PROMET Analizirali smo kako su se događale prometne nesreće u 2005. godini

Najsmrtonosnija su slijetanja

aut_slijetanje_tx.jpg
import
16.01.2006.
u 19:01

Podatak o 595 osoba poginulih lani na hrvatskim prometnicama zvuči strašno, ali manje je strašno ima li se na umu da je lani najmanje ljudi poginulo na cestama u posljednjih 40 godina. Preklani je poginulo 608 ljudi,  pa je lanjska druga godina zaredom u kojoj je najmanje ljudi poginulo u prometnim nesrećama otkad je hrvatske države.

Međutim, taj podatak ipak upozorava na omjer od 13,45 poginulih na 100.000 stanovnika, pa nam se čini nedostižnim prosjek najsigurnijih europskih zemalja sa sedmero-osmero poginulih na 100.000 stanovnika.

Postoje dakle znatne rezerve za poboljšanje sigurnosti prometa, pa smo na osnovi MUP-ove statistike analizirali kako se Hrvati "ubijaju" na cestama, želeći upozoriti na najčešće pogreške i ono što bi mladim vozačima možda trebalo malo bolje objasniti u autoškolama.

To se ponajprije odnosi na prolaženje zavojima, ali i držanje smjera  na ravnom jer je ostajanje na cesti jedna od većih nepoznanica hrvatskim vozačima. Kako drugačije objasniti činjenicu da u nesrećama sa stradalima slijetanja vozilom s ceste imaju najveći udio u raspodjeli prema vrstama nesreće (oko 23 posto), a još je strašniji udio poginulih u takvim nesrećama, oko 30 posto. Podatke smo izvukli iz neslužbenih izvještaja za prošlu godinu, a potvrđuju ih i brojke iz MUP-ova biltena za 2004. godinu, kad je stanje bilo slično.

Gledaju li se sve nesreće (i materijalke i one sa stradalima), izlijetanja čine oko 15 posto, a još su brojniji bočni sudari (20 posto) i sudari pri vožnji u slijedu (19 posto), ali u njima ne pogiba ni upola manje ljudi nego u slijetanjima.

Druga najsmrtonosnija kategorija nesreća izravni su sudari iz suprotnih smjerova. Ukupno ih je oko 12 posto, ali gledajući samo sudare sa stradalima omjer im se udvostručuje i iznosi oko 25 posto udjela u svim pogibijama.

Spomenute dvije vrste nesreća, slijetanja i izravni sudari, najčešće su u kombinaciji s neprimjerenom brzinom i nepropisnim pretjecanjem. Upravo su te pogreške vozača među najčešćima koje bilježe prometni policajci u slučajevima smrtonosnih nesreća. Naime, brzina je  zabilježena kao pogreška u čak 59 posto nesreća s mrtvima.

Nepropisno je pretjecanje bilo kobno u 6,5 posto slučajeva (33 pogibije), ali još više zabrinjava nepoštivanje prednosti prolaza. Ta je pogreška uzrok pogibije u 8,5 posto slučajeva, a još je gori omjer u odnosu na ukupan broj nesreća sa stradalima, koji je čak 15 posto. Čini se da naši vozači misle kako su uvijek u  prednosti, ali nesreće dokazuju suprotno i pozivaju na oprez.Tre?a po smrtnosti vrsta nesreća su naleti na pješaka. Prema još neslužbenim podacima, poginulo je lani oko 90 pješaka, a bilo je oko 2300 nesreća u kojima su stradali. Za najveći dio tih nesreća krivci su vozači, pa je nužno upozoriti ih da više pripaze na pješake kao najranjiviju kategoriju sudionika u prometu, osobito u školskim i vrtićkim zonama, na neosvijetljenim prometnicama ili cestama bez pločnika.

Međutim, gotovo 700 nesreća skrivili i sami pješaci. Svjedoci smo da pješaci ponekad hodaju kao kamikaze, izbjegavajući zebre i pothodnike i ne mareći za svjetlo na semaforu.
Tako je, prema nepotpunom podacima, skoro 30 pješaka skrivilo svoju pogibiju.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije