Segmenti automobila

Zbog SUVomanije u ponudi je sve manje limuzinskih i karavanskih automobila

25.03.2023.
u 10:15

Više se u Europi ne proizvode limuzinski VW Passat, Ford Mondeo, Renault Talisman, a Citroen je novi C5 X oblikovao u crossover stilu

Klasične limuzinske karoserijske izvedbe automobila sve su rjeđe u ponudi automobilskih proizvođača u Europi, a godinama pada prodaja limuzinama i karavanima. Klasičnih limuzina D segmenta neki su se proizvođači posve odrekli. Volkswagen je prestao proizvoditi jedan od svojih najuspješnijih modela u povijesti – Passat, zasad samo limuzinski, dok se karavanski Variant i dalje prodaje. Renault je lani u Europi prestao proizvoditi svoj model D segmenta, Talisman, dok je Ford u Europi nakon 30 godina prestao proizvoditi Mondeo. Honda je još 2016. godine povukla svoju limuzinu D segmenta Accord s europskog tržišta. Citroën je svoju nekadašnju limuzinu C5 zamijenio križancem limuzine, karavana i SUV-a koji je nazvao C5 X.

Još 2015. u Europi je registrirano 1,009.420 vozila D segmenta, dok je u 2021. godini prodano 603.339 automobila te klase, što je udio od 6 posto u ukupnoj prodaji novih putničkih automobila. Većih automobila više srednje klase, odnosno D segmenta, još je manje i njihov udio u prodaji manji je od 2 posto, dok je udio najvećih limuzina visoke klase manji od 0,5 posto.

Zbog toga što je na tržištu manja konkurencija prodaja, odnosno bolje reći udio u prodaji, raste limuzinama koje su ostale u ponudi, prije svega njemačkim premium proizvođačima. Limuzine su još uvijek kudikamo najpopularnije u Kini, gdje čine gotovo polovinu ukupnog tržišta

No, i oni koji su ostali sve se teže nose sa "suvomanijom". SUV automobili jednostavno su toliko popularni i u uzlaznom prodajnom trendu da uzimaju kupce svim segmentima na tržištu. Za primjer, prema podacima Europskog udruženja proizvođača automobila (ACEA) u 2015. je godini u Europi registrirano 2,457.688 SUV automobila svih klasa, dok je 2021. registrirano čak 4,453.236 SUV automobila (udio od 46% u prodaji putničkih vozila).

Sve su na tržištu rjeđe i limuzinske varijante u kompaktnoj klasi. Dok je prije 10-ak godina gotovo svaki kompakt imao i limuzinsku verziju, danas su oni mnogo rjeđi. Sjećamo se limuzinske verzije Opel Astre, svojevrsne limuzinske verzije VW Golfa koja se nazivala Jetta, sedanske izvedbe Ford Focusa, sedanskog Renault Meganea... Limuzinske izvedbe nudile su se i u B segmentu pa je sedansku izvedbu imao i, primjerice, VW Polo te Renault Clio (Thalia). Danas su u tom segmentu na europskom tržištu limuzinske karoserije iznimno rijetke, primjerice Dacia proizvodi Logan, no na hrvatskom tržištu ga ne nudi.

Ipak, u kompaktnoj klasi Mazda 3 sedan ili Toyota Corolla sedan danas su iznimke koje potvrđuju pravilo, za razliku od nekadašnjih vremena kad su sedani u kompaktnoj klasi činili ozbiljan dio prodajnog kolača. Honda Civic se, pak, nudi samo u polulimuzinskoj verziji. Ali, u kompaktnoj klasi i dalje su ostali u većoj mjeri prisutni karavani.

Karavanski automobili općenito su najpopularniji u Europi, no prodaja im konstantno pada. Dakako, također nauštrb SUV-ova. Još 2019. u svijetu je prodano 2,35 milijuna karavana, dok je u 2021. registrirano samo 1,6 milijuna. No, u Europi su karavani još uvijek traženi. S nešto više od milijun primjeraka prodanih u 2021. u Europi su karavani činili 8,3 posto ukupne prodaje putničkih automobila, a to je čak 64% globalne prodaje karavana (ukupno 1,6 milijuna). Karavane su s tržišta SAD-a i Kanade još prije 20-ak godina istisnuli jednovolumeni, dok na Dalekom istoku takve karoserijske izvedbe nikad nisu bile previše popularne, a još su manje popularne u Latinskoj Americi. U Kini, koja je pravo limuzinsko tržište, karavani čine njegov sasvim zanemariv dio, s obzirom na to da je u toj zemlji u 2021. registrirano čak 25,548 milijuna vozila, a samo 107.000 karavana uz rast od 34 posto. No, kinesko je tržište velik potencijal i ako tamo karavani postanu traženi, vrlo brzo može doći do ozbiljnog rasta njihove proizvodnje.

 

SUBARU OUTBACK NAJPRODAVANIJI KARAVAN, ŠKODA OCTAVIA COMBI TREĆA

Subaru Outback uvjerljivo je najprodavaniji karavan u svijetu, a to ponajprije može zahvaliti američkom tržištu i činjenici da se radi o modelu koji koketira s crossover/SUV klasom. Druga je Toyota Corolla TS, dok je treća, kod nas najpopularnija, Škoda Octavia Combi. Slijede karavanske verzije VW Passata, BMW Serije 3, Lade Veste, Volva V60...

 

I u D segmentu SUV-ovi stižu limuzine

U prvoj polovini 2022., prema podacima JATO Dynamicsa, C-SUV segment bio je u Europi najtraženiji s 1,26 milijuna prodanih primjeraka automobila, odnosno udjelom od 22,8 posto. Odmah iza njega je B-SUV segment s 1,04 milijuna registracija, odnosno udjelom od 18,8 posto. Slijedi B segment sa 17,3%, C segment s 13,8% te A segment sa 6 posto udjela. D segment s 321.000 registracija imao je udio od 5,8 posto uz smanjenje prodaje od 21% u odnosu na isto razdoblje godinu prije. D segment je najpopularniji u Švedskoj, gdje ima udio u prodaji od 12,5%, u Njemačkoj je udio D segmenta 9,77 posto, u Danskoj 8,7%, u Norveškoj 8,57%, a u Estoniji 8,08 posto. Od proizvođača najveći udio u D segmentu ima Tesla s 47 posto.

Trend porasta prodaje D-SUV segmenta od 19% doveo je klasu srednje velikih SUV automobila sasvim blizu limuzina D segmenta s 292.000 prodanih primjeraka, odnosno udjelom od 5,3 posto.

 

 

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije