Najava ulaska mobilnih banaka na hrvatsko tržište potaknula je jednog od prvaka fiskalizacije u Hrvatskoj, tvrtku Neoinfo, da zakorači na tržište platnog prometa u segmentu kojim dominiraju velike banke. Neoinfo je trgovcima ponudio da uz njegovu fiskalnu blagajnu odmah dobiju uslugu naplate kartica, i to preko islandskog procesora Borguna.
Igor Vukmirović, direktor softverske tvrtke Neoinfo, koji se među inim bavi i digitalizacijom poslovanja zrakoplovnih tvrtki, kaže da su u posao ušli u suradnji s domaćim fintechom, tvrtkom M Obrada koja na tržištu nastupa kao M2Pay.
– Sustav za kreiranje računa i kartična naplata dosad su funkcionirali kao dvije odvojene priče, a sada zahvaljujući suradnji s M2Payem smo ih objedinili u jednu uslugu AdeoPOS, ponudivši povoljnije i fleksibilnije uvjete od onih koje nude banke, jer naša usluga radi sa svim bankama – kaže Vukmirović. Tržište platnog prometa u Hrvatskoj u procesu je liberalizacije zbog pritiska Europske komisije.
Na tržište ulaze mobilne banke omogućavajući krajnjim korisnicima veći izbor načina plaćanja i raznovrsnije bankarske usluge, a s druge strane ovaj je proces otvorio prostor za modernizaciju mreža POS blagajni, koje su prije bile mahom fizičke, a sada zbog tehnološkog napretka sve se više stapaju u ponudi s blagajnama na internetskim trgovinama. Drugim riječima, procesorima kartica svejedno je dolaze li s fizičkog POS-a ili onog na internetskoj stranici. No, to je otvorilo veliki prostor za inovacije.
Prva tvrtka koja je omogućila tako nešto u Hrvatskoj, i to 2015., bio je zagrebački myPOS. On je trgovcima ponudio POS blagajnu i obradu kartica u suradnji s luksemburškim iPay Internationalom. Tvrtka je u međuvremenu dobila strane vlasnike, ali i vrlo zanimljiv popis načina plaćanja koje preko nje trgovci mogu prihvaćati. Uz standardne VISA, Mastercard, AmEx, KCB i UnionPay kartice, jedini je koji smo primijetili u Hrvatskoj da prima i plaćanja Google Payom i Apple Payom. Treći veliki konkurent je AgentCASH, koji uz nabrojane usluge nudi još i mogućnost trgovcima da iz Hrvatske prodaju na Shopifyju, Amazonu ili EBayju.
Inovacije u ovom području idu i dalje pa se trgovcima nude i usluge koje POS blagajne vrte na tabletima, mobitelima pa i samouslužnim aparatima. Primjerice, varaždinski Abit preko servisa SEND2Pay nudi prihvat plaćanja s karticama pa i SMS-om i PayPalom, a zagrebački Trilix. Pravo zaoštravanje konkurencije tek slijedi razvojem novih procesora, poput hrvatskog kripto-igrača PayCek.io-a, te ne samo ulaskom Revoluta i N26, već i širenjem Google Paya i očekivanim nastupom Apple Payja u RH, nakon što je Apple predstavio svoju prvu kreditnu karticu.
Pogledajte video o uvođenju eura: