Prije nekoliko dana počeo je ljetni rok ovogodišnje državne mature za koji se prijavilo više od 35.000 učenika. Među pristupnicima će biti i mnogi učenici s teškoćama kojima je polaganje znatno olakšano od 2008. godine kada su donesene posebne upute Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO). Prema tom pravilniku učenici s teškoćama ispite državne mature polažu uz primjenu prilagođene ispitne tehnologije, a prema uputama koje donosi NCVVO uz suglasnost Ministarstva. Model je postavljen tako da prilagodba nema nikakvoga negativnog učinka na učenikovu prijavu za studijske programe ili njegova prava. Iz svjedodžbe ili potvrde o položenim ispitima nigdje nije vidljivo da je pristupnik imao prilagodbu.
Sanja Horvatić, savjetnica u Kabinetu ministrice iz Ministarstva znanosti i obrazovanja ističe kako tijekom svih devet godina provedbe državne mature ni u čemu nisu smanjena prava učenika s teškoćama, odnosno osoba s invaliditetom.
- Prilagodba se odnosi na prilagodbu ispitnih materijala i ispitnoga postupka. Uključuje jedan ili kombinaciju oblika podrške od prilagodbe na Brailleovo pismo ili uvećani tisak na A3 formatu uz crni tisak i reljefne crteže u matematici, prilagodbu tiska za učenike s disleksijom, mogućnost pisanja eseja na računalu za pristupnike s motoričkim teškoćama ili disgrafijom, tiskanih uputa koje čita voditelj ispita za učenike s oštećenjem sluha, pružanje stručne podrške od strane osobnoga pomagača, produljeno vrijeme pisanja ispita itd. Naravno, ne postoji mogućnost prilagodbe ispitnih zadataka, osim u iznimnim slučajevima kada je riječ npr. o slijepom pristupniku, a zadatak nije moguće riješiti bez mogućnosti vida kao što je to u slučajevima nekih povijesnih slika, ali i tada se svi zadaci nastoje prilagoditi tako da obrazovni ishod ostaje isti, a pitanje se prilagodi - ističe Sanja Horvatić i napominje kako su na državnoj maturi 2009./2010. bilo 138 pristupnika i taj je broj rastao iz godine. Tako je tijekom devet godina bilo preko 3000 pristupnika, a samo ove godine predano je 638 zahtjeva, od kojih su 484 odobrena, 137 djelomično prihvaćena, a 17 je odbijeno.
Priprema učenika za ispite
Pravo pristupa ispitima državne mature uz prilagodbu ispitne tehnologije, objašnjava Sanja Horvatić, ima svaki pristupnik koji svoje znanje ne može pokazati na isti način kao ostali pristupnici. Procedura prijave za prilagodbu detaljno je razrađena. Od prvih nacionalnih ispita pa do ovog ciklusa državne mature svake se godine, u listopadu odnosno studenom, održavaju skupovi sa svim ispitnim koordinatorima iz cijele Hrvatske.
- Središnji dio svakog skupa predstavlja postupak pripreme zahtjeva učenika za prilagodbu ispitne tehnologije te način provedbe ispita. Postupak započinje informiranjem roditelja, učenika i nastavnika o pravu na prilagodbu i o dokumentu Upute za prilagodbu ispitne tehnologije na ispitima državne mature. Na tu temu ispitni koordinator treba održati sastanke s roditeljima i učenicima najkasnije u trećim razredima tijekom studenoga i prosinca za sljedeću školsku godinu - ističe Sonja Horvatić te napominje da veoma važnu ulogu imaju i osobni pomagači na koje pravo imaju oni pristupnici kojima je to odobreno odlukom o prilagodbi, a okvirno je to šestina od ukupnog broja pristupnika.
- Obveze polagatelja državne mature uz prilagodbu ispitne tehnologije ni u čemu se ne razlikuju od obveza svih ostalih pristupnika. U slučajevima kada se ispit polaže uz podršku osobnog pomagača provedba ispita također se ni u čemu drugom ne razlikuje. Pomagač nije zamjena za voditelja ili dežurnog nastavnika, on je ‘učenik’, njegova ‘ruka’, ‘oko’… - kaže savjetnica u Kabinetu ministrice iz Ministarstva znanosti i obrazovanja. Vrijeme trajanja ispita za učenike kojima je odlukom odobreno produljeno trajanje ispita može biti 25, 50 ili 100% produljeno u odnosu na trajanje ispita za ostale učenike.
Nastavak obrazovanja
Jedna od onih koja je pristupila državnoj maturi pomoću prilagođene ispitne tehnologije je Katarina Ivkić. Ona je slabovidna od rođenja, pohađala je osnovnu školu u Županji redovno s ostalim učenicima, koristeći u nastavi Brailleov pisaći stroj.
- U Centru za odgoj i obrazovanje Vinko Bek obrazovala sam se za poslovnu tajnicu. Budući da nisam pohađala nastavu prema gimnazijskome programu, morala sam moliti prijatelje iz gimnazije da mi posude knjige i bilježnice kako bih položila ispite državne mature. Uspjela sam ih položiti uz pomoć prilagodbe ispita na Brailleovo pismo i uz pomoć pomagačice - kazala je Katarina Ivkić koja je nakon toga upisala preddiplomskog studij pedagogije na Filozofskome fakultetu Sveučilišta u Zagrebu.
Alen Kasumović, koji danas studira na sveučilišnome diplomskom studiju na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu na Odsjeku novih medija, prisjetio se srednjoškolskih dana i polaganja državne mature.
- Završio sam srednju školu 2010. godine u Centru za odgoj i obrazovanje Dubrava. Obrazovao sam se za grafičkoga tehničara. Od rođenja se ne koristim rukama ni nogama, stoga pišem, ali i slikam ustima. Kako bih uopće mogao polagati ispite državne mature, bile su mi neophodne i dodatne prilagodbe. Prilagodbe koje su mi bile potrebne odnosile su se na pomoć prilikom rukovanja ispitnim materijalom te produljeno vrijeme pisanja ispita, bez čega ne bih bio uspio u zadanome vremenskom roku napisati ispit - rekao je Kasumović.
Lara Grojzdek završila je srednju školu u Centru za odgoj i obrazovanje Dubrava i obrazovala se za upravnu referenticu. Bila je prva generacija strukovnih škola koja je polagala ispite državne mature. Pripremala se u školi, ali i individualno kako bi ostvarila što bolje rezultate u ispitima državne mature.
- Bilo je vrlo stresno polagati ispite državne mature, ali to mi je iskustvo pomoglo da ne zaostajem za svojim vršnjacima, već da ravnopravno s ostalim učenicima u Hrvatskoj na temelju ostvarenih rezultata nastavim školovanje na visokome učilištu - kazala je Lara Grozdjek.
Uručena priznanja učenicima za najbolji uspjeh na državnoj maturi: