Američki san

Glumio tajnog agenta, a sad osvaja Ameriku džemovima Dida Boža

Neb Chupin
Foto: Vjeran Žganec Rogulja/Pixsell
1/5
22.12.2013.
u 16:41

Više od 90 posto proizvoda iz pogona u Turčinu kod Varaždina odlazi na police trgovina u SAD-u. A to je, kaže Ned Chupin, tek početak...

Hrvatima možda i nije na vrhu ljestvice (još!), no Amerikancima je sigurno među 25 proizvoda koje svakako moraju nabaviti za božićne blagdane. Riječ je o džemu od smokava Dida Boža hrvatske tvrtke Hermes International koji se u SAD-u prodaje pod brendom Dalmatia, a prestižni ga je američki časopis Bon Appetit s nakladom većom od milijun i pol primjeraka u prosinačkom izdanju stavio na listu “25 Must Have Items for the Holidays”. Suvlasnik i direktor tvrtke, Zagrepčanin vodičkih korijena sa stalnom adresom u SAD-u Neb Chupin, oduševljen je činjenicom da i proizvod iz male zemlje poput Hrvatske može steći povjerenje i ugled kod američkih potrošača i zauzeti značajnu poziciju na tamošnjem tržištu.

Put do SAD-a bio je dug i vrludav. No, Dida Boža ili “po američki” Dalmatia, danas je prisutan u više od 30.000 trgovina diljem SAD-a. U prodavaonicama Foods Marketa, Publixa, Safewaysa, Krogersa, Ralphsa, Stop and Shopa… završava više od 90% ukupne proizvodnje pogona Hermesa iz Turčina pokraj Varaždina. No, to je tek početak, optimističan je Chupin, koji planira dalje širenje tržišta. Tvrtka, koja je lani ostvarila 14,2 milijuna kuna prihoda i 1,3 milijuna kuna dobiti, posljednjih godina bilježi rast prodaje u prosjeku 20 do 30%. I ne samo zahvaljujući smokvama. Krenuli su i s džemom od naranče, namazom od zelenih maslina i ajvarom, a potom, osluškujući želje potrošača, i s džemovima od jagoda, višanja, kupina, dunja, marelica te pekmezom od šljiva.

U ekopriči i goji bobice

– Kombinacija beskompromisne kvalitete proizvoda i pažljivo osmišljene poslovne strategije u suradnji s vrhunskim profesionalcima recept su za naš uspjeh – kaže Chupin, ističući kako su lani proizveli više od tri milijuna staklenki namaza i džemova. Većina je njegovih proizvoda, tvrdi, ekološka, od organski uzgojenog voća i strogo kontroliranih uvjeta proizvodnje.

– Primjerice, svaka ekološka smokva ručno se otvara prije obrade kako bismo se uvjerili da je doista kvalitetna, a nakon odmaka u klasičnoj proizvodnji s kašastim sokom od kupina, lani smo ponudili i goji bobice, tisućljećima poznate u tibetanskoj medicini, koje nabavljamo izravno s plantaža iz Kine – otkriva. Tko zna kako bi se Hermesov džem od smokava istaknuo u šarenilu slične ponude na policama trgovina da umjesto na kruhu i pecivu namaz u SAD-u ne nude – uza sir. Toj ideji, koja se uskoro pokazala punim pogotkom, prethodio je razlaz sa splitskim SMS-om, koji je do 2006. osam godina za njih proizvodio brend Dalmatiu za američko tržište, a potom pokušao samostalni proboj. Čiji je Dalmatia zapravo brend, ni danas se u Hrvatskoj ne bi svi složili. No, Chupin tvrdi kako su on i njegova dugogodišnja partnerica Maia Magee osmislili taj brend za SMS, kao i izgled etikete, marketinški plan, promociju i strategiju ulaska proizvoda na tržište, tako da su, nakon što su naprasno ostali bez džemova SMS-a, u idućih šest mjeseci s vlastitom tehnologijom, receptom i novom tvrtkom Hermes počeli proizvoditi svoj pod tim imenom.

– Amerikanci su otvoreni za nove ideje, spontani i voljni degustirati – kaže. U novu prodajnu ofenzivu on i Maia krenuli su sa sklopivim stolićem, reklamnim panoima i torbama punim džemova i različitih vrsta sireva, koji se, kako tvrdi, izvrsno sljubljuju s namazima. Rezultat – i voditelji najvećih američkih supermarketa uskoro su bili uvjereni da hrvatski džem od smokava Dalmatia trebaju držati na policama sa sirevima pa ih mnogi Amerikanci više i ne jedu bez njega, kaže smijući se Chupin. Tako su postigli i distancu od konkurencije na kojoj razvijaju dalju strategiju, dok se ona u Hrvatskoj temelji na priči o “prirodi koja je u malome najveća” i brendu Dida Boža. Tvrdi kako je inspiriran njegovim pravim djedom Božom, poljoprivrednikom iz Vodica, kojega danas, na žalost, više nema.

Prije 25 godina, kad je kao student treće godine Fakulteta strojarstva i brodogradnje stigao u SAD, Chupin je maštao o jednoj posve drugoj karijeri. S prijateljem je sanjao o veslačkoj stipendiji na nekom od fakulteta u Bostonu. Nije išlo. Snalazio se spavajući kod prijatelja i radeći u tvrtki za selidbe, da bi naposljetku upisao fakultet strojarstva Northeastern University, za koji je dobio stipendiju, a nakon završetka školovanja zaposlio se najprije kao dizajner u MIT Plasma Fusion Centeru. Radio je i kao slobodni dizajner u tvrtkama poput Gillette Inc-a, a naposljetku i kao viši mrežni dizajner na megaprojektima razvoja i projektiranja telefonske mreže za cijelu Floridu, a kasnije i cijeli SAD u telekomunikacijskoj tvrtki Nextel.

Producent romanse iz Hrvatske

Upoznavši svoju dugogodišnju poslovnu partnericu Maiu Magee, na američkom je tržištu prodavao i Kraševe čokolade. No, Amerikanci su najvjerniji svojim i švicarskim čokoladama te su brzo shvatili da im moraju ponuditi nešto novo, neotkriveno i nepoznato. Na ljetovanju u Vodicama i na Hvaru, guštajući u domaćem džemu od smokava, ubrzo su shvatili i što. Poduzetnička se ideja danas proširila na čak tri kontinenta, od SAD-a i Kanade do Rusije, Njemačke, Nizozemske, Češke, Slovačke, Slovenije, BiH, Japana i Indonezije. Upravo šire asortiman sokova i “zdravih” snackova, dok Chupin, kad ne radi – glumi.

– Glumom se ne bavim profesionalno niti njome zarađujem za kruh. Pristupam joj ozbiljno jer i u tome želim dati svoj maksimum, no proizvodnja džemova, namaza i drugih proizvoda za mene je puno zahtjevnija i ozbiljnija, s obzirom na to da o tome svakodnevno ovise i moji marljivi radnici, poslovni partneri, suradnici, distributeri i drugi koji dijele zasluge za poslovne rezultate – kaže. Najveći projekt u kojemu je sudjelovao akcijski je film “4/11” američke produkcije u kojem je igrao glavnu ulogu, tajnog agenta Interpola s Balkana koji se bori protiv terorizma.

– Glumio sam i vojnika generala Ante Gotovine u dokumentarno-igranom filmu Jakova Sedlara “Gotovina – pisma iz Haaga ili Hrvatska, tugo moja” te u nekoliko manjih uloga, a sada pripremam svoju prvu produkciju američkog igranog filma, koji uz romantičnu priču prikazuje Hrvatsku u najboljem svjetlu – otkriva Chupin, kojega, dodaje, gluma prvenstveno opušta i daje mu odmak od svakodnevice. No, glumačke vještine, improvizacija, skrivanje ili pokazivanje emocija i snalaženje u iznenadnim situacijama koje je učio u glumačkoj školi u Bostonu, puno mu puta, priznaje, koriste i u poslovnim situacijama.

>>Džem od smokava u 25 proizvoda koje morate imati za blagdane

Komentara 14

Avatar gorskikristal
gorskikristal
17:34 22.12.2013.

Još uvijek pod sumnjivim okolnostima, nikad razjašnjenim, naprasno je likvidirana tvrtka SMS. Ta tvrtka je tek trebala postati nositeljem regionalnog razvoja vezivanjem malli OPG-a u kooperantsku mrežu. A onda je uslijedila likvidacija, upetljan Mesić, Podravka,neki deseci milijuna kuna koje je vlasnik morao za ne zna se koga oprati. Taj isti vlasnik, Srđan Mladinić, niti itko od njegovih zaposlenika nije lipe vidio od navodnog Podravkinog kredita, vidjeli su drugi. Nakon ubojstva tvrtke SMS, ovaj gore lik je uzeo SMS-ovu recepturu, naijepio svoje naljepnice i ušao u već uhodani biznis. A SMS i nasadi maslina, smokava....ciao.

PI
pivodavac
18:23 22.12.2013.

Samo pitam se odakle je smokva , maslina i đem. Ja sam osobno tovario masline, maslinovo ulje, smokve i različite đemove u Stubičkim toplicama koz zagreba i pravac Split . Nešto došlo iz Grčke , a nešto uz Tunisa

ŽU
Žučko
19:44 22.12.2013.

Ako je ovo gluma i ako je ovo film, onda sam ja Kolumbo. http://youtu.be/RFVfcpadTRo Valjda glumi samo u filmovima koje sam plaća-da sam glumi, hahahaha Serdarov film, plati pa se igraj glume, hahaha

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije