Prebrza vožnja samostalno ili u kombinaciji s alkoholiziranosti vozača glavni je uzrok prometnih nesreća, pogotovo onih fatalnih, s poginulima u prometu. Za primjer, na cestama Europske unije prema podacima Europske komisije 2019. godine u prometnim nesrećama poginulo je približno 23.000 ljudi. Procjenjuje se da je od 10 do 15% svih prometnih nesreća i 30% svih nesreća sa smrtnim ishodom izravna posljedica prekomjerne ili neprilagođene brzine.
Slično je i u Hrvatskoj. Od 292 poginule osobe u cestovnom prometu u 2021., prema podacima MUP-a, njih 113 život je izgubilo zbog nepropisne brzine ili brzine neprimjerene uvjetima na cestama.
Zbog toga je Europska komisija Uredbom 2019/2144, koja je stupila na snagu 6. srpnja, proizvođačima koji svoje automobile prodaju na tržištima Europske unije propisala obaveznu ugradnju osam novih sigurnosnih sustava među kojima je i inteligentni sustav za pomoć pri kontroli brzine (ISA) koji upozorava i potiče vozače da uspore kad voze brže od ograničenja brzine.
Uz ISA sustav moraju biti ugrađeni i crna kutija (sustav koji pohranjuje podatke nekoliko sekundi prije nesreće), stražnja kamera, automatizirano kočenje u nuždi, senzori za parkiranje, sustavi za ostanak u prometnom traku, sustavi upozorenja na umor i priprema za ugradnju alcolocka (sustava koji bi se mogao ugrađivati u vozila višestrukih prijestupnika vožnje u alkoholiziranom stanju). Uredba propisuje da su za sve automobile koji se uvode na tržište od 6. srpnja 2022. ovi sustavi obvezni, a za modele koji su već na tržištu dana je mogućnost prilagodbe u roku od dvije godine. Krajnji rok kad će i u njih morati biti ugrađeni ovi sustavi je 6. srpanj 2024. godine.
Najveća je novost inteligentni sustav za pomoć pri kontroli brzine (ISA). Proizvođačima je dano više mogućnosti kako će ga primijeniti, a pitanje je djelotvornosti sustava jer će vozač jačim pritiskom na gas, primjerice, prilikom pretjecanja, moći isključiti sustav. Svako će vozilo tako imati ugrađen sustav koji pomoću kamere, navigacije i GPS sustava prepoznaje propisano ograničenje brzine na određenoj prometnici te zvukom, vibracijom ili privremenim ublažavanjem odziva na gas upozorava vozača da vozi prebrzo.
Europska komisija proizvođačima je dala četiri metodologije za primjenu ISA sustava. Prva mogućnost jest sustav taktilnih povratnih informacija koji se oslanja na protusilu na papučici gasa. U slučaju prekoračenja brzine stopalo vozača lagano će se potisnuti nazad. Druga je sustav kontrole brzine koji se oslanja na upravljanje motorom što podrazumijeva automatsko smanjenje pogonske snage neovisno o položaju stopala vozača na papučici. Treća mogućnost je kaskadno zvučno upozorenje - treperenje svjetlosnog signala pa ako vozač ne reagira zvučno upozorenje - a četvrta kaskadno upozorenje vibriranjem, dakle treperenje svjetlosnog signala, a ako vozač ne reagira papučica gasa počinje vibrirati.
S obzirom da ga u svakom slučaju vozač može isključiti, pitanje je koliko će sustav biti učinkovit, jer sve na koncu ovisi o vozaču. Također, s obzirom da je u Hrvatskoj prosječna starost automobila skoro 15 godina, proći će mnogo vremena do trenutka kad će svi auti na našim cestama imati ovaj sustav.