Japan

Kaizen – japanski lijek za hrvatsku ekonomsku obamrlost

burza japanska
arhiva VL
16.12.2010.
u 11:29

Prema kaizenu, Japanci od svakog zaposlenika očekuju brojne sugestije: Zamislite tvrtku u kojoj svaki radnik godišnje smisli 30-40 unapređenja

Kaizen poslovna filozofija prisutna je kao dio svakodnevnog radnog procesa u velikom broju japanskih kompanija. Intrigantno je koliko jednostavna organizacijska ideja poput kaizena može pridonijeti uspješnosti i konkurentnosti kompanija. Kaizen podrazumijeva proces kontinuiranog unapređivanja procesa, organizacije ili tehnoloških rješenja u svakom segmentu i svakoj vrsti kompanije.

Temelj snage

Kako su nam prezentirali u Japan Tobaccou, kaizen je sam temelj snage japanske proizvodnje, najvažnija poslovna filozofija koja čini poslovne fundamente čvršćima i konkurentnijima.

Sama riječ kaizen može se prevesti kao kontinuirani napredak, a u tom kontinuiranom napretku participiraju svi zaposlenici kompanije. Kaizen aktivnosti u kompaniji zapravo se vode pažljivo osmišljenim ciklusom aktivnosti. Počinje se od istraživanja (research), određuje se cilj (goal) te se potom realizira plan (plan), kreće se u realizaciju (do), pa provjeru (check) i na kraju akciju (action). Tako se dobiva klasični kaizen RG-PDCA okvir aktivnosti. Taj okvir zasebno se ugrađuje na razinama top menadžmenta, srednjeg menadžmenta te na razini svih zaposlenika. Na taj način na svim razinama svi zaposlenici istražuju i pronalaze rješenja za razno razne poslovne probleme. Svatko je pozvan, ističu u Japan Tobaccou, da izrazi svoje ideje za unapređivanje kolektivnog znanja u svakodnevnim operacijama. Svaku sugestiju razmatra menadžment tima te se potom klasificira po svojoj kvaliteti od A do D kategorije.

Kaizen proces zapravo je strukturirani biznis proces koji sve zaposlenike vodi prema osjećaju zajedništva u organizaciji.

Krug kaizen aktivnosti podrazumijeva standardizaciju operacije, mjerenje te operacije, prilagodbu zahtjevima, inovaciju za podizanje produktivnosti i standardiziranje nove unaprijeđene operacije. To je stalni krug. Planiranje u velikim razmjerima i ekstenzivni projekti u kojima se vode veliki i vrlo riskantni eksperimenti kroz kaizen se zamjenjuju nizom manjih eksperimentima koji akumuliraju vrlo velik broj sitnih unapređenja.

U JT-u postavili su cilj – 30 sugestija godišnje po zaposleniku. Riječ je o vrlo ambicioznom cilju s obzirom na to da su u biznisu u kojem je temeljni proizvod relativno jednostavan.

U JT-u kaizen aktivnosti fokusirali su u unapređenje kvalitete svojih proizvoda. Tako su 2003. godine imali 7,28 sugestija za promjene po zaposleniku, a lani su dogurali do 39,36 sugestija po zaposleniku. U istom se razdoblju broj primjedaba potrošača na kvalitetu cigareta smanjio sa 21,7 na milijardu prodanih cigareta u 2003. godini na 11,6 primjedbi u 2009. godini. Impresivno poboljšanje.

Individualni razvoj

U JT posebno ističu da kaizen aktivnosti posebno pridonose individualnom razvoju zaposlenika. Posebnom pažnjom kultiviraju aktivnosti u malim grupama zaposlenika. U svojim tvornicama trenutačno imaju više od 400 takvih grupa koje ponajprije promoviraju aktivnu participaciju svih zaposlenika. Kaizen je idealna shema za akumuliranje malih poslovnih unapređenja koja zbrojena daju krupne poslovne rezultate. U JT-u tako godišnje održavaju i više tzv. kaizen konferencija na kojoj se prezentiraju najbolje prakse iz pojedinih tvornica.

Na razini srednjeg menadžmenta provode tzv. Management Exchange Program, koji njegove participante dovodi na ključne pozicije u JT-u kao misionare kaizen načina razmišljanja.

Zanimljivo je da Japanci nisu povezivali mjerenje kaizen aktivnosti u pojedinim kompanija s njihovom uspješnošću u nekim od temeljnih financijskih pokazatelja kao što je rast prihoda, rast dobiti, kretanje cijene dionice na burzi, ali se slažu da bi se tu vrlo lako mogle pronaći korelacije. Kaizen više koriste za mjerenje vrlo konkretnih napredaka u pojedinim segmentima biznisa.

Zanimljivo je da je JT relativno visoko pozicioniran među japanskim kompanijama prema godišnjem broju sugestija radnika. Premda je pretežito u relativno jednostavno duhanskom biznisu, nalazi se među top 20 kaizen kompanija u Japanu.

Prvo mjesto ljestvice čvrsto drži Panasonic s više od milijun sugestija godišnje, a prati ga Yazaki (proizvođač autodijelova prisutan i u Hrvatskoj), dok je na trećem mjestu Toyota.

Toyota je inače kompanija poznata u svijetu po svojim kaizen aktivnostima.

Kaizen aktivnosti nakon Drugog svjetskog rata zapravo su u Japan uvezli američki stručnjaci.

Ključne riječi

Komentara 16

OB
-obrisani-
12:45 16.12.2010.

hahaha... teško će se kod nas taj \"Kaizen\" primit...

DU
Deleted user
11:52 16.12.2010.

Spominjati Japansku industriju u istoj recenici sa Hrvatskom je neukusno ili cak bezobrazno. :-) PLJUC!

OB
-obrisani-
15:47 16.12.2010.

U Hrvatskoj imamo KaiHDZen

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije