Europski viši sud u srijedu je odlučio da će uvesti praksu naplate naknade za emisiju ugljikova dioksida na međunarodnim letovima u zemljama Europske unije, izvijestio je BBC. To znači da će se od početka sljedeće godine na svim putničkim međunarodnim letovima koji počinju, završavaju ili se preusmjeravaju u nekoj od zračnih luka na teritoriju 27 država članica Europske unije naplaćivati pristojbe za ispuštanje ugljikova dioksida u atmosferu.
Kako piše Guardian, riječ je o pionirskom pokušaju testiranja regulacije koja se tiče utjecaja na klimatske promjene, a težište stavlja na milijune tona emisije ugljikova dioksida koji tijekom letova u atmosferu ispuštaju zrakoplovi.
Odlukom kojom je 13 sudaca u Luxembourgu potvrdilo inicijativu EU (koja je na nižoj instanci potvrđena u listopadu), avionske letove nadzirat će Emission Trading System (ETS) koji je dosad ubirao iste pristojbe u naftnim rafinerijama, čeličanama te elektranama. Uvođenje ovakvog tipa naknade ''škakljive'' je prirode jer mu se otvoreno protive svjetske sile poput Sjedinjenih Američkih Država, Kanade i Kine koje smatraju da je odluka u koliziji s važećim međunarodnim zakonima koji reguliraju zračni promet te isto tako strahuju da će se pristojbe početi ubirati i na transportnim letovima.
Zato su četiri velike kineske zračne kompanije protestirale jer bi ih takva naplata stajala više od 95 milijuna eura, dok je američki Kongres prije dva mjeseca izglasao odredbu kojom je zabranio svim domaćim avioprijevoznicima participaciju na linijama koje bi obuhvaćala takva regulacija. Koliko su se međukontinentalni odnosi zaoštrili, govori i činjenica da je američka državna tajnica Hillary Clinton nedavno zaprijetila da će SAD odgovoriti primjerenom akcijom ako EU odobri uvođenje pristojbi, no nije precizirala o kakvim je potezima riječ.
S druge strane, Europski viši sud kategorično odbija tvrdnje da se novodonesena odluka kosi s međunarodnim zakonima te navodi kako će naplaćivanje taksi primjenjivati isključivo na komercijalnim letovima.
Prema istraživanju, koje je provela analitička kompanija Thomson Reuters Point Carbon i koja je kao okvirnu cijenu za emisiju ugljika tešku jednu tonu uzela 12 eura, EU bi ovom naplatom godišnje mogao ''prikupiti'' više od milijardu eura.
Da postoje električni avioni, možda bi se moglo i shvatiti, a ovako je to klasični lopovluk.