Čak 92 posto građana Francuske smatra da su proizvodi koje kupuju programirani da traće kraju, odnosno da se pokvare odmah nakon isteka jamstva. Ranija studija koja je napravljena u suradnji s Europskim potrošačkim centrima, pokazala je da su perilice za rublje programirane na određeni broj okretaja, televizori na nekoliko tisuća radnih sati, a printeri na ispis određenog broja stranica. Odbor za unutrašnje tržište i zaštitu potrošača Europskog parlamenta nedavno je, stoga, izglasao Izvješće o produljenju trajanja uređaja. Usvojeni su i svi prijedlozi hrvatske europarlamentarke Biljane Borzan, koja je tražila zabranu programiranog kvarenja, veću dostupnost rezervnih dijelova na tržištu te uvođenje oznake minimalnog trajanja uređaja. Prihvaćen je, tako, i njezin prijedlog o dostupnosti i razumnoj cijeni rezervnih dijelova u slučaju manjih kvarova na uređajima.
- Građani mi se žale da im uređaj „crkne“ odmah po isteku jamstva. To ne može biti slučajno i mora se zabraniti. Nadalje, kad pukne ležaj na perilici, morate zamijeniti cijeli bubanj jer nema manjih rezervnih dijelova. Nekada su rezervni dijelovi toliko skupi da se uopće ne isplati popravljati - istaknula je Biljana Borzan. Taj je sektor, dodaje, u velikim problemima jer se samo u Njemačkoj u jednoj godini broj radnji za popravak smanjio za čak 13 posto.
Europsko socijalno i gospodarsko vijeće objavilo je studiju o utjecaju trajanja proizvoda na prodaju. Prijedlog je sad usvojio i Europski parlament.
- Dokazali su da bi uvođenje minimalne oznake trajanja proizvoda dovelo do povećanja prodaje označenih proizvoda za 55 posto. Samo bi printerima prodaja porasla za 70 posto. Pokazalo se i da su potrošači voljni platiti više za trajnost proizvoda, primjerice kako bi i perilica za rublje trajala dvije godine dulje, spremni su izdvojiti 100 eura više – iznosi naša europarlamentarka.
U Francuskoj je, pak, programirano kvarenje zakonom zabranjeno. U Austriji postoji oznaka za električne uređaje koji dulje traju i lakše se popravljaju, a u Švedskoj se daju porezne olakšice potrošačima koji uređaje nose na popravak.
- To je problem koji je treba regulirati i na nacionalnoj i na europskoj razini. Istraživanja su pokazala da ponovna upotreba ili popravak puno bolji čak i od recikliranja proizvoda jer stvaraju preko 10.000 novih radnih mjesta i imaju bolji utjecaj na okoliš - zaključuje Borzan.
Ovo je prestrašno, da i ovakva borba kao za prava potrošača ide na ruke proizvođača. Koja to marka kućanskih aparata ne može proizvesti uređaj da ne traje 10 godina bez kvara!?? To je laž! imamo perilicu rublja 15 godina.....naprala se ajoj....i niti jedan kvar....to je perilica...obična zanusi....i odlična. Ove kvarove treba sankcionirati drastično...a da ne kažem da svakih 15 dana izlazi novi model, s većom aerodinamikom...bolja linija....ma dajte molim vas....toliko modela...a pola škart! Ćemu svako malo novi modeli ...nekoliko u godini...a ništa posobnoga u njima...osim da su sve lošiji i lošiji i kvarniji i kvarniji. Postalo je natjecanje koji uređaj će prije krepat nakon garancije....garanciju treba dić na 15 godin. Točka.