Hrvatska državna kompanija za transport plina Janaf u idućih bi nekoliko tjedana trebala s ruskom tvrtkom Zarubežnjeft potpisati ugovor o korištenju produktovoda Bosanski Brod – Omišalj, doznaje Večernji list.
Brojne polemike
Na taj bi način i formalno s realizacijom trebao početi velik Janafov projekt gradnje cjevovoda za transfer naftnih derivata, koji je tijekom proteklih godinu i pol dana bio predmet brojnih polemika u široj javnosti i među naftnim stručnjacima. Naime, taj produktovod, odnosno njegov dio koji povezuje Slavonski i Bosanski Brod, omogućit će Rafineriji nafte Bosanski Brod (u vlasništvu Zarubežnjefta) da izađe iz logističke izolacije, radikalno smanji troškove poslovanja, ali i stekne direktan ulaz na hrvatsko tržište. Kako je ta rafinerija direktan tržišni konkurent Inine rafinerije u Sisku, mnogi su strahovali kako bi se gradnjom tog objekta trajno narušila tržišna perspektiva sisačke rafinerije. Zbog toga nezadovoljstvo najavama tog projekta iz Janafa nisu skrivali ni u Ini, dok je ruska kompanija s druge strane nudila i direktno ulaganje u njegovu gradnju. Ipak, kako je Večernjem listu rekao izvor iz vrha Ministarstva gospodarstva, u Vladi su odlučili prelomiti tu situaciju i naložili Janafu da krene u realizaciju projekta.
– Mi u Hrvatskoj moramo se naviknuti da je država samo regulator tržišta, a da je interes građana što veća konkurencija. Razlika u odnosu na namjere bivše Vlade jest to što mi nećemo dopustiti da ključna infrastruktura bude u rukama privatnih tvrtki, bilo stranih, bilo domaćih. Dakle, Janaf će graditi produktovod, a onda će ga svi moći koristiti. Zarubežnjeft je iznimno zainteresiran, no taj objekt bit će dobar i za Inu. Povezat će njihove rafinerije u Sisku i Rijeci, koje će tada moći poslovati znatno efikasnije. U konačnici, plan nam je da produktovod postane regionalan pa da se na njega spoji i rafinerija u Pančevu – kaže taj sugovornik Večernjaka. U Janafu i Zarubežnjeftu nisu htjeli službeno komentirati skoro potpisivanje ugovora, no neslužbeno se u ruskoj kompaniji može doznati da su oni spremni pregovarati o suradnji čim za to dobiju dobiju poziv iz Janafa. To bi moglo biti uskoro, osobito jer je delegacija Ministarstva gospodarstva trenutačno na Ekonomskom forumu u Sankt Peterburgu, a taj projekt je već za nedavnog posjeta Radimira Čačića Moskvi bio okarakteriziran kao ključ dobrih budućih ekonomskih odnosa Hrvatske i Rusije. Jasno je, dakle, da je politička odluka o produktovodu već donesena, no određene dvojbe još postoje. Primjerice, ako je Vlada već odlučila tako otvoriti domaće tržište, logično je pitanje ne bi li uvjet za to trebao biti da se isto dogodi i u BiH, gdje je Inin tržišni udjel već dugo u padu, ponajviše zato što Republika Srpska svojim utjecajem održava niske regulative kvalitete, zbog čega je Inino kvalitetnije gorivo cjenovno nekonkurentno.
Zaboravili ekologiju
Dakako, tu je i pitanje zagađenja iz Rafinerije Bosanski Brod, na koje se godinama žale stanovnici Slavonskog Broda. Rusi deklarativno tvrde da će riješiti problem, ali projekt produktovoda mogla bi biti dobra prilika da ih se natjera da daju konkretna jamstva uvođenja ekoloških normi i rokova u kojim će to postići.
Naime, taj produktovod, odnosno njegov dio koji povezuje Slavonski i Bosanski Brod, omogućit će Rafineriji nafte Bosanski Brod (u vlasništvu Zarubežnjefta) da izađe iz logističke izolacije, radikalno smanji troškove poslovanja, ali i stekne direktan ulaz na hrvatsko tržište...........U konačnici, plan nam je da produktovod postane regionalan pa da se na njega spoji i rafinerija u Pančevu ----------------------------- Dobro, sad znamo koja je korist za "republiku Srpsku" i za Srbiju. Koja je korist za Hrvatsku?