Hrvatska se više ne nalazi na ljestvici 30 najpoželjnijih odredišta za ulaganje u maloprodaju. Pokazalo je to, naime, globalno istraživanje konzultantske tvrtke "A.T. Kearney" o razvijenosti maloprodajnog sektora u 2010. godini.
U regiji "in" Albanija, Makedonija i BiH
Prema globalnom indeksu razvijenosti maloprodaje (GRDI), Hrvatska je lani bila na 24. mjestu ljestvice zemalja privlačnih za ulaganje globalnih maloprodajnih lanaca, no smanjenje potrošnje i zasićenost tržišta utjecali su na razinu njene atraktivnosti.
- Hrvatsko ispadanje s ljestvice 30 najpoželjnijih zemalja za ulaganje u otvaranje novih trgovačkih centara i maloprodajnih lanaca rezultat je visoke koncentracije tržišta s jakim lokalnim igračem, visokog stupnja razvoja tržišta te iznimno snažnog pada potrošnje - objašnjava Zlatko Bazianec, stariji konzultant u A.T. Kearneyju.
- Za razliku od drugih zemalja u regiji koje su se našle na listi 30 najpoželjnijih odredišta, među kojima su i Albanija (12.), Makedonija (20.) i Bosna i Hercegovina (29.), hrvatsko se tržište polako zatvara. Međunarodni lanci poput Spara, Kauflanda i Lidla već su ušli na naše tržište i ostvarili znatan rast te time onemogućili ulazak novih igrača. S druge strane, potencijalni investitori čekaju ulazak Hrvatske u EU zbog smanjenja ulaznih prepreka i jednostavnijeg procesa uspostavljanja poslovanja - objašnjava Bazianec.
Zanimljive i zemlje Perzijskog zaljeva i Južna Amerika
Spor rast, jaka konkurencija, rat cjenovnim sniženjima i promjenjive navike potrošača u krizi sve više prisiljavaju globalne trgovačke lance na širenje na nova tržišta. Rezultati istraživanja pokazuju jasno usmjeravanje investicija globalnih trgovačkih lanaca na zemlje u razvoju s velikim potencijalom rasta. Dok se mnogi trgovački lanci fokusiraju samo na zemlje BRIK-a (Brazil, Rusija, Indija i Kina), istraživanje otkriva i zanimljive zemlje u Perzijskom zaljevu (Kuvajt, Saudijska Arabija, Ujedinjeni Arapski Emirati) te u Južnoj Americi (Brazil, Urugvaj, Čile, Peru).
- Vodeći svjetski trgovački lanci ponovno su potvrdili kako njihova matična tržišta kao što su SAD i Europa ne rastu dovoljnim ritmom koji bi zadovoljio njihove poslovne planove - napominje Hana Ben-Shabat, potpredsjednica A.T. Kearneyja i dodaje kako oslonac na zemlje u razvoju kao ishodište budućeg rasta više nije mogućnost, već potreba. Prisutnost na spomenutim tržištima, kako manjih tako i većih zemalja u razvoju, postaje najučinkovitiji put prema globalnom uspjehu trgovačkih lanaca.
Istraživanje A.T. Kearneyja, koje se provodi od 2002., obuhvaća 25 različitih elemenata - gospodarske i političke rizike, atraktivnost samog tržišta, razvijenost trgovačkih lanaca, razlike između rasta BDP-a i slično.