Jastrebarsko je posljednjih godina ostvarilo veliki rast, kako gospodarstva, tako i prateće infrastrukture. Samo je u proteklih šest godina u velike infrastrukturne projekte utrošeno 130 milijuna kuna, a godišnji proračun Jastrebarskog je 50-ak milijuna kuna.
Gradonačelnik Jastrebarskog Zvonimir Novosel ističe da gradovi mogu imati dobre projekte, ali bez potpore države kapitalni projekti neće se moći ostvariti, ali i država ne može podržavati gradove koji nemaju projekte. Kaže da je Grad Jastrebarsko pravi primjer suradnje lokalne samouprave i državnih institucija.
“U svim projektima sudjelovali smo s otkupom zemljišta, izradom papirologije i na druge načine. No, naš je prosječni udjel u većini velikih projekta bio 10-ak posto i bez pomoći države ne bismo ih realizirali. Suradnja s bivšom Vladom bila je odlična.
Posebno razumijevanje imali smo kod našeg bivšeg gradonačelnika i tadašnjeg ministra Mihaela Zmajlovića, iako moram naglasiti da smo za sve projekte mi napravili svoj dio posla. S ovom tehničkom Vladom gotovo nismo imali nikakvu suradnju.
U proteklom razdoblju suradnja na projektima sa Županijom bilo je dosta loša. Projekt osnovne škole, primjerice, za koji smo prije nekoliko godina osigurali zemljište i papirologiju, krenuo je tek sredinom ove godine, kad je Županija krenula u ishođenje građevinske”, kaže Novosel.
Iako to u Jastrebarskom ne žele decidirano reći, jasno je da se odnos Županije prema Gradu promijenio nakon sklapanja Narodne koalicije sredinom godine, kad su se u Županiji vladajući HSS i jaskanski SDP našli u istom političkom taboru.
I Mihael Zmajlović, bivši gradonačelnik i ministar zaštite okoliša i prirode u mandatu Zorana Milanovića, ističe da je jedan od najvažnijih projekata u gradu bila gradnja nadvožnjaka, koji je, ističe, pripremao još kao gradonačelnik, a realiziran je u vrijeme Vlade u kojoj je sam bio ministar.
U njegovu gradonačelničkom mandatu bilo je važno i infrastrukturno opremanje gospodarske zone, što je kasnije bilo ključno za dolazak investitora. Najznačajnija je bila investicija Kauflanda u logistički centar, koji je zaposlio više od 300 ljudi i investirao 75 milijuna eura. “Država je u mandatu Vlade u kojoj sam i ja participirao kao ministar podržavala projekte koji su važni za ljude koji u gradu žive.
Primjerice, sufinancirani su obnova i uređenje perivoja kod dvorca Erdödy, nadvožnjak, uređenje cesta na području grada, modernizacija vodovodne mreže. Sve su to projekti koji su važni građanima, ali imaju utjecaj i na razvoj šire zajednice, u konačnici i države, odnosno stvaranje investicijske klime i na lokalnoj i na nacionalnoj razini.
Dobri projekti kojima se ulaže u kulturnu i prirodnu baštinu nose razvojni potencijal u turizmu i gospodarstvu općenito. Dakle, važno je da na nacionalnoj razini projekti koje ima lokalna samouprava budu prepoznati u širem kontekstu, da ulaganje i sufinanciranje iz fondova u konačnici pridonose ukupnom razvoju društva”, ističe bivši gradonačelnik i ministar Mihael Zmailović.
Najvažniji projekt u Jastrebarskom u posljednjih 30 godina nadvožnjak je kojim je napokon uređen ulaz u Jastrebarsko.
Riječ je o investiciji teškoj 22,8 milijuna kuna, u kojoj je Grad sudjelovao sa 10-ak posto. U sklopu tog projekta izvedeni su radovi na denivelaciji križanja državne ceste D310 i željezničke pruge na pružnom prijelazu Čabdin. Gradonačelnik Novosel ističe da je tako Jastrebarsko konačno dobilo rješenje koje je znatno unaprijedilo promet u samom gradu i povećalo sigurnost građana. Usto, investirano je više od šest milijuna kuna u uređenje županijskih i lokalnih cesta.
Tom su investicijom obuhvaćeni: Plešivica, Slavetić, Novaki Petrovinski, Domagović, Gornja Kupčina, Čeglje, Draga Svetojanska, Dolanjski Jarak, Črnilovec, Ivančići, Vranov Dol, Gornja Reka, Jurjevčani, Vlaškovec, Donji Desinec, Lokošin Dol, Gornji Desinec i Jastrebarsko.
Istovjetan iznos namijenjen je gradnji rotora kod Plodina i Konzuma, za što je ishođena lokacijska dozvola te se očekuje zahtjev za izdavanje građevinske. U planu je i rekonstrukcija županijske ceste 3102 od Novaka do Drage Svetojanske, sagradile bi se obilaznice koje bi rasteretile tranzitni teretni promet iz samog središta Jaske.
Kako kroz Jastrebarsko prolazi važna pruga prema Karlovcu, a onda Splitu i Rijeci, nužna su ulaganja i u tom segmetnu. Stoga je u sklopu obnove pruge Zagreb-Rijeka na potezu Zdenčina- Jastrebarsko u dužini od 8,1 km obnovljena i infrastruktura uz prugu..
To se prije svega odnosi na novi peron u Desincu dužine 169 metara s rampom za slabije pokretne građane. Taj je projekt, vrijedan gotovo 50 milijuna kuna, znatno osuvremenio prometnu infrastrukturu u tom gradu.
Gradska tvrtka Vode Jastrebarsko realizirala je dio višemilijunskih projekata na izgradnji uređaja za pročišćavanje otpadnih voda i odvodnje, a realiziraju i projekte koji su aplicirali prema strukturnim fondovima EU u vrijednosti od oko 120 milijuna kuna. Oni obuhvaćaju izgradnju pročistača u Jastrebarskom te sustav odvodnje u prigradskim naseljima Izimje, Volavje, Domagović, Donja i Gornja Reka, Gornji Desinec i Prhoć, kao i gradnju triju vodosprema u naseljima Jurjevčani, Draga Svetojanska i Hrašće.
Gradi se vodoopskrbni magistralni cjevovod Perlić mlin - KS Draga Svetojanska, Čeglje - G. Kupčina, Izvorište Sopote - PK Prilipje te odvodnja naselja Petrovina. Vrijednost je te investicije koja bi trebala omogućiti dolazak novih investitora i veću kvalitetu života u gradu 27 milijuna kuna.
Dok se čeka na početak gradnje osnovne škole za 600 učenika, što je u procesu ishođenja građevinske dozvole, u Jaski su sagradili dječji vrtić Radost u Desincu, i to po principima energetske učinkovitosti. Prvi je to takav vrtić u Zagrebačkoj županiji, a i šire.
Ukupna vrijednost projekta je 12,1 milijun kuna, a Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (FZOEU) sufinancirao ga je sa 1,9 milijuna.
Na vrtiću je postavljena energetski učinkovita vanjska stolarija i toplinska zaštita vanjske ovojnice, za grijanje će se koristiti sustav na drvnu biomasu, a za unutarnju rasvjetu fluocijevi i štedljive LED svjetiljke. Gradnjom po principima energetske učinkovitosti i primjenom suvremene tehnologije i opreme ostvarit će se ušteda električne i toplinske energije, ušteda na troškovima održavanja te smanjenje emisije stakleničkih plinova za 36,21 tona godišnje.
Jaska je u proteklom razdoblju puno ulagala u ekologiju i energetsku učinkvitost. Tako je tijekom 2014. i 2015. u punom jeku bila energetska obnova 40 obiteljskih kuća. Ukupan projekt bio je težak 2,9 milijuna kuna, a od toga je 1,2 milijuna osigurao FZOEU.
Kako bi imalo što ljepši i zdravlji okoliš, Jastrebarsko je nadogradilo sustav gospodarenja otpadom nabavom mobilnog reciklažnog dvorišta vrijednog 170 tisuća kuna, uz subvenciju FZOEU-a od 66 tisuća kuna.
Grad je pokrenuo i projekt obnove te revitalizacije perivoja dvorca Erdödy. Riječ je o investiciji čija vrijednost premašuje dva milijuna kuna. FZOEU je odobrio sufinanciranje u visini od 80 posto troškova.
Radi smanjenja onečišćenja, Grad je, u suradnji s Fondom, realizirao projekt nabave 15 električnih bicikala koji će biti na raspolaganju svim građanima i turistima. Vrijednost projekata je 224 tisuće kuna. Na istoj osnovi, gradska tvrtka Vode Jastrebarsko bogatija je za pet električnih vozila vrijednosti oko milijun kuna.
>> Grad Ludbreg teži prema tituli energetski neovisnog grada
Primjer politickog spina. Grad koji ima proracun od 50 mil, a uzima kredit da moze platiti kredit koji dolazi na naplatu?!