Croatia osiguranje nakon prodaje Adris grupi prolazi najveće promjene u svojoj povijesti. O njima za Večernji list govori predsjednik uprave Sanel Volarić.
Na što ste se fokusirali nakon dolaska u CO?
Prvi koraci usmjereni su prema restrukturiranju prodaje i specijalizaciji prodajne mreže za određene klijente: tvrtke, građanstvo, ključne klijente i bankoosiguranje u kojem smo prisutni putem prodajnih mreža banaka i poslovnica Hrvatske pošte. Pokrenut je postupak centraliziranog upravljanja štetama i portfeljem, centraliziramo i financijsko poslovanje. Radimo na digitalizaciji i dodatnoj informatizaciji cijelog sustava, a upravo smo otvorili i novi “call centar” – prozor u svijet klijenata koji će nam dati povratnu informaciju o našim prednostima i nedostacima, a to su trenuci istine koji daju vrijedne povratne informacije. Kompletno mijenjamo organizacijsku strukturu; dosad su sve podružnice funkcionirale kao posebne tvrtke, bili smo svojevrsna “konfederacija filijala”. Sad organizaciju usklađujemo s najnovijim svjetskim trendovima, samo tako možemo osigurati dugoročnu konkurentnost i pretpostavke za daljnje širenje...
Već 2015. bolji rezultat
Kao vaše potencijalne mete u regiji spominju se Triglav i Sava Re...
Naš je fokus trenutačno usmjeren na restrukturiranje. Grupa Croatia osiguranje posluje i u Bosni i Hercegovini, Srbiji, Makedoniji, na Kosovu. Sve te tvrtke trebaju jasnu viziju svog daljnjeg razvoja i u ovom segmentu čeka nas još jako puno posla. Tek kada konsolidiramo poslovanje središnjice i postojećih tvrtki kćeri, imat ćemo zdravu osnovu za profitabilan organski rast kroz strateška partnerstva i učinkovito provedene akvizicije. Tvrtke koje spominjete u svom pitanju ozbiljni su igrači na tržištu i za njihovo akviziranje potrebno je puno snage. No, naš većinski vlasnik Adris grupa ima potrebni “know how” i kapital da dodatno osnaži prisutnost u regiji. Uostalom, pri preuzimanju Croatia osiguranja jasno je naglašena ambicija da Croatia postane regionalni lider, bilo kroz organski rast ili akvizicije, pa u tom smislu nisu isključena ni preuzimanja vodećih regionalnih osiguravateljnih kompanija. Croatia će biti regionalni lider sa sjedištem u Zagrebu, a to je onda velika prilika i za ostale gospodarstvenike koje možemo povući za sobom.
Kad će CO zaustaviti gubitak tržišnog udjela koji traje već godinama?
Croatia osiguranje vratit će izgubljene tržišne pozicije, no da bismo to postigli, naš poslovni sustav mora biti racionalniji i učinkovitiji. Proces restrukturiranja bit će gotov u ožujku pa već krajem 2015. očekujem znatno bolje rezultate.
Kako namjeravate doći do omjera zaposlenika 70:30 u korist prodaje?
Već smo krenuli u tom smjeru. Postojeća situacija u kojoj je gotovo 70 posto ljudi radilo u potpori, a 30 posto u prodaji bila je jednostavno neodrživa. Ali, to je sada iza nas. U prvoj fazi detektirali smo da postoji višak ljudi u potpornim procesima. Svima njima ponudili smo mjesto u prodaji, a to je praksa s kojom ćemo nastaviti i dalje. Dakle prekvalifikacija zaposlenika koji su do sada radili u potpori jedan je od alata kojima ćemo ojačati prodaju. Paralelno s tim, pokrenuli smo i novi val zapošljavanja u prodajnoj mreži.
Struktura s malo zaposlenika u prodaji ostala je još iz vremena kad je Croatia bila jedini osiguravatelj na tržištu. U međuvremenu je došla konkurencija i pravo je čudo da smo u uvjetima otvorenog tržišta toliko dugo izdržali i zadržali ozbiljne tržišne pozicije. Drugi je problem struktura portfelja, premalo smo bili orijentirani na građanstvo. I konačno, zastarjeli smo tehnološki. Restrukturiranje će riješiti ta tri problema za koja su drugi osiguravatelji imali po pet do šest godina, a mi ih zbog tržišne situacije moramo riješiti u manje od godinu dana.
Koji je profil zaposlenika najčešći među 500 odlazećih, koji su bili kriteriji izbora?
Ne možemo govoriti o individualiziranim kriterijima za utvrđivanje viška djelatnika. Moramo prihvatiti činjenicu da je reorganizacija jednostavno nužnost želimo li sačuvati Croatiju i tisuće radnih mjesta. Dakle mi ne otpuštamo, nego spašavamo radna mjesta. Gotovo svi djelatnici koji su otišli u program zbrinjavanja radili su u poslovima potpore, a centralizacijom tih funkcija jednostavno više nije bilo posla za njih. Prema obrazovnoj strukturi, među navedenih 500, 56 posto odnosi se na SSS, 35 posto na VŠS i višu spremu, a ostatak su KV i niže. Još jednom napominjem da je svim djelatnicima koju su ušli u program zbrinjavanja bilo ponuđeno radno mjesto u prodaji, a onima koji se nisu odlučili za tu opciju isplatit ćemo otpremnine. Iznos tih otpremnina višestruko je veći od prosjeka na hrvatskom tržištu rada, a tu je i čitav niz dodatnih benefita koji će tim ljudima pomoći da pronađu novi posao ili pokrenu svoj vlastiti. Tijekom čitavog procesa reorganizacije vodili smo se socijalnim kriterijima, ovdje su ipak u pitanju ljudske sudbine.
Jeste li mijenjali i menadžment?
Napravili smo velike zahvate u menadžerskim strukturama, ali jako je puno ljudi došlo iznutra, gotovo tri četvrtine promjena interna su promaknuća. Svi će oni proći i sustavnu edukaciju te vjerujemo da će biti nositelji svih promjena koje provodimo.
Kad se očekuju financijski efekti reorganizacije?
Neki su se financijski efekti uočili odmah, „pozitivan šok“ u reorganizaciji prodaje počeo je davati konkretne rezultate na terenu. Kroz idućih godinu do dvije čeka nas još puno posla. Croatia osiguranje dugo je zapostavljano kroz utjecaj politike na poslovanje, političko kadroviranje i nefokusiranost na potrebe klijenta i pitanje je koliko bi opstalo da nije došlo do privatizacije. Danas je u većinskom privatnom vlasništvu, s jasnim ciljevima i vizijom razvoja. Imamo snage, znanja i motiva da postanemo tržišni lider, ali i da gledamo izvan dosega regije. Pravi financijski efekti vidjet će se tek kao posljedica svega što sada i u skorijoj budućnosti budemo radili.
Bez promjene cijene
Kakvu sinergiju možete ostvariti od Adris Grupe?
Mogućnosti sinergije s drugim tvrtkama u sastavu Adris grupe raznolike su, ali ponajprije vidimo veliku priliku u razvoju zdravstvenog turizma. Osiguravatelji mogu pripomoći da hrvatski zdravstveni sustav iz dugoročno neodrživog stanja prijeđe u održivo i da na taj način spriječimo odljev medicinskih stručnjaka u inozemstvo.
Je li cijena dopunskog zdravstvenog osiguranja realna ili neodrživa?
Dobrovoljna zdravstvena osiguranja imaju velik potencijal te su strateški vrlo važna za CO. Za razliku od dodatnih zdravstvenih osiguranja, gdje i te kako osjećamo utjecaje gospodarske krize, dopunsko zdravstveno osiguranje raste visokim dvoznamenkastim stopama. Naša je cijena u dopunskom zdravstvenom osiguranju temeljena na ozbiljnoj analitici i smatramo je u ovom trenutku realnom. Premda je, primjerice, u susjednoj Sloveniji premija dopunskog osiguranja čak tri puta veća, u ovom trenutku Croatia neće povećavati premiju. Država ne može snositi troškove zdravstvene zaštite, stoga je dobrovoljno zdravstveno osiguranje naša budućnost, a vjerujem i skora realnost. Na nama je da građanima ponudimo najbolju moguću zaštitu za realnu cijenu te usluge.
>>Faza otkaza i rezanja troškova je iza nas, počinje potraga za novim izvorima prihoda
>>Croatia osiguranje pokreće postupak kolektivnog zbrinjavanja viška djelatnika
>>Croatia osiguranje sa 71,3 milijuna kuna gubitka, pao i prihod