Povodom današnje Međunarodne konferencije kojom se obilježava 20 godina rada Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja razgovarali smo s predsjednikom Vijeća AZTN-a Mladenom Cerovcem.
Koja je vaša glavna poruka povodom 20. obljetnice?
Uz velike napore u kreiranju zakonskog okvira za zaštitu tržišnog natjecanja u vrijeme u kojem u Hrvatskoj o tome gotovo nitko ništa nije znao, provedbi propisa te razvijanju i promicanju kulture tržišnog natjecanja, mislim da je naše najveće postignuće, ravno čudu, uspjeh u očuvanju najvrjednijeg resursa – educiranih zaposlenika. U Hrvatskoj nema puno stručnjaka za pravo tržišnog natjecanja, možda 100-tinjak. Od toga je 40-ak u Agenciji, gdje za relativno skromne plaće u odnosu na ono što bi mogli imati u privatnom sektoru, rade vrlo osjetljiv posao. Drugi velik uspjeh je sustavni rad na promjeni naslijeđa dogovorne ekonomije. Dogovori o cijenama su se naprosto podrazumijevali, konkurencija nije bila shvaćana kao temeljna dobrobit za potrošače, nego suprotno, kao udar na standard građana. Još se susrećemo sa zabranjenim odredbama koje poduzetnici uglavljuju u svoje sporazume. Rekao bih da je naša misija i dalje jednako važna, možda još važnija sada, kada svjedočimo velikoj promjeni paradigme u hrvatskom gospodarstvu.
Kako komentirate tezu da je AZTN jedan od uzročnika ekspanzije Agrokora?
Upravo suprotno, jer je upravo AZTN, u okviru naših nadležnosti, držao Agrokor, prije svega Konzum, pod kontrolom. Podsjetit ću da je većinu svojih ključnih današnjih sastavnica Agrokor stekao prije 1997., dakle prije nego što je ova institucija počela s radom. AZTN je već preuzimanje PIK-a Vrbovec i Belja, Agrokoru uvjetovano ispunjavanjem strogih mjera, iako je bila riječ o preuzimanju poduzetnika u poteškoćama, a prije nekoliko godina zabranili smo Tisku da preuzme iNovine, što je jedna od ukupno dvije zabranjene koncentracije u 20 godina. U uvjetima postojanja jake konkurencije, Konzumov udjel na nacionalnom tržištu uvijek je bio ispod 30%, a jedan od razloga kupnje Mercatora bila je nemogućnost daljnjeg širenja na domaćem tržištu. U toj smo akviziciji izrekli vrlo stroge mjere, poput prodaje 100 trgovina Konzuma, kao i obvezu zadržavanja dobavljača Mercatora izloženost konkurentskih proizvoda na 30% polica Konzuma na rok od tri godine.
Pogledajte galeriju: Agrokorove tražbine