Zahvaljujući rastu tržišnih udjela glavnih konkurenata u 2012. smanjena je razlika između nacionalnog tržišnog lidera Konzuma i njegovih konkurenata, objavljeno je u rujanskom broju elektroničkog “newslettera” AZTN info.
Veći izbor za potrošače
Prema istraživanju tržišta distributivne trgovine na malo mješovitom robom na temelju prihoda i prodajnih mjesta 55 najznačajnijih poduzetnika, članice Schwarz grupe - Lidl i Kaufland - zajedno su, s više od 5,2 milijarde kuna prihoda u 2012., najjači Konzumov rival u Hrvatskoj s tržišnim udjelom 15 do 20%, dok su mu pojedinačno i ove godine najveći konkurent Plodine.
Rast prihoda i tržišnih udjela Konzumovih glavnih konkurenata ne samo da je utjecao na smanjenje njegove dominacije i tržišnog udjela koji je između 25 i 30% nego i na smanjenje asimetrije tržišta trgovine na malo, čime se, tvrde u AZTN-u, smanjuje i opasnost od monopolizacije tržišta ili kartelnih dogovora, dok potrošači imaju mogućnost većeg izbora.
Prihod svih trgovaca u maloprodaji lani bio je 31,1 milijardu kuna, što je, unatoč nastavku potrošačke krize, rast od 2%. Najvećih 10 trgovaca na malo zajedno su uprihodili 24,6 milijardi kuna, što je 3,8% više u odnosu na 2011., kada su imali prihod od 23,7 mlrd. kuna. Konzum, Plodine, Lidl i Kaufland bilježe prihod veći od dvije milijarde kuna, a devet ih je ostvarilo prihod veći od milijarde. Zajednički tržišni udjel 10 najvećih je stabilan, iznosi 79%, od čega prvih pet drži 60%, a tržište je umjereno koncentrirano.
Rast prihoda Plodina, Lidla, Spara i Kauflanda u 2012. iznosio je od 6 do 12%. Najveće nominalno smanjenje prihoda u odnosu na 2011. imali su Kerum, koji je izašao s tržišta maloprodaje, i Mercator-H, čiji su prihodi od maloprodaje manji za oko 15%, što je utjecalo i na daljnji pad njihovih tržišnih udjela koji su lani iznosili manje od 1% kod Keruma, te 5 do 10% kod Mercatora.
Uspješan K.T.C.
Jedna od značajki tržišta maloprodaje je i vitalnost i poslovna uspješnost regionalnih i lokalnih trgovaca koji i u 2012. bilježe rast prihoda i tržišnih udjela po pojedinim županijama. Tako križevački K.T.C. u tri županije (Koprivničko-križevačkoj, Virovitičko-podravskoj i Požeško-slavonskoj) drži najveće tržišne udjele. Na lokalnoj razini ističu se i Studenac, Lonia, Boso, Metss, Gavranović i PPK Bjelovar. Metss iz Čakovca rastao je čak 25%, a Studenac 9%, ponajprije zahvaljujući preuzimanju određenog dijela prodajnih mjesta Keruma.
Trend jačanja lokalnih trgovaca pokazuje i primjer sisačkog trgovca Mlin i pekare koji je lani povećao prihode u maloprodaji za dvije trećine, a maloprodaju je s dvije županije u 2011. proširio na pet županija u 2012.
>> Agrokorova maloprodaja među 250 najvećih u svijetu