U veljači ove godine bit će jedanaest godina otkako je Euro NCAP
predstavio prve službene rezultate svojih testiranja. Javnost i
mediji tada su bili oduševljeni, ali proizvođači su kritizirali
NCAP-ove testove i ocjene. Koliko su ta testiranja unaprijedila
sigurnost putnika, možda najbolje govori činjenica da su proizvođači
1997. smatrali da nije moguće putnicima osigurati sigurnost vrijednu
četiri zvjezdice a danas su "tako loši" rijetki. Danas svi
očekuju pet zvjezdica, a već se dulje vrijeme govori ili o uvođenju
šeste zvjezdice ili o novom načinu bodovanja.
Godina 2007. obilovala je NCAP-ovim sudarima no, na žalost, i
cestovnima. U prošloj su godini testirana čak 32 automobila, kako bi se
vidjelo koliko štite odrasle putnike, djecu i pješake. Chrysler Voyager
od 1999., kada je prvi put testiran, nije nimalo napredovao. Za zaštitu
putnika osvojio je samo dvije zvjezdice, a za opasnost karoserije pri
naletu na pješake nije dobio ni bod, a kamoli zvjezdicu.
Nakraju mu je oduzeta i druga zvjezdica, pa je ostao samo s jednom. U
NCAP-u su odavno primijetili slabosti monovolumena, pogotovo pri
frontalnom sudaru već sa 64 km/h, no Chrysler je jedini koji nije
nimalo napredovao. Ostali monovolumeni dosegli su prosjek od četiri
zvjezdice, a neki se mogu pohvaliti i s pet.
Volvo C30 osvojio je samo jednu zvjezdicu za sigurnost pješaka, no to
mu nije naškodilo imidžu. Opreznije prelazite cestu kada ugledate i
Dodge Caliber te Kiju Carens, jer i oni imaju po samo jednu zvjezdicu
za sigurnost pješaka. Teško se oteti dojmu da se nepravedno
favoriziraju samo zvjezdice za zaštitu putnika, a one za djecu i
pješake zapostavljaju. Upravo stoga u tablicama donosimo i druge dvije
ocjene, te preciznije bodove kojima je određeni model zaslužio
zvjezdice.
Prošla je godina uistinu obilovala iznenađenjima, a razbijene su i neke
predrasude. Naime, oduvijek se mislilo kako su veliki auti (popularno
zvani džipovi) posebno sigurni, a upravo je NCAP redovito dokazivao
suprotno. Terenci i SUV-ovi puno teže osvajaju visoke ocjene, ali da je
to ipak moguće, prošle su godine dokazali VW Tiguan i Nissan Qashqai.
Štoviše, Qashqai je sa 37 osvojenih bodova osigurao dosad najčvršćih
pet zvjezdica za sigurnost putnika. Ukupno gledano, Qashqai je
najsigurniji auto testiran 2007. godine, a Nissan je, čini se,
proizvođač koji je sigurnosti posvetio najviše pažnje. Naime,
obnovljeni i veći model X-Traila sa 43 boda osvojio je dosad najvišu
ocjenu za sigurnost djece.
Rezultati iz kolovoza donijeli su i najzanimljivije vijesti: osim što
je ceed Kiji osigurao prvih pet zvjezdica, najbolju ocjenu zaslužio je
i dosad najmanji automobil - Fiat 500. Taj rezultat posebno je
zabljesnuo jer je istodobno "razbijen" i Renault Twingo. Od njega se
mnogo očekivalo jer je Renault jedan od rijetkih proizvođača koji je na
gotovo sve oglase za svoje modele mogao staviti crno-žuti logo NCAP-a.
No, Twingo je osvojio četiri zvjezdice.
Od pitanja zašto Twingo nema pet zvjezdica u Renaultu ne zaziru. Vele
da bi to bilo ostvarivo da je Twingo maksimalno opremljen sigurnosnom
opremom, no tada bi cijena bila previsoka. Osim toga, Francuzi smatraju
da kupcima malih automobila i nije toliko važno da NCAP-ova ocjena bude
maksimalna.
No, problem se pojavio na testiranju sigurnosti djece, gdje Twingo nije
ni ocijenjen jer, nakon što su na prednja sjedala u NCAP-u smjestili
"odrasle" lutke, dječja sjedalica nije mogla stati na stražnju klupu.
Uz malo kompromisa s komforom, mi bismo je tamo ugurali no, budimo
ozbiljni, sa sigurnošću ne treba raditi kompromise.
SIGURNOST Što je sve razbijeno u prošlih godinu dana, i kakvi su rezultati