Iako se Dragan Munjiza prije dvije godine odlučio povući iz aktivnog
menadžmenta, ipak je početkom ove godine prihvatio poziv Nadzornog
odbora Gastro grupe da preuzme mjesto predsjednika uprave i pomogne u
daljnjem razvoju grupe. No ne odriče se zbog toga svog vlastitog posla,
tvrtke Jakov Viktor, koju je osnovao prije dvije godine odlučivši se
tada baviti privremenim menadžerstvom, savjetodavnim uslugama pri
spajanju i preuzimanju i strateškim konzultacijama.
– Moja kompanija i dalje je aktivna, završila je godinu s izvrsnim
rezultatom, a zadržao sam dio ugovora i u ovoj godini. Kako sam u ove
dvije godine kontinuirano imao po tri do četiri klijenta istovremeno, a
čije su kompanije djelovale u različitim, više ili manje teškim
konjunkturama i poslovnim situacijama, siguran sam da zbog tog iskustva
mogu dati doprinos i u Gastro grupi – kaže Munjiza i dodaje:
– Ova godina bit će teška za sve sektore, pa tako i trgovački, u kojem
imam najduži staž do sada. Primjerice, Atlantic grupi i Agrokoru, koji
su mu u 18 godina karijere, uz svoju vlastitu tvrtku, bili jedini
poslodavci. No kako je kroz privremeni menadžment ili savjetodavne
usluge imao puno klijenata, njego životopis djeluje puno bogatije, pa
se tako imao prilike upoznati i sa sektorima izdavaštva, turizma,
građevinarstva i proizvodnje. A kaže da mu je najdraži sektor
izdavaštvo.
Bez obzira na zadatke koji su pred njim, priznanje odaje i bivšoj
čelnoj postavi Gastro grupe, koja je, kaže, obavila presudan dio posla
u formiranju i etabliranju Gastro grupe kao važnog čimbenika u
hrvatskome gospodarstvu.
– Prvi potezi na novom radnom mjestu bit će revizija stanja, odobrenje
prijedloga strategije od strane NO i stvaranje konsezusa kod članica
grupe, izrada koncepata pregovora s dobavljačima za ovu godinu,
obilazak članica grupe i najvažnijih dobavljača, revizija stanja
prodajne službe, standarda maloprodajnih objekata i izrada
komunikacijskih kanala s tržištem – najavljuje Munjiza.
Svoje znanje i iskustvo velikim dijelom pripisuje i sudjelovanju na
raznim treninzima i edukacijama, te kaže da mu je to značajno pomoglo u
karijeri.
– U sedam dana edukacije na INSEAD-u ili IMD-u naučio sam koliko i u
nekoliko godina prakse. Potrebno je kombinirati cjeloživotno
obrazovanje (ciljane edukacije) i rad na terenu. Hoću li i edukaciju
pojačati u Gastro grupi, ovisi o konjunkturi na tržištu i stanju u
samoj tvrtki. Na jedan način, tu je dilema, što je prvo: “kokoš ili
jaje?”...
Ako je ikako moguće, u ljude treba ulagati! – zaključuje Munjiza.
Privremeni menadžment za preporod kompanija
– Osobe za privremeni menadžment ne pozivaju se kada je situacija dobra. Stoga, kada ih se pozove, moraju brzo ući u problematiku, djelovati odlučno, bez obzira na lobije i razne interese, rekao bih na rubu nemilosrdnosti. Također, takve osobe moraju imati veliko iskustvo u procjeni ljudi, kao i “peto čulo” za ljude, izgrađeno na tisućama sličnih situacija. Moraju razumjeti bilancu, ‘cash flow’, ‘working capital’, ‘P&L’, ‘benchmakring’, ‘best practice’ u mnogo industrija... Dakle, ‘mix hard’ i ‘soft skills’, zatim biti odlučni, možda čak i nemilosrdni prema lošim trendovima u tvrtki i s velikom empatijom za sam sistem (tvrtku, njenu osnovnu djelatnost i ljude u njoj). Mislim da bi privremeni menadžment “preporodio” mnoge rukovodioce, koji su samo “naočigled” isluženi, a u stvari u najboljoj snazi, i mnogim bi tvrtkama donio mnogo dobra! – zaključuje Munjiza.
Ulaganje u ljude i kontrolu troškova
Prodaja i osvajanje kupaca najbitnija je stvar koju dnevno treba raditi svaki rukovodilac, a posebice glavni direktor. Ovisno o konjunkturi biznisa i stanju u kompaniji, treba balansirati između ulaganja u ljude i kontrole troškova. U fazama treba “gurati” ili jedan ili drugi koncept. No, držati se samo jednog koncepta, po mom iskustvu, ne donosi dobre rezultate na dugi rok. Ako tvrtka ima kvalitetnu SWOT analizu pozicije kompanije i srednjoročni plan RDG-a, postiže se fokusiranost te dodatno znanje o potrebama ulaganja u ljudske resurse, vještine prodaje te “soft” vještine.