Anglo-francuski Concorde vjerojatno je najpoznatiji nadzvučni putnički zrakoplov na svijetu i jedan od najprepoznatljivijih zrakoplova uopće. No, prije više od 40 godina nije bilo tako izgledno da će ostati upamćen kao najbolji. Naime, Concorde je tada imao jako ozbiljnog konkurenta iz SSSR-a, koji je unatoč boljem početnom startu ipak završio u sjeni.
Tupoljev Tu-144 bio je na prvi pogled jako sličan zapadnom konkurentu, zbog čega je stekao i nadimak Concordski. Zrakoplovi su čak imali sličan prepoznatljiv pomični nos, no ipak su se značajno razlikovali. Tupoljev je bio veći i brži, a u početnoj utrci dvaput je bio ispred Concordea: svoj prvi let imao je 31. prosinca 1968. godine, dva mjeseca prije Concordea, dok je prvi nadzvučni let imao u siječnju 1969., četiri mjeseca prije konkurenta. Amerikanci tada nisu ni bili u nadzvučnoj utrci.
- Razvoj je počeo usred rivalstva između dva politička sustava. Očekivanja su bila velika. Cijeli SSSR bio je iznimno ponosan na Tu-144, a sovjetski narod nije imao dvojbe da je bio bolji od Concordea. I bio je tako lijep - kaže Ilja Grinberg, sovjetski zrakoplovni stručnjak i profesor na Sveučilištu u Buffalu, za CNN.
Nisu samo Sovjeti bili oduševljeni. Kad je Tupoljev prvi put prikazan u inozemstvu u Parizu 1971., svi su bili impresionirani. Tadašnji francuski predsjednik Georges Pompidou rekao je da je zrakoplov prekrasan, a čak i tvorci Concordea imali su riječi hvale.
Što se onda dogodilo?
Nakon spektakularnog predstavljanja u Parizu, Tupoljev se 1973. godine opet našao na naslovnicama, ali zbog tragedije - tijekom demonstracije zrakoplov se pokvario u zraku i srušio u selu Goussainville kod Pariza, pri čemu je stradalo šestero ljudi u zrakoplovu i osmero na tlu. Concorde je demonstrativni let izvršio bez problema. Iako se po jednoj teoriji Tupoljev razbio izbjegavajući sudar s francuskim borbenim zrakoplovom Mirage koji ga je navodno pokušavao fotografirati, Grinberg to odlučno odbacuje te tvrdi da su uzrok nesreće spektakularni manevri koje Tu-144 nije mogao podnijeti.
Bio je to početak kraja. Sovjetski program nakon toga je odgođen za četiri godine pa je Concorde prvi ušao u upotrebu. Tragedija nije bila dovoljna da uvjeri Sovjete, koji su silno željeli pobijediti u utrci prestiža sa Zapadom, kako su potrebni dodatni testovi, Kada je Tu-144 konačno počeo prevoziti putnike 1977., otkrilo se da je preskučen, sklon kvarovima i nepodnošljivo bučan iznutra jer je, za razliku od Concordea, mogao održati nadzvučne brzine jedino korištenjem naknadnog izgaranja, poput vojnih zrakoplova.
Tijekom kratkog radnog staža od samo 55 povratnih letova Tu-144 je iskusio stotine kvarova, od kojih mnoge u letu. O nepouzdanosti dovoljno govori da je svaki let iz Moskve mogao krenuti tek nakon što je zrakoplov osobno pregledao njegov konstruktor, sam Aleksej Tupoljev. Sudbinu mu je zapečatila druga nesreća, 1978. godine, kada se zapalio blizu Moskve te je morao prisilno sletjeti, pri čemu su poginula dva inženjera. Tijekom idućih nekoliko godina zrakoplov je umirovljen, proizvodnja je prekinuta, a program je konačno zaustavljen 1984. Ukupno 17 primjeraka je proizvedeno, većina ih je odbačena, ali nekoliko ih je završilo u muzejima u Rusiji i Njemačkoj.
istina je ovakva. ruski špijuni ukrali su preliminarne nacrte zrakoplova koje su doradili svojim umijećem i u biti sportskim riječnikom "fulali su stadion". bili su uvjereni da imaju radnu verziju zrakoplova, a imali su nacrt koji nije bio čak niti prototip concorde-a nego preliminarna skica. napravili ga ko takvog, a francuzi i englezi su ga usavršili i napravili pravu verziju. zato je tu144 i bio završen prije concorda, ali je bio poluproizvod. ima cijeli dokumentarac snimljen na tu temu čak sa datumima i imenima špijuna.