Baterije će se puniti dok plovi morem. Opskrbljivat će se strujom i vodom iz potpuno obnovljivih izvora, a svu energiju dobivat će bez ikakve emisije CO2. Usto, neće imati nikakvih troškova za gorivo i napajanje pogonskih strojeva.
Do prije nekoliko godine izrada električnog jedrenjaka s nultom emisijom ispušnih plinova koji će ploviti u vrijeme turističke sezone po obalama Sredozemlja zvučala je kao futuristička ideja. Međutim DIV Grupa i njezine članice u posljednjih deset godina razvile su velike kapacitete za istraživanje i razvoj novih proizvoda unutar željezničkog i pomorskog prometa. Od 2018. pokreću i provode brojne projekte kako bi se povećala energetska učinkovitost koja se sufinancira sredstvima Europskih strukturnih fondova.
U sklopu poziva „Povećanje razvoja novih proizvoda i usluga koji proizlaze iz aktivnosti istraživanja i razvoja“ (IRI), u fazi II EU fondova, u veljači 2020. počela se realizirati ideja stara sedam godina. I to ne bilo kakva ideja, već o putničkom električnom jedrenjaku, trojarbolnoj škuni koja će imati nultu emisiju ispušnih plinova. Naime, vrijednost ovog projekta je 52,7 milijuna kuna, a EU financira 28,9 milijuna kuna.
- Kao zaposleniku DIV grupe i dijelu projektnog tima veliko mi je zadovoljstvo i izazov sudjelovati na „green“ istraživačko-razvojnom projektu čiji je cilj istražiti, razviti i izgraditi putnički jedrenjak s nultom emisijom ispušnih plinova. Zahtjevnost i složenost samog projekta iz svih aspekata, doprinos kompaniji i doprinos na globalnoj razini vezano za klimatske promjene čine mi osobnu satisfakciju, a poseban je izazov biti dijelom tima čiji je krajnji cilj doprinos Europskom zelenom planu – rekao je Zoran Kuga, voditelj IRI projekata DIV grupe.
Plovidba pomoću energije vjetra i električne energije
Ponedjeljak, 21. veljače simbolično je u Brodosplitu naznačen kao početak nečeg velikog. Naime, krenuli su se spajati limovi, dijelovi te izrađivati sekcije za ovaj „zeleni“ putnički jedrenjak.
Osim što će biti za krstarenje, optimalno će u njega stati 24 putnika. Bit će dug 63,5 metara i širok 10 metara. Do glavne palube stajat će visina od 5,35 metara. Imat će čelični trup, dok će jarboli biti od aluminijske legure. Kad neće koristiti jedra, dodatno zanimljivo je što će jedrenjak koristiti dva elektromotora od 150 kW iz sustava baterija koje se pune iz različitih izvora.
Na pramcu i krmi postojat će dvije vertikalne vjetroturbine koje će opskrbljivati brod strujom dok je u luci sa spuštenim jedrima. Na krovu nadgrađa bit će postavljena fotonaponska solarna elektrana.
Naime, kad se baterije i isprazne, ono što ovaj električni jedrenjak izdvaja od sličnih plovila je što će mu se puniti baterije upravo dok plovi. Ideja je to Tomislava Debeljaka, vlasnika DIV Grupe i Brodosplita.
Trojarbolni jedrenjak će, osim sustava vjetroturbina, hidroturbina i solarnih panela imati u potpalublju reverzibilni vijak koji će puniti baterije. Uz pomoć vijaka s promjenjivim usponom i posebnom geometrijom krila, dok se jedri vijci služe kao hidroturbina. No osim toga pomažu i u kontroli svih informacija na brodu koja prikuplja osoblje na komandnom mostu. Primjerice, od meteoroloških podataka pa do svih prihoda i rashoda energije na brodu, kazali su iz Brodosplita.
100% zelen i održiv
Kada postigne brzinu od 6 čvorova, električni jedrenjak trebat će samo 60 kilovata snage, što je za brod od 500 GT-a (hr. registarska tona) nezamjetna snaga. Brod će biti opremljen s 30 tona baterija koji imaju kapacitet od max 2300 kWh, ali zbog regulatornih zahtjeva imat će i dva dizelska agregata koji će se uključivati samo u slučaju potrebe ili nužde.
Brod će imati struju i vodu iz potpuno obnovljivih izvora, a svu će energiju dobiti bez ikakve emisije CO2. Osim što će biti 100% 'zelen', brod neće imati nikakvih troškova za gorivo i napajanje pogonskih strojeva.
Trojarbolna škuna koju izrađuje kompanija Brodosplit rezultat je alternativne pogonske tehnologije i izvora energije koji se prije svega bazira na ekološki prihvatljivom dizajnu. Cilj je čitavo poslovanje Brodosplita usmjeriti prema održivoj mobilnosti s nultom emisijom ispušnih plinova kako bi se podržala održivost okoliša i smanjila emisija stakleničkih plinova, ali i zagađenje zraka i buka.
DIV Grupa je na projektu realizacije ovog tipa jedrenjaka ostvarila suradnju sa znanstvenim institucijama. Osječki FERIT tako sudjeluje u razvijanju sustava pohrane kinetičke energije vjetra, sustav upravljanja baterijama i pretvorbe hidrokinetičke energije, a splitski FESB radi na sustavu automatizacije, tj. robotizacije jedrilja, vjetroturbina i fotonaponskih panela.
Ovaj tip broda ima klasu putničkih brodova neograničene plovidbe, te mogu ploviti po svim morima svijeta. Za vrijeme turističke sezone, moći će ga se vidjeti na Jadranu, sredozemnim obalama, ali i van sezone na Karipskom otočju i drugim turističkim destinacijama.
- Naš cilj je proizvesti manje kruzere za ugodnije putovanje. Dakle, bez buke i vibracija, manji utjecaj na okoliš, više sadržaja i veća intima putovanja, kruzer koji će zadovoljiti buduće ekološke standarde i biti energetski neovisan, ali ostvariti i komparativne prednosti poput smanjenja troška izrade koje će se riješiti ugrađenim inovacijama u fazi pripreme, gradnje i opremanja – potvrđuje Zoran Kuga te nadodaje da prema iskustvu i planu širenja na tržištu očekuje se u prvoj godini jedna narudžba ovoj godini, a u drugoj i trećoj po tri. Za dalje, godine će donositi više i više narudžbi, čak i po pet godišnje.
U Brodosplitu su svjesni da je električna energija najznačajniji proizvodni proces koji koriste.
Kako bi se energija povećala i iskoristila što učinkovitije, kompanija Brodosplit, kao i DIV grupa, ima krajnji cilj prestati koristiti lož ulje kao energent te tako pridonijeti snižavanju emisije stakleničkih plinova u atmosferu.
Sadržaj nastao u suradnji s DIV Grupom.