupiti razvodni remen ili razvodni lanac. Dali je on prema dostupnoj dokumentaciji promijenjen ili ga tek treba mijenjati te u kojim intervalima. Zamjena, ovisno o nizu faktora, može biti jako skupa pa je poželjno da je to već učinjeno kako bi izbjegli dodatni trošak. Također usporedite datume i zapisan broj prijeđenih kilometara iz servisne dokumentacije s datumima i brojem prijeđenih kilometara s potvrde o stanju brojača kilometara iz stanice za tehnički pregled.
Probna vožnja
Obavezno odradite probnu vožnju. Prilikom probne vožnje isključite radio, tako da možete čuti bilo kakav zvuk koji ne biste trebali. Ako vam prodavač odvlači pažnju, nemojte se ustručavati zamoliti ga da se stiša kako biste mogli nesmetano nastaviti osluškivati. Vuče li vozilo na stranu? Ubrzava li ravnomjerno? Drži li pravac pri kočenju? Lupka li na neravninama? Bilo koje uočene nepravilnosti kasnije vas, potencijalno, mogu puno koštati.
Kupovina rabljenog vozila ne mora biti mukotrpna i stresna. Pratite navedene savjete prilikom kupovine, a ako ste u mogućnosti, povedite sa sobom osobu od povjerenja. Ne vodite se emocijama i ne donosite ishitrene odluke. Samo trezvena glava, temeljit i pragmatičan pristup vode do ispravne odluke prilikom kupovine.