Europsko tržište automobila već šesti mjesec zaredom bilježi pad, pokazuju podaci analitičke tvrtke Jato. U veljači - kada je u Europi novoregistrirano 1,14 milijuna vozila - ukupni su rezultati bili 1,3 posto slabiji nego u istom mjesecu prethodne godine. To se dogodilo većinom zbog toga što je veljača na više velikih europskih tržišta označena kao mjesec neizvjesnosti.
Hrvatska pala za 7,7 posto
Primjer toga je Španjolska, gdje je prodaja novih automobila zbog političkih previranja pala deset posto, ali i Nizozemska u kojoj je promjena u obračunavanju poreza na potpuno električna vozila utjecala na 15-postotni pad ukupnog tržišta. Švedsko i finsko tržište također pokazuju pad od gotovo 15 odnosno 11 posto, kao rezultat borbe da se ‘vrate u sedlo’ nakon uvođenja WLTP-a, novog protokola testiranja potrošnje vozila koji utječe na visinu poreza u onim državama u kojima se porez obračunava i temeljem emisija uljikova dioksida. U toj je situaciji i Hrvatska. Mi također bilježimo tržišni pad, a on je u veljači, kad smo novoregistrirali 3559 automobila, iznosio 7,7 posto.
Uspoređujemo li hrvatsko tržište automobila u razdoblju od početka godine do kraja veljače, pali smo šest posto (u usporedbi s istim razdobljem 2018. godine). Više od hrvatskog tržišta novih automobila pala su tržišta Portugala, Španjolske, Austrije, Irske, Finske, Estonije, Nizozemske i Švedske. S druge strane ljestvice države su poput Rumunjske, koje bilježe ogroman, 36-postotni rast prodaje novih automobila. Razlog su manevri njihove vlade, koji su rezultirali zastojem potkraj 2018. godine, odnosno povećanim priljevom vozila početkom 2019. Takvi se razlozi dijelom kriju i u blještavim Teslinim rezultatima.
Naime, Tesla Model 3 već je tijekom svog prvog punog mjeseca na europskom tržištu postao najprodavaniji električni automobil. Prestigao je dosadašnje vladare u segmentu, modele Nissan Leaf i Renault Zoe. No, narudžbe za Model 3 primale su se dosta unaprijed, kasnili su s isporukama i sad je na tržište odjednom stigao veći broj Tesli. Odnosno, ova analiza obuhvaća aute koji su registrirani u promatranom razdoblju, a ne one za koje je ugovorena kupoprodaja.
Stigli prije naručeni Tesle
Prave razmjere Tesline popularnosti moći ćemo procijeniti za koji mjesec, kad tržište apsolvira sve ranije ugovorene primjerke, no ostaje činjenica da je u veljači u Europi novoregistrirano više Tesli 3 nego ostalih srednje velikih limuzina premium proizvođača, poput Mercedesa C-klase, Audija A4 i BMW-a Serije 3. Zanimljivo je i da su kupci Tesle 3 u Europi većinom privatni kupci, a ne tvrtke.
Dolazak Tesle 3 utjecao je na ukupan rast udjela električara. Iako su i dalje na skromnih 1,9 posto tržišnog udjela, rasli su za 92 posto, na oko 20.000 registracija. Uočljive su velike razlike među pojedinim zemljama, ovisno o klimi stvorenoj za električna vozila, o poticajima i rasprostranjenosti punionica.
U Norveškoj, primjerice, električari drže čak 40 posto ukupnog tržišta, a najprodavaniji modeli su Tesla Model 3 i VW e-Golf. Potražnja za električnim vozilima u Njemačkoj je porasla za čak 81 posto i u veljači je upravo Njemačka bila najveće tržište za ‘strujiće’. Dok broj auta s pogonom na struju raste, pada broj onih koji svoju životnu snagu vuku iz dizela. Usprkos tome, tržišni im se udio stabilizirao na 34 posto, prvenstveno zahvaljujući 8-postotnom rastu u Njemačkoj koji je kompenzirao pad prodaje u Italiji, Francuskoj, Španjolskoj i Velikoj Britaniji.
VIDEO Mate Rimac na predstavljanju Greypa:
U Hrvatskoj govorimo LATVIJA gospođo Mikulčić! Ne Letonija!