nije za kontrol frikove

Dobra franšiza ne razlikuje se puno od dobrog braka

Andrija Čolak
Foto: Nel Pavletic/PIXSELL
1/3
16.10.2019.
u 21:00

Više od 50 posto maloprodaje u svijetu realizira se putem franšiznog poslovanja

Nismo ništa znali o franšizama, ponajmanje sanjali da se s prženim krumpirićima može napraviti ogroman iskorak. Krenuli smo iz 27 kvadrata, a danas smo u više od 20 zemalja na četiri kontinenta i na više od 60 lokacija – kazao je na jučerašnjem 1. forumu franšiza 2019. Andrija Čolak, dopredsjednik Zajednice franšiznog poslovanja pri HGK i osnivač jedne od najuspješnijih domaćih franšiza u svijetu – Surf’n’Fries.

Win-Win situacija

Čolak kaže kako mnogi restorani imaju 20 i više stranica menija iz čega je teško iščitati dobru ponudu, dok neki s monoproduktom naprave čudo. Prženi krumpirići Surf’n’Friesa, naime, sami po sebi nisu nikakva inovacija, no kad ih je upakirao u posebno dizajniranu, inovativnu ambalažu, na kojoj je otisnut i kontakt...

– Tada ne nudite franšizu nego drugi dolaze k vama – objašnjava, ističući kako je franšiza zapravo prodavanje pameti te win-win situacija u kojoj je svima u interesu da posao ide i da svima bude dobro. On je, dok se posao uhodao, napravio bezbroj pogrešaka, ali ih zato njegovi franšizeri danas ne moraju raditi pa koncept i dalje raste. Franšizeri su ti koji rast potpomažu vlastitim kapitalom, a time se i više zalažu da posao uspije. Prema nekim istraživanjima, franšizeri rade do 30% bolje od zaposlenih menadžera, rekao je Čolak, koji kao prednost iznosi i njihovo poznavanje tržišta i kulture u zemljama u kojima otvaraju franšizu, što dodatno smanjuje rizik poslovanja.

Potpredsjednik HGK Josip Zaher kazao je jučer kako su osim Surf’n’Friesa na inozemnim tržištima uspješni i Galeb, Muzej iluzija, Place2Go, CarWiz, Direct Booker... No naši poduzetnici još ne prepoznaju dovoljno ovaj oblik poslovanja kao model svojeg razvoja, iako odnedavno postoji mogućnost da se poticaji HZZ-a za samozapošljavanje mogu koristiti i za ulazak u franšizno poslovanje.

1,1 milijun franšiza u svijetu

– HGK procjenjuje da budući razvoj ovog modela ovisi o dobroj edukaciji gospodarstvenika, financijskih institucija, pravnih stručnjaka, ali i o različitim oblicima potpore poduzetnicima – rekao je.

Predsjednica udruge za franšizno poslovanje RH Ljiljana Kukec kaže kako je 1,1 milijun poduzeća u svijetu stvoreno na temelju franšiza. Više od 50% maloprodaje u svijetu realizira se u franšiznom sektoru u kojem je zastupljeno više od 300 različitih industrija te oko 24,5 tisuća davatelja franšiza, od čega su više od polovice svjetski brendovi.

– Šteta je da smo posljednji u svijetu po domaćim franšizama jer imamo inovativnih i pametnih ljudi i projekata koji bi mogli postati franšize – priča ona. Mađarska, primjerice, ima 341 franšizu, od čega je 70% domaćih i zapošljavaju 100.000 ljudi, dok je u Italiji od 1000 franšiza više od 90% domaćih. U Hrvatskoj je pak od 200 franšiza s oko 1000 trgovina i 17.000 zaposlenih svega 12% domaćih – ističe ona te dodaje kako bi voljela da poduzetnici u Hrvatskoj, te svi koji razmišljaju o ulasku u poduzetništvo, shvate da je franšizni model odličan početak.

Svakoga od nas dnevno dodatke 5-6 franšiza, od peciva u Mlinaru, goriva na OMW-u, neke franšizne modne marke... Oko 62% privatnih tvrtki preživi prvu godinu poslovanja, a u franšiznom sektoru 97%. Nakon pete godine taj omjer je 23 naprema 92%, a nakon desete 18 naprema 90%. Franšiza nije za kontrol frikove jer se u franšizama podrazumijeva suradnja, dijeljenje znanja, prenosivost i slično, kazala je Kukec.

– Naći dobrog partnera za franšizu ne razlikuje se puno od dobrog braka – istaknuo je jučer, među ostalim, renomirani svjetski franšizni broker Joel Silverstein.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije