Iako ne podržava blokadu fakulteta i metodu trenutačne studentske borbe
za besplatno studiranje, jer ona uvodi eliminaciju akademskih prava i
sloboda ostalih studenata, rektor Zagrebačkog sveučilišta Aleksa Bjeliš
zahvalan je studentima što su prepoznali neke urgentne kritičke teme i
pitanja koja su loše postavljena u hrvatskom visokoobrazovnom sustavu,
a vezana su za participacije u troškovima studiranja.
– Aktualno čelništvo Sveučilišta u razgovorima s Ministarstvom
znanosti, obrazovanja i športa te sindikatima, kao i u
unutarsveučilišnoj komunikaciji, već nekoliko godina inzistira na
traženju novih rješenja za cijeli niz otvorenih pitanja.
Studenti su dobro prepoznali neke od problema i svoje su zahtjeve
postavili u istom smjeru u kojem su to učinila i sveučilišna tijela u
protekle dvije godine. Stiglo je vrijeme u kojem svi sudionici sustava
zajednički moraju pronaći rješenje koje će dovesti do transformacije
postojećeg stanja, a time i do uvođenja modela u kojem će se studentske
participacije u troškovima studiranja temeljiti isključivo na
uspješnosti u studiranju. Posebno je ključno u sustav ugraditi
socijalnu osjetljivost koja će svima otvoriti mogućnost studiranja –
tvrdi rektor Bjeliš.
Velik je problem, nastavlja, što danas previše studenata mora
intenzivno raditi kako bi studiralo. Stoga i ne čude podaci o
prosječnim duljinama studiranja, kao i o broju studenata koji nikad ne
uspiju dovršiti studij. Ljudi, kaže, moraju osjetiti da je ulaganje u
znanje, životno bitno ulaganje.
– Ne samo kao rektor, nego i kao roditelj, smatram da je mnogo važnije
uložiti u obrazovanje svoje djece, nego brinuti se isključivo za
stjecanje materijalnih dobara. U Hrvatskoj još uvijek dominira sustav u
kojem se lakše ulazi u kredite, nego u ulaganja kojima bi se djeci
osigurali uvjeti za što kvalitetnije obrazovanje. Njegov je rektorski
mandat, osim studentskih blokada, obilježilo i uvođenje bolonjskog
procesa na fakultete. Promjene u sustavu, odnosno režimu studiranja,
bile su neminovne – smatra rektor.
– Bolonjski proces stigao je na sveučilišta da bi u preuzeo ulogu
osvjetljivača dotadašnjih loših aspekata sustava i okidača promjena.
Svjestan sam kritika koje kažu da se bolonjskim procesom smanjuje
kreativnost, inicijativa i sloboda studenata, ali ih nisam spreman
uvijek prihvatiti. U središtu bolonjskog sustava je student na kojeg se
fokusira cijeli studijski proces. Za to je nužno osigurati puno bolje
uvjete nego što su naši, i to je jedna od glavnih preokupacija
Sveučilišta. Mnoge bitne aspekte procesa, nažalost, još nismo ni
zahvatili – zaključuje Bjeliš.
Aleksa Bjeliš, rektor Sveučilišta u Zagrebu