Investicijski plan EBRD-a za Hrvatsku u ovoj godini kreće se između 300 milijuna i 350 milijuna eura, rekla je Zsuzsanna Hargitai, direktorica EBRD-a za Hrvatsku, koja je na javnom predavanju mjesečnika Banka analizirala prilike i izazove ulaska Hrvatske u EU.
– Hrvatska je dobro ugrađena u regiju jugoistočne Europe zbog povijesnih i ekonomskih razloga, a ulaskom u Europsku uniju ostvarit će važnu ulogu za ove prostore, no prije toga pozornost treba okrenuti pitanjima podizanja konkurentnosti, efikasnog iskorištenja EU fondova, restrukturiranja željeznica te pripremama za otvaranje tržišta rada – kazala je Hargitai.
U području poljoprivrede od velike su važnosti EU CAP instrumenti (EU Common Agricurtural Policy) te IPA fondovi, koje treba znati upotrijebiti. Hargitai kaže da su mnoge zemlje naučile da možete imati savršen projekt, no ako ga ne znate pravilno voditi, nećete dobiti novac EU. Razvijena strategija, pravilno planiranje troškova i nadgledanje implementacije su imperativ.
Slijedi prilagođavanje pitanju carina – domaće tvrtke sada trguju po bescarinskom režimu s regijom u sklopu Srednjoeuropskog ugovora o slobodnoj trgovini ili CEFTA-e, dok će se od siječnja 2013., koji govornica uzima kao datum ulaska u Uniju, te carine ustanoviti. Sa zemljama-članicama carine se prestaju primjenjivati. Trenutačno članstvo unutar CEFTA-e za Hrvatsku je korisno, ocjenjuje Hargitai, no za pravu kompetitivnost presudne su strukturne reforme.
Dio promjena koje nas čekaju odnose se na tržište rada. Na razini spomenutih EU-8 došlo je do promjena na lokalnoj razini i pada zaposlenosti te suočavanja s manjkom adekvatne i sposobne radne snage koja je napustila zemlju. S druge strane mobilnost znači i prihvat novih radnika pa Hargitai savjetuje rad na imigracijskim regulativama.
Kad je riječ o ulaganjima EBRD-a u Hrvatsku, ove godine radi se na projektu na hidroelektrani Ombla, na kreditnim linijama za energetsku učinkovitost te za malo i srednje poduzetništvo, surađuju i s lokalnim komercijalnim bankama. Hargitai navodi da su zainteresirani i za projekte u sektoru transporta, kao što je modernizacija luke u Splitu, a cijeli investicijski plan za ovu godinu vrijedan je između 300 milijuna i 350 milijuna eura.
Naslov mog komentara je trebao biti. Kako strani fondovi peru pare.