U sjeni proslave 60. objetnice Ferrarija istu je obljetnicu ovih dana
obilježio i švedski Saab. Prije 60 godina Saab je bio poznati
proizvođač zrakoplova, što još i danas stoji u imenu kompanije (Svenska
Aeroplan Aktienbolaget), a 1947. proizveden je prvi automobil - Saab
92.
Takvo je ime za prvi automobil odabrano jer je, nakon 91 zrakoplova, to
bio 92. Saabov proizvod. Već prvi pogled na njega i neobičan
aerodinamični dizajn, s najboljim aerodinamičnim koeficijentom (0,32) u
to doba, otkrivao je podrijetlo i činjenicu da su ga napravili
zrakoplovni inženjeri.
Prvih 20 godina rađeni su manji auti, a 1967. godine startala je serija
99, koja je trajala čak do 1984. godine. Tada je sklopljen neobičan
“brak” s Fiatom i na zajedničkoj su platformi napravljena četiri auta -
Saab 9000, Fiat Croma, Lancia Thema i Alfa Romeo 164. Iz tog razdoblja
potječe i Saab 600, jedini model čiji naziv nije počinjao s brojkom 9.
Radilo se zapravo o Lanciji Delti s logotipom Saaba.
Od 1990. vlasnik 50 posto udjela je General Motors, a posljedica toga
je da je sljedeći model, Saab 900 iz 1993., dijelio platformu s Opelom
Vectrom. Od 2000. Saab u potpunosti pripada GM-u.
U 60 godina povijesti Saaba bilježi se i tridesetak godina velikih
uspjeha u reliju. Počelo je s dva Saaba 92, koja su 1950. sudjelovala
na reliju u Monte Carlu, a završilo je 1979. pobjedom Stiga Blomqvista
na reliju u Švedskoj sa Saabom 99 Turbo.
Jedna su od najprepoznatljivijih karakteristika Saabovih automobila su
turbo motori, koje je ovaj proizvođač među prvima počeo masovno
koristiti. Danas, kad su turbo motori uobičajeni, Saabova inovativnost
okrenuta je prema ekologiji, a BioPower tehnologija i korištenje goriva
E85 s bioetanolom za Saab više nisu budućnost nego svakodnevica.
POVIJEST Obljetnicu slavi i švedski proizvođač