Proizvođači biodizela u Hrvatskoj trpe velike gubitke zbog države koja ne poštuje svoje propise, nenamjenski troši proračunska sredstva i zbog netransparentnosti sustava poticanja proizvodnje u potpunoj su neizvjesnosti kako organizirati poslovanje. O tim problemima i vjerojatnom prestanku prodaje biodizela po povlaštenoj cijeni upoznali su jučer u Hrvatskoj gospodarskoj komori i Grupaciju putničkog prometa, čije će prijevoznike pogoditi rast cijena goriva.
Nestao novac za poticaje
Hrvoje Merki, izvršni direktor Biodizela Vukovar, objašnjava kako je problem s ovogodišnjim sustavom poticanja počeo već krajem 2013. donošenjem odluke o visini poticaja. Ona nije bila u skladu s pravilnikom o izračunu, po kojemu je trebala biti 2,22 kune po litri, a ne 1,70 kuna. S tim su poticajem, uz povlaštenu cijenu koja se mijenja svaka dva tjedna, a koja konstantno pada, proizvođači, kako tvrde, trenutačno čak ispod razine proizvodne cijene.
Maksimalna količina biodizela za koju će država ove godine dati poticaje postavljena je na 58,8 milijuna litara, što bi značilo da iz proračuna s namjenske stavke za poticaje biogorivu, prikupljene od trošarina i naknada koje distributeri plaćaju za prodaju eurodizela, treba biti izdvojen iznos od 130 milijuna kuna. No, proračun je predvidio 100 milijuna kuna, a rebalansom je i taj iznos srezan na 50 milijuna kuna.
Kvota goriva za koje se daju poticaji nije mijenjana, a dosad je prodano 29 milijuna tona, dok se neslužbeno čuje da su sredstva za poticaje potrošena, pa se proizvođači, a to je osim Biodizela još Biotron iz Ozlja, pitaju kako prodati distributerima i autobusnim prijevoznicima biodizel po povlaštenim cijenama i hoće li država ispuniti svoje obveze davanja potpora.
– Tražimo da nam se kaže samo kakva su pravila igre, makar i da nam država neće isplatiti poticaje, jer bismo znali hoćemo li nastaviti proizvoditi i prodavati biodizel po povlaštenoj cijeni – kaže Merki. Po njemu, kvota za novčana sredstva i ne postoji, jer se namjenski prikupljaju i tako trebaju raspodijeliti, a postoji tek kvota litara. Podsjeća i da je Nacionalni akcijski plan poticanja proizvodnje bioetanola rađen dugoročno, za razdoblje od 2011. do 2020., te da bi trebao omogućiti i dugoročno planiranje poslovanja.
Njegova je tvrtka već u sudskom postupku protiv države zbog neisplate sredstava iz 2012., za više od 3 milijuna eura, a i sada ih država, ako se ne nađe rješenje, dovodi u sličnu poziciju.
– Ne želimo ulaziti u sporove i gubiti vrijeme, to nije u interesu ni nama ni državi, no ovim ponašanjem sve nas se stavlja u poziciju da unaprijed poslujemo s minusom, što si ne možemo dopustiti - upozorava Merki.
Ogorčenost zbog nepoznatih uvjeta i šutnje državnih institucija, kao i najava gubitka povlaštenih cijena biodizela, prenosi se i na korisnike, jer ni distributeri ne znaju na koje uvjete mogu računati, a posebice negativan udar trpe prijevoznici, koji u slučaju gubitka povlaštene cijene moraju povećavati cijene prijevoza.
Ugroženi i prijevoznici
– Ako se donese takva odluka i ostanemo bez povlaštene cijene, a već smo i drugim odlukama dovedeni na rub, to će izazvati neprocjenjivu štetu svim prijevoznicima.
Subvencionirana cijena za biodizel nas je donekle spašavala, a ovime bi nas potpuno dotukli. Morat ćemo smanjivati kapacitete, otpuštati ljude i dizati cijene - kaže Ante Kvasina, predsjednik Grupacije putničkog prometa, apelirajući na resorna ministarstva da ih ne dovedu u tu poziciju.
Mogu se zaliti kome hoce kad nema pomoci, za mjesec do 2 drzava nece imati novaca za place a ovi b htjeli poticaj za biodizel heheh