Autoindustrija u Hrvatskoj dala je snažno upozorenje novoj Vladi. Ususret obnovljenom Zagreb Auto Showu koji počinje danas na Zagrebačkom velesajmu, održan je drugi Auto moto forum, manifestacija koju organizira Udruženje trgovine motornim vozilima i dijelovima pri Hrvatskoj gospodarskoj komori.
U višesatnom programu pred dobro ispunjenom velesajamskom Kongresnom dvoranom iznesene su boljke koje tište hrvatsko autotržište i njegove čimbenike. Agan Begić, direktor Promocije Plus, koja godinama prati kretanja na hrvatskom autotržištu, usmjerio je pozornost prisutnih na događaj koji je automobilsko tržište dodatno gurnuo u minus nakon glavnog udara početkom globalne financijske krize. Smatra da je ukidanje mogućnosti odbitka predporeza za pravne osobe ključno utjecalo na pad prodaje novih automobila. A ulazak u EU pridonio je pojačanom uvozu rabljenih vozila.
Opasnost na cesti
Begić je istaknuo da smo po broju kupljenih novih automobila među najlošijima u Europi, kupljeno ih je samo osam na tisuću stanovnika, vozni park znatno nam je ostario pa sada prelazi 12 i pol godina, kada se o osobnim vozilima radi. Begić s tim podacima povezuje i povećani broj poginulih na cestama kojih je lani bilo 348, čime je prekinut pozitivan niz smanjenja te brojke koji traje od 2008. godine. Na tehničkom pregledu lani je “palo” 23,5 posto vozila, najviše od 2008. godine.
Ti negativni čimbenici uvjetovali su i pad prihoda u autoindustriji s 30,58 milijardi kuna 2008. na samo 17,7 milijardi 2015.
Zanimljiv je podatak o plaćama – one su sa 6232 kune u trgovini dijelovima prosječno veće od djelatnosti prodaje automobila sa 6012 kuna. Odnos je 2008. bio suprotan – 4803 prema 5742 kune.
Krešimir Bago iz Toyote Hrvatska i Robert Gogić iz Porschea Hrvatska smatraju pak da siva ekonomija snažno utječe na tržište. Od 9,45 milijardi kuna ostvarenih nagodbama klijenata s osiguravajućim kućama od 2008. do 2012., 75 posto tog novca završilo je u neovlaštenim servisima, kažu Bago i Gogić. Takvi servisi ne plaćaju PDV, mirovinsko i socijalno na plaće svojih radnika, a najčešće koriste dijelove koji ne dolaze od ovlaštenih dobavljača.
Prijeti ekološka katastrofa
Također, istaknuto je, država pri otpadu ne pravi razliku između cjelovitih i necjelovitih vozila. Broj necjelovitih vozila raste pa se postavlja pitanje gdje su dijelovi koji tim vozilima nedostaju. Potencijalna ekološka katastrofa prijeti i zbog toga što se, govore podaci, ne zbrinjava motorno ulje. Naime, od 2008. do 2013. “nestalo” ga je 160 milijuna litara.
>>INA pripremila prave glazbene poslastice na ovogodišnjem Auto Showu
>>Nakon premijere u Ženevi Rimčev Concept_S dolazi na Zagreb Auto Show
Ja kao privatnik nemam pravo na sluzbeni automobil osim ako nije teretni. Svaka šuša od politicara ima pravo na Audi od 600.000 kn, pametnom dosta u kakvoj zemlji zivimo.