Iako se na medijskom tržištu stalno manipulira podacima o čitanosti i prodaji novina, istraživanje MEDIApulsa, provedeno od siječnja do prosinca 2011., jasno je pokazalo da su Styrijine dnevne novine dvostruko čitanije od novina konkurencije. Styria svaki dan proda svoje dnevne novine 24sata, Večernji list i Poslovni dnevnik u prosječnoj nakladi od 215.983 primjerka, što je također dvostruko više od konkurencije. Slične rezultate, u odnosu na portale konkurentske medijske kuće, ostvaruju i Styrijini internetski portali.
Borisa Trupčevića, direktora za Hrvatsku Styria Internationala, upitali smo koja je tajna uspjeha Styrijinih izdanja, koji su projekti obilježili 2011. te što će Styria učiniti da zadrži svoju lidersku poziciju na medijskom tržištu.
Istraživanja pokazuju da su Styrijina dnevna izdanja dvostruko čitanija i prodavanija od konkurencije. Zbog čega Styria tu činjenicu nije više isticala i je li zbog toga možda stvorena kriva slika o medijskom tržištu u Hrvatskoj?
Bez ikakve sumnje u javnosti već godinama postoji iskrivljena slika, pogotovu kada govorimo o tržištu dnevnih novina. Styria je gradila svoj izdavački portfelj u tišini, gotovo samozatajno. Bili smo više usredotočeni na rezultate, a manje na hvalisanje. Ipak, glavni razlog takvog dojma na tržištu jest činjenica da je Styria djelovala kroz nekoliko zapravo neovisnih izdavačkih kuća, prije svega Večernji list i 24sata. Nakon mnogo godina samostalnog djelovanja Styrijinih tvrtki na hrvatskom tržištu, prošle godine odlučili smo napraviti strateški zaokret, objediniti poslovanje i nastupiti kao cjelina. Na neki način, odlučili smo pokazati svoju pravu snagu kroz sinergiju svih naših izdanja. Iako šira javnost zapravo ne zna da je Styria najjača medijska kuća u Hrvatskoj, medijski stručnjaci jako dobro znaju za naše rezultate.
Dnevne novine su - dnevne
Jesu li Styrijina izdanja dovoljno iskoristila svoju lidersku poziciju i gdje se može očekivati napredak?
Sve do lani nismo isticali našu ukupnu poziciju, no svaki je naš brend pojedinačno koristio i snažio svoju lidersku poziciju. Glavna značajka naših ključnih brendova – 24sata, Večernjeg lista i Poslovnog dnevnika – jest činjenica da je svaki od njih vodeći list u svojoj kategoriji. Zajednički nastup tih brendova značajna je promjena. 24sata nudi apsolutno najveći doseg, Večernji list relevantnost i kvalitetu, a Poslovni dnevnik pažnju vodećih tzv. decision makera, menadžera i poduzetnika. Naše novine prošle godine prosječno su se prodavale u nakladi od 215.983 primjerka, dvostruko višoj od naklade konkurencije. Ono što ne govore gole brojke, kažu ostali podaci – mi nudimo doseg, kvalitetu i utjecaj. Sve zajedno, kroz zajednički nastup i medijska rješenja na svim platformama, jest nezaobilazni kanal bilo koje komunikacije. Takav pristup, ponuda cjelovitih multimedijskih rješenja, značajan je napredak u medijskoj industriji.
Gospodarska kriza odrazila se i na sve medijske kuće. Kako se Styria postavila u toj situaciji?
Otrcano je reći da je kriza prilika. Međutim, mi smo doista tu nevolju iskoristili kao poticaj za razvoj. Odlučili smo se za agresivan pristup tržištu. Prije svega prema čitateljskom tržištu, a posredno, naravno, i prema oglašivačima. Proširili smo portfelj naših tiskanih i digitalnih izdanja u svim smjerovima.
Koliko je novih projekata Styria pokrenula prošle i ove godine te kako su oni prihvaćeni? Kakva je bila reakcija konkurencije?
U protekle dvije godine pokrenuli smo čak dvadesetak novih izdanja i time smo postali najproduktivnija izdavačka kuća u zemlji. Danas mirno možemo reći da imamo najkvalitetniji i najstabilniji portfelj kojim smo uspjeli pokriti sve relevantne ciljne skupine. Doista sve. Proširili smo ukupnu publiku i svaki dan imamo ukupni doseg do dva milijuna ljudi sa svim svojim izdanjima kroz sve platforme. Samo s tiskanim izdanjima dnevnih novina imamo dnevni doseg do 1,3 milijuna ljudi, bez preklapanja čitatelja. To su rezultati koji dokazuju da smo izabrali ispravnu strategiju segmentiranog i disperziranog širenja.
Naša konkurencija također se razvijala. Veliku pažnju posvetili su vikend izdanjima, s posebnim naglaskom na nedjelju. Pokrenuli su nekoliko mjesečnika koji, prema njihovim vatrenim tvrdnjama, ostvaruju rekordne tiraže. To je legitimna strategija, usmjeriti sve resurse na jedan dan jednog proizvoda, iako je zapravo rizično sav trud, energiju i novac uložiti u jedan jedini dan, ne mareći pritom za troškove samo da bi se nešto ili netko dokaza(l)o. Drugim riječima, kada ispucate sve adute na jednu okladu ostvarujete solidne rezultate, ali isto tako i najviše trpite jednom kad se balon počne ispuhivati. A svi upravo poslujemo u uvjetima ispuhivanja svih balona. Uz mnogo ulaganja može se, naravno, mnogo i napuhati, ali na kraju ostajete bez daha, prije svega financijski. No, čak i ako zanemarimo financijske pokazatelje te pitanja isplativosti i održivosti takvih investicija, ostaju prešućeni fizički pokazatelji. Oni govore da usprkos dobrim rezultatima nedjeljom, konkurencija bilježi vrlo loše rezultate ostale dane u tjednu. A dnevne novine su – dnevne. One se moraju prodavati svaki dan, a ne samo jednom tjedno.
Imate li neke projekte koje biste istaknuli kao posebno uspješne?
24sata Express je, primjerice, odličan projekt. To je tjednik koji se u samo nekoliko mjeseci od lansiranja pozicionirao kao drugi najprodavaniji i najčitaniji tjednik u Hrvatskoj. On je dokazao da tim 24sata može, kroz brend ekstenziju, ponuditi i drugačiji novinski žanr jednake kvalitete. Svakako je značajan i naš zagrebački besplatni tjednik Večernji list City koji se distribuira u 162.000 primjeraka. I opet, tim Večernjeg lista dokazao je, kako i kaže slogan tog tjednika, tko najbolje poznaje Zagreb potvrđujući više od pola stoljeća tradicije. Tu je i Forum, društveno-politički tjednik s više od 25.000 čitatelja koji je pronašao svoje mjesto nudeći svježinu i nove poglede u moru umornih i potrošenih naslova.
Pripremaju li se možda neka nova novinska izdanja i hoće li biti kakvih promjena kod postojećih izdanja?
Naša je razvojna strategija vrlo agresivna. Stoga se svakako mogu očekivati nova izdanja i promjene kod nekih postojećih izdanja. Mi vidimo prilike i želimo ih iskoristiti. Nastavit ćemo zamah na tržištu tiskanih medija, no idućih godina svakako ćemo se značajnije posvetiti i digitalnim medijima. Upravo završavamo pripremu nekoliko projekata, a u ladici čuvamo brojna iznenađenja. Prije nekoliko godina najavili smo veliku ekspanziju na kioscima, a sada slobodno možemo najaviti istu takvu ekspanziju u segmentu digitalnih medija. Kod tiskanih medija nam je u fokusu pretplata. U tom segmentu bilježimo ozbiljan rast i u njemu vidimo ključan prostor koji nam otvara nove mogućnosti.
Vodeći i na internetu
Styrijini portali također su dvostruko čitaniji od konkurencije. Kakva im je budućnost i ima li u tome još prostora za rast?
Vidimo u tome veliki potencijal, zato već godinama ozbiljno ulažemo u razvoj naših portala. Imamo jasnu viziju i jasan smjer koji slijedimo. Iako smo i u tom segmentu dvostruko bolji od naše tiskane konkurencije, na ovom se području natječemo i s drugim, jačim igračima. Smatramo da smo vodeći izdavač na webu. Naglašavam, izdavač. Mi se bavimo vijestima, naš je biznis sadržaj, nije imenik, free mail ili nešto treće. Kada gledamo isključivo konzumaciju sadržaja, bez drugih načina napucavanja prometa, opet imamo najbolje rezultate. To ne znači da ćemo se fokusirati isključivo na tzv. novinski sadržaj. Mi u svojem portfelju, primjerice, imamo i apsolutno najjači internetski oglasnik Njuškalo. Dakle, zanimaju nas svi poslovni modeli digitalnih medija. Ni u segmentu interneta nikad nismo previše isticali vlastitu snagu, no činjenica je da Styrijini portali imaju doseg do najmanje 64 posto internetske populacije. To je snažna vodeća pozicija kojom se ponosimo.
Iako se već godinama priča o tomu da će se proračuni oglašivača iz tiska seliti na internet, to se još uvijek, barem u Hrvatskoj, ne događa. U kojoj su mjeri Styrijini internetski portali uspjeli materijalizirati svoj liderski položaj na tržištu?
Mnogo toga u Hrvatskoj nije u skladu sa svjetskim trendovima. Kada govorimo o internetu, mi i dalje imamo nazadnu situaciju. Ukupna potrošnja oglašavanja na internetu i dalje je oko dva posto, iako je u mnogim zemljama premašila deset pa čak i 15 posto. To ne može trajati zauvijek. Novac klijenata ne može se zauvijek silom gurati primjerice na televiziju, zbog uskih interesa, umjesto da taj novac prati publiku. Publika želi razvoj novih medija i to se ne može zaustaviti.
Planira li Styria možda ograničiti sadržaj na svojim portalima te uvesti neku vrstu naplate?
Iako smo često govorili da smo protivnici naplate sadržaja, vjerujem da ćemo upravo mi pokrenuti prve hrvatske platforme za naplatu premium sadržaja. Pritom ne govorimo o podizanju nekakvog paywalla na našim portalima, to nema smisla.
Brojna Styrijina izdanja i portali dobitnici su raznih prestižnih domaćih i inozemnih nagrada. Tako su, primjerice, Styria Hrvatska i 24sata prošli tjedan od studentske zajednice dobili nagradu Zlatni indeks, Večernji list osvojio je 2011. zlatnu Qudal medalju u kategoriji najkvalitetnijih dnevnih novina u Hrvatskoj, a Poslovni dnevnik već godinama dobiva nagrade European Newspaper Award za najbolje grafičke prezentacije tema. U čemu je tajna uspjeha?
Jedina je tajna ulaganje u ljude i inovacije. Imamo dovoljno dobrih ideja i talentiranih ljudi da se imamo čime pohvaliti na domaćoj i međunarodnoj sceni. Nisu važni resursi, važna je pamet. Mnoge izdavačke kuće s velikih i razvijenih tržišta imaju gotovo neograničene resurse, no to nije garancija stvarne inovacije. Najbolji primjer u našoj grupi je projekt 24sata. Te novine i portal godinama u Hrvatskoj nisu dobili afirmaciju kakvu zaslužuju svojim rezultatima, a osvojili su brojne prestižne međunarodne nagrade.