Ivan Zubak

Rent-a-car čini 
20 posto prodaje novih vozila 
u Hrvatskoj

zubak
Foto: Anto Magzan/Pixsell
20.03.2015.
u 17:00

Kako je branša rasla, rasle su i same tvrtke, ali ponuda je rasla brže nego potražnja

Rent-a-car tržište posljednjih je godina doživjelo velik rast osnivanjem velika broja novih tvrtki i flotama koje su premašile 10.000 vozila. Kakva je situacija na tom tržištu, u kojem smjeru će se ono razvijati te kakvi su planovi jednog od lidera na njemu Oryx rent-a-cara, razgovarali smo s Ivanom Zubakom, predsjednikom uprave Oryx grupe.

Koliko je vrijedno naše rent-a-car tržište, koliko je igrača u igri i o kolikoj je floti automobila riječ?

Točne brojke teško je navesti jer ne postoji nijedna organizacija koja prikuplja podatke o ovom sektoru. Postoji 10-ak ozbiljnijih igrača i oni su članovi Rent-a-car koordinacije pri HUP-u koja je osnovana u kolovozu 2014. i već je donijela pozitivne učinke prikupljanjem informacija koje nam pomažu da sagledamo tržište. Procijenili smo da je u 2014. tržište najma vozila vrijedilo pola milijarde kuna. No, to nije jedini ekonomski doprinos rent-a-cara hrvatskom gospodarstvu. Procjenjuje se da u špici sezone ukupna ponuda iznosi oko 12.000 vozila, koja se zamjenjuju prosječno svake druge godine, što znači da rent-a-car čini 20 posto ukupne prodaje novih vozila u Hrvatskoj.

Koji su glavni problemi sektora?

Problem su nerealno niske, dampinške cijene, no to je posljedica. Uzrok je prevelika ponuda na tržištu, previše ponuđača i unutar pojedinih ponuđača prevelik broj vozila u floti. Kako je branša rasla, rasle su i same tvrtke, ali ponuda je rasla brže nego potražnja. To je kulminiralo lani, kad se u špici turističke sezone dogodilo, prvi put, da su flote bile tolike da nijedan ponuđač nije morao privremeno obustaviti rezervaciju neke kategorije vozila zbog popunjenosti. Tu je već bilo očito da su stvari izmaknule kontroli i da postoji nerazmjer između ponude i potražnje.

Znači li to da netko namjerno radi s gubitkom?

Neke rent-a-car kuće, koje nemaju drugog izvora prihoda, sigurno rade s gubitkom. Ako ne rade s gubitkom, onda vjerojatno rade nešto što nije u skladu sa zakonom. Nije poanta priče da sada u nekoga upirem prstom, ali činjenica je da postoji samo sljedeća opcije: ili se netko ne drži zakona, ili pak ima druge izvore prihoda. Legitimno je da netko ima poslovnu filozofiju da gleda ukupnost posla, poput nas. Mi jesmo rent-a-car tvrtka, ali imamo drugu tvrtku koja se bavi prodajom novih vozila i održavanjem, a kasnije i prodajom rabljenih. Možemo sebi dopustiti luksuz da gledamo ukupnost posla i da imamo mogući gubitak u jednom segmentu, a dobit u drugom te da smo na kraju u plusu. Za one koji se bave samo rent-a-carom zbilja ne vidim kako mogu preživjeti.

Što je rješenje?

Tržištu treba konsolidacija, ali teško je reći koliko je realno da brzo uslijedi ozbiljna konsolidacija, bi li bila riječ o spajanju više tvrtki ili pak o klasičnim akvizicijama. Izglednije rješenje bilo bi da veći domaći igrači preuzmu franšize globalnih brendova kao što su Hertz, Sixt, Avis, Budget. Tako bi se konsolidiralo tržište i stabilizirale cijene.

Kakvi su vam planovi za iduće razdoblje?

Plan nam je prije svega konsolidirati se te vidjeti ima li prilike za neku ozbiljniju širu konsolidaciju. Ne bježimo ni od mogućnosti da preuzmemo neku globalnu franšizu.

Što vam konkretno franšiza može donijeti?

Globalne franšize imaju ekskluzivne ugovore s velikim korporacijama poput Ryan Aira, koji ima ekskluzivni ugovor s Hertzom. Da ne spominjemo njihove vlastite prodajne kanale u koje ulažu značajna sredstva.

>> S kim je to Ivan Zubak stigao na Mamićevu svadbu?

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije